آسیب وارده برمردم ترکیه ناشی از ریزش ارزش لیر ترکیه

  کد خبر: 29080056406

ترجمه: محمود نواب مطلق

نعیم، خانم بازنشسته در بازارچه «آغمی نونو» کنار بازار بزرگ استانبول  ترکیه دفتر یادداشت خود را درمی آورد و قیمت‎ها را یادداشت می کند. او می‎گوید:«با کاهش ارزش لیر قیمت‎ها هر روز تغییر می‎کنند. من باید حساب همه چیز را داشته باشم.»

برای اولین بار در طول تاریخ پول ملی ترکیه روز پنجشنبه ۱۸ نوامبر(۲۷ آبان) به مرز ۱۱ لیر در ازای هر دلار رسید. ارزش پول ملی ترکیه با سقوط آزاد در برابر دلار آمریکا از ابتدای سال تاکنون به یک سوم کاهش یافته است.

به عقیده اقتصاددانان ترکیه با تصمیمات غیر قابل پیش‎بینی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور کاهش ارزش لیر ادامه خواهد یافت. به ویژه آنکه با مقاومت در برابرافزایش نرخ بهره بانک‎ها خطر افزایش تورم نیز بسیار افزایش می‎یابد. تورمی که در حال حاضر نیز طی سال گذشته ۲۰ درصد بوده است.

بانک مرکزی ترکیه روز پنجشنبه ۱۸ نوامبر( ۲۷ آبان) به صورت دستوری یک درصد نرخ بهره را کاهش داد و به ۱۵ درصد رساند که این امر منجر به سقوط مجدد ارزش لیر شد.

نعیم می‎گوید:« من دیگر نمی‎توانم آن چیزی که می‎خواهم را بخرم. قیمت‎ها هر روز تغییر می‎کنند. قبلا می‎توانستیم برای سفر برنامه‎ریزی کنیم . الآن دیگر ممکن نیست. از اول ماه تا آخرماه را به سختی می‎گذرانیم. حقوقمان هیچ ارزشی ندارد.»

عبدالله سی‎سی و همسرش زوج بازنشسته دیگری هستند که مسیر طولانی را طی کردند تا به بازارچه «آغمی نونو»  بیایند به امید آنکه اجناس را ارزانتر تهیه کنند. مرد بازنشسته ۷۵ ساله به کیف خرید همسرش اشاره می‎کند و با حسرت می‎گوید:« ما با ۱۲۰ لیر(نه و نیم یورو) به اندازه یک سوم چیزی که قبلا خرید می‎کردیم، توانستیم خرید کنیم. خیلی چیزهای دیگری می‎خواستیم بخریم که متأسفانه نتوانستیم. گوشت و سوسیس می‎خواستیم؛ ولی خوب دیگر نشد، بخریم. حقوق ما واقعا هیچ ارزشی ندارد.»

همسرش نیز در تکمیل صحبت‎های او می‎گوید:«ما ناچاریم مقادیر کمتر خرید کنیم. به جای یک کیلو نیم کیلو بخریم.»

منبع: فرانس پرس

خروج از نسخه موبایل