پنج شنبه, 07 دی 1396 ساعت 09:39

آپاندیس؛ فیلمی بکر در ارتباط با نیاز جامعه

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

عصراقتصاد: بازیگران: آناهیتا نعمتی، امیرعلی دانایی، رضا اکبرپور، سیمون سیمونیان، پردیس منوچهری، مرجان مومنی، محمدعلی کیانی، جمشید بهادری، مرتضی علی عباس میرزایی، محسن میری، پگاه پور ضرابیان، علی مهربانی، اشکان نجاتی، بهرام نوری، سحر مهرانی، صحرا اسدالهی، حمیرا مهدوی، شیوا سرمست، نیوشا عبدالرحیمی

خلاصه داستان:

اثری اجتماعی است و وقایع روز اجتماع در آن روایت می‌شود. فیلم در بیمارستان می‌گذرد و از این لوکیشن خاص که پر از اضطراب و نگرانی است به مسایل جامعه اشاره دارد.

فیلم یک روایت ساده و صمیمی دارد.همین دستاورد مهمی برای یک فیلم اول است. در سینمایی که فیلم اولی ها یا به فرم گرایی کاذب دل بسته اند و حال و هوایی انتزاعی در پاسخ به نیاز خودشان! و نه نیاز مخاطب را مصور می کنند و یا کپی دسته چندم از کارهای فرهادی را ارایه می کنند،رویکرد حسین نمازی تحسین برانگیز است. داستانی که اصول روایت کلاسیک و سه پرده ای را به شکل حساب شده ای روایت می کند چون هدفش نه به رخ نمایی مهارت کارگردان بلکه ایجاد فضای سرگرمی ساز برای مخاطب است.

اولین ساخته حسین نمازی که از جشنوار فجر کنار گذاشته شد، فیلمی است که پایه و اساسش بر قصه گویی سینمای کلاسیک ریخته شده و مهمترین ویژگی فیلم را نیز می‌توان در همین امر مشاهده کرد، در روزهایی که سینمای ما بیشتر مشغول ساختن آثاری است که نگاهی مشابه به یک سری از مشکلات اجتماعی دارند و درگیر روایت قصه به دور از سینمای کلاسیک هستند، آپاندیس با قصه خوبی که دارد و هم چنین نقطه گذاری‌های خوب خود می‌تواند اثری قابل تامل و قابل دیدن در سینما باشد. از همان لحظه آغازین فیلم بیننده متوجه این موضوع خواهد شد که تلاطمی بزرگ در راه است، زیرا لوکیشن فیلم و البته فضاسازی آن به شکلی است که به طور ناخودآگاه اضطراب و تشویش را به بیننده منتقل خواهد کرد، حال اینکه شخصیت‌هایی که از ابتدا در فیلم حضور دارند و به مرور نیز اضافه می‌شوند اطمینان بیننده برای وجود یک تلاطم بزرگ را بیشتر خواهند کرد.

Appendix«آپاندیس» در پس تمام اتفاقاتی که در قصه‌اش رقم می‌زند، شخصیت‌هایی که پرورش می‌دهد و تلاقی‌هایی که ایجاد می‌کند، نگاهی به مشکلات و معضلات جامعه دارد، بیمارستان به عنوان مکانی که همه قشرها به شکل‌های مختلف درگیر آن می‌شوند در نظر گرفته شده و دوربینی که هیچ‌گاه از این بیمارستان بیرون نمی‌رود تا ناظر و شاهد همه اتفاقات باشد، در حال نمایش جامعه‌ای کوچک است که پر از تلاقی‌ها، اتفاقات، ناگواری‌ها، دروغ‌ها، عمل‌ها و عکس العمل‌هاست. دروغی که به ظاهر کوچک است همه چیز را عوض می‌کند، غیرت یک مرد را زیر سوال می‌برد، عشقی قدیمی را نمایان و حقیقت یک ازدواج را روشن می‌کند، شک و تردیدها را بروز می‌دهد، اعتمادها را از بین می‌برد و تک تک کسانی را که خواسته و ناخواسته درگیرش می‌شوند را به ورطه نابودی می‌کشاند، و نشان می‌دهد که این دروغ از فقر و نداری نشات می‌گیرد و بیننده را در جایی قرار می‌دهد تا قضاوت کند، و این سوال را از خود بپرسد که آیا در شرایطی خاص و تحت جبر باید تن به انجام بعضی کارها داد یا نه، و بیننده می‌تواند خود را درون موقعیت حس کند و طعم آن را بچشد، و این مزیتی بزرگ برای یک فیلم است.

فیلمی که می شد با شتابزدگی و بی سوادی یک کارگردان، به یک تله فیلم کلیشه ای و شعاری بدل شود حالا با نگاه تیزبین و سینماشناس نمازی به یک فیلم سینمایی(به معنی دقیق کلمه) منجر شده و در جشنواره ای که الی ماشاالله شاهد تله فیلمهای کلیشه ای بودیم جای خالی آپاندیس به شدت احساس می شد و می شود.

فیلمی قصه گو که با تمام ضعف‌ها و کمبود‌هایش موفق می‌شود تا بیننده را تا لحظه آخر پای تصویر نگاه دارد و این ویژگی می‌تواند مزیتی بزرگ برای یک فیلم باشد.

«آپاندیس» در چهل و یکمین جشنواره مونترال کانادا و در بخش مسابقه اصلی این جشنواره به نمایش در آمد و جایزه بهترین فیلمنامه را برای حسین نمازی به ارمغان آورد، همچنین در جشنواره «سلامت» نیز جایزه ویژه انجمن اخلاق پزشکی را از آن خود کرد.

عوامل فیلم سینمایی «آپاندیس» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: حسین نمازی، تهیه کننده: مقصود جباری، مجری طرح: مجتبي پيري، مدیر فیلمبرداری: مهدی ایل بیگی، مدیر تولید: محمدعلي كياني، طراح چهره پردازی: محسن ملکی، دستیار اول کارگردان: سهیل برخورداری، صدابردار: مسیح حدپور سراج، تدوین: عماد خدابخش، طراحی و ترکیب صدا: آرش قاسمی، مدیر برنامه ریزی: سعید ریاحی فر، طراح صحنه و لباس: محمد محمدی، مشاور رسانه ای: احسان عباسی، سازنده مستند پشت صحنه: علی بیات، دستیار: علی شکری، سازنده تیتراژ و جلوه های ویژه بصری: سلمان خورشیدی، جانشین تولید: حمید احمدی، مدیر تدارکات: حمید علی بیگی، دستیار دوم کارگردان: آرزو قائد امینی، منشی صحنه: آرزو قربانی، عکاس: حسن شجاعی، مدیر تبلیغات: محسن پیری، مدیر مالی: نسترن شفیعی، دستیار اول فیلمبردار: مصطفی علی اکبری، مجری نور: علی نصیر، دستیاران: پیمان جوادی، سمید لطفی، صادق ابراهیمی، مسئول فنی دوربین: سید ارس رزاز، دستیاران صدا: جابر انصاریان، مصطفی دشتی زاده، همکاران صداگذاری: محمد مهدی جواهری زاده، محمد قاسمی، دستیاران تدوین: پوریا زندباف، شراره آریس، چهره پردازان: محیا مصطفایی و فریبرز خانمحمدی، گروه صحنه: جلیل نظروند، شهرزاد مافی، علی نورآبادی، دستیار تولید: فرزاد فرزدنیا، گروه تدارکات: علی هاشمی، مسعود عطایی، مسئول هنروران: سارا حسینی، حمل و نقل: علی اکبر آقایی، محمدرضا کوهی، عبدالمجید آقا جعفری، رضا آشتی، ایرج فرشی، احمد الوندی، حمید بام نشین، احمد سعدالخانی.

خواندن 749 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395