سه شنبه, 15 اسفند 1396 ساعت 09:16

اروپا مدیون فرهنگ ایرانی

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

آناهیتا یاوری

عصر اقتصاد: رئیس موزه لوور ضمن بیان اینکه تمدن و تاریخ گذشته و مدرن ایران تأثیر شگرفی بر اروپا گذاشته، افزود: آثار بسیار زیادی از زمان کوروش و داریوش بر اروپا تاثیرگذار بوده است.

روز گذشته نشست خبری نمایشگاه لوور در موزه ملی ایران با حضور محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی کشور، جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران، ژان لوک مارتینز رئیس موزه لوور فرانسه و اصحاب رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد.

جبرییل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران در این نشست اظهار کرد: این نخستین بار است که در ایران مجموعه‌ای در قالب یک نمایشگاه از آثار آسیا، اروپا و آفریقا در کنار هم دیده شده است. بسیاری از ما از طریق رسانه‌ها درباره این آثار اطلاعاتی بدست آورده ایم و حالا می‌توان این اثار را از نزدیک دید.

وی افزود: از سال ۲۰۰۱ موزه ملی بیش از ۳۰ نمایشگاه در اروپا، آسیا و آمریکا برگزار کرد. علاوه بر رشد ارتباطات فرهنگی مردم سایر کشور‌ها شناخت بهتری از ایران کسب کردند و تقاضای سفر به ایران بیشتر شد. همواره این پرسش وجود داشت که چرا فقط آثار میراث ملی ما در موزه‌های جهان به نمایش در می‌آیند و اقدامی برای نمایش آثار سایر کشور‌ها در ایران صورت نمی‌گیرد. خشبختانه از سال ۱۳۹۴ تاکنون سه نمایشگاه خارجی در موزه ملی ایران برگزار شد. نمایشگاه موزه لوور چهارمین نمایشگاه خارجی موزه ملی از سال ۹۴ تاکنون است.

مدیر موزه ملی ایران درباره ویژگی‌های نمایشگاه لوور در موزه ملی گفت: در این نمایشگاه ۵۶ اثر از فرهنگ‌های باستانی، رم، یونان، بین‌النهرین، هنر کلاسیک اروپا به نمایش در می‌آید. دو اثر این نمایشگاه نیز از آثار ایرانی است که شامل تبر مفرغی از محوطه جهانی چغازنبیل و اثر دیگر بیرقی از منطقه لرستان است. تبر مفرغی چغازنبیل حاصل کاوش‌های علمی باستان‌شناس فرانسوی رومن گریشمن از محوطه چغازنبیل است و بیرق لرستان نیز جزو اولین مجموعه آثار ایرانی است که از طریق خرید یک مجموعه خصوصی وارد موزه لوور شده است. در کنار این نمایشگاه ۱۸ تابلو از هنرمند بزرگ کشور عباس کیارستمی از لوور با عنوان نمایشگاه «به من نگاه کن» نیز به انتخاب عکاس این مجموعه به نمایش در آمده است.

وی افزود: در سفر مدیر موزه لوور در سال ۹۴ به تهران درباره برگزاری این نمایشگاه مذاکراتی بین موزه ملی ایران و فرانسه صورت گرفت و او و تمام همکارنشان با روی باز از برگزاری این نمایشگاه در تهران استقبال کردند. کارشناسان دو طرف نیز تعامل بسیار نزدیکی برای برگزاری این نمایشگاه با هم داشتند.»

نوکنده درباره کم بودن آثار ایرانی در نمایشگاه لوور گفت: برنامه این بود که در این نمایشگاه بیشتر آثار سایر فرهنگ‌ها را برای نمایش به موزه ملی ایران بیاوریم. قرار نبود زیره به کرمان بیاوریم. اما حتما این مسئله در برگزاری نمایشگاه‌های دیگر از آثار لوور در ایران لحاظ می‌شود.

وی گفت: به‌زودی سیستم صوتی نمایشگاه نصب می‌شود تا در کنار کاتالوگ و بروشور بتواند اطلاعات مناسبی در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهد. ورودی نمایشگاه نیز برای همه بازدید‌کنندگان اعم از ایرانی و خارجی 5 هزار تومان است.

مدیر موزه ملی ایران با اشاره به حامیان مالی نمایشگاه گفت: شرکت توتال، رنو، بنیاد میراث ایران در برگزاری این نمایشگاه کمک‌های شایانی داشتند، در تهران نیز بانک آینده تمام پشتیبانی‌های لازم را برای برگزاری این نمایشگاه به‌کار بست. موزه‌ها برای برگزاری چنینی رویدادهایی نیاز به کمک بانک‌ها و مؤسسات اقتصادی دارند.

  • تاثیر تمدن و تاریخ گذشته و مدرن ایران بر اروپا

ژان لوک مارتینز  رئیس موزه لوور فرانسه نیز در ادامه نشست ضمن یادآوری اینکه ساختمان موزه ملی ایران توسط معمار فرانسوی آندره گدار طراحی و ساخته شده است، گفت: در قرن 19 قراردادهایی بین کشورها برای کاوش های باستانی فرانسه در ایران انجام شد.

رئیس موزه لوور فرانسه ضمن تأکید بر اینکه آثار بسیار زیادی از زمان کوروش و داریوش بر اروپا تأثیر گذاشتند، اظهار کرد:

ایران در سال 1984 این امکان را به فرانسوی ها داد تا در این کشور کاوش‌های باستانی انجام دهیم و این همکاری منتهی شد به هنر صفوی در سال 2007 و همچنین ما شاهد فعالیت های باستان شناسی متخصصان فرانسوی در نیشابور بین سالهای 2004 تا 2010 بودیم.

مارتینز ضمن بیان اینکه نمایشگاه امروز حاصل توافق رئیس جمهوری ایران و رییس جمهوری فرانسه در سال 2016 است، گفت: در موزه لوور دو دپارتمان به آثار تمدن ایران اختصاص داده شده که مدیران این دو دپارتمان هم به ایران آمده اند.

رئیس موزه لوور بیان کرد: با برگزاری این نمایشگاه در تهران قصد داشتیم تنوع مجموعه های موجود در لوور را در تهران به نمایش بگذاریم و قرار نبود هنر و آثار ایرانی را به خود ایرانی ها معرفی کنیم بلکه می خواستیم نقاشی، مجسمه ها و سایر آثار تاریخی را به عنوان پل ارتباطی سایر تمدن ها اینجا به نمایش بگذاریم.

مارتینز ادامه داد: در نمایشگاه موزه لوور در تهران آثاری از مصر باستان، روم، بین النهرین و آثار سلطنتی فرانسه دیده می شود.

وی درباره نمایشگاه‌های موزه لوور در خارج از کشور فرانسه نیز گفت: در این رابطه دو منطق داریم یکی درباره اتباع کشورهایی است که از موزه لوور بازدید می کنند مانند آمریکایی‌ها و چینی‌ها، ما نمایشگاه‌هایی در آمریکا و چین برگزار کرده‌ایم و به‌زودی نیز در توکیو نمایشگاهی خواهیم داشت. معیار دوم ما همکاری‌های علمی بین موزه‌هاست ما برنامه‌هایی را در مصر، الجزایر یا یونان داریم در بخش مجموعه اروپای مدرن هم فعال هستیم مثل هلند و انگلستان و برای برپایی نمایشگاه همکاری می‌کنیم.

وی با توضیح اینکه لوور یک قصر پادشاهی بوده که ناپلئون بناپارت اول و سوم در شکل گیری آن نقش مهمی داشته اند، گفت: در راستای همکاری های دو طرفه ما در 28 مارس (7 فروردین 97) نمایشگاهی از آثار قاجاری ایران را با نام امپراطوری گل های سرخ در فرانسه برگزار خواهیم کرد که آثار این نمایشگاه از کاخ گلستان و موزه ملی ایران انتخاب شده است.

وی ضمن بیان اینکه در بخش نگهداری آثار موزه لوور ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر مشغول به کار هستند، گفت: موزه لوور دارای بیش از دو هزار کارمند و پرسنل است روزانه بین ۲۵ تا ۴۵ هزار بازدیدکننده دارد. بودجه سالیانه آن نیز بیش از ۲۰۰ میلیون یورو در سال است که ۵۰ درصد آن توسط دولت تأمین می شود و بخش دیگری از آن از طریق فروش بلیت تامین می‌شود.

  • جایگاه خاصی برای فرانسه در عرصه های فرهنگی کشور قائل هستیم

در ادامه نشست محمدرضا کارگر ضمن بیان اینکه پروتکل همکاری های فرهنگی ایران با فرانسه بسیار گسترده تر از سایر کشورها است، اظهار کرد: فرانسه تنها کشور غربی است که از دریچه فرهنگی وارد ایران شد، برخلاف بسیاری کشورهای غربی که به سبب جاذبه های نفتی وارد ایران شدند.

وی افزود: این نمایشگاه تاثیرگذاری موزه را نشان می دهد و همکاری این دو موزه کمک کرد تا برای اولین بار در تاریخ ایران، یک همنشینی تمدنی بین دو کشور اتفاق بیافتد.

مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی کشور گفت: برای اولین بار است که ایران میزبان چنین آثار تاریخی و فرهنگی از تمدن های جهانی است و این ملاقات را لوور فراهم کرد.

کارگر افزود: امیدوارم دیپلماسی فرهنگی در ایران بیشتر فعال شود و بتوانیم آثار فرهنگی و تمدن درخشان خود را بیشتر برای جهانیان نشان دهیم زیرا زبان فرهنگ از هر وسیله دیگری نافذتر و موثرتر است.

خواندن 338 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

جدیدترین عناوین

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری عصر اقتصاد بلامانع است. عصر اقتصاد مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد. 1395