«آفت بلاتکلیفی در سهام عدالت، دامنگیر تمام بورس می‌شود»

  کد خبر: 04080051273

 به گفته یک عضو شورای عالی بورس، اصلی‌ترین موضوع در شورای عالی بورس وضع سهام عدالت است

به گفته یک عضو شورای عالی بورس، آفت بلاتکلیفی در سهام عدالت در حال گسترش به تمام بورس است.

حمید رضا دانش‌کاظمی درباره سهام عدالت و مشکلات متعدد آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در چندین جلسه شورای عالی بورس سهام عدالت موضوع و محور اصلی بوده است و همچنان نیز از باب مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و وضع شرکت‌های سرمایه‌پذیر جمع‌بندی نهایی نشده است. شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی جزو شرکت‌های بزرگ کشور محسوب می‌شوند.

شرکت‌هایی که چند صدهزار میلیارد تومان ارزش بازارشان است و به دلیل تعیین و تکلیف نشدن مدیریت در این شرکت‌ها آسیب این بلاتکلیفی به شرکت‌های تابع و شرکت‌های سرمایه‌پذیر نیز در حال انتقال است.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: این آفت صرفا به سهامداران عدالت باز نمی‌گردد و حتی دامنگیر سهامداران شرکت‌های سرمایه‌پذیر مانند فولاد مبارکه و مس نیز می‌شود. فرض کنید شرکت‌های گفته‌شده بخواهند افزایش سرمایه بدهند.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به عنوان یکی از سهامداران مهم این شرکت‌ها که بعضا عضو هیات مدیره آن‌ها هم هستند باید تعیین و تکلیف کنند که در افزایش سرمایه چگونه می‌خواهند شرکت کنند؛ بنابراین موضوع بسیار فرا‌تر است.

او در ادامه بیان کرد: صاحبان سهام عدالت با فرمان مقام معظم رهبری به انتخاب خود به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم شده‌اند، اما عملا نتوانستند سهامی را خرید و فروش کنند. اکنون ارزش برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به زیر ۵۰درصد ارزش واقعی رسیده است.

خب این آسیبی است که گریبان سهامداران عدالت را گرفته است.

تعیین تکلیف سهام عدالت در سریع‌ترین زمان ممکن

او گفت: امید است با اصلاحاتی که در سازمان بورس و شورای عالی بورس رخ داد تعیین تکلیف سهام عدالت در سریع‌ترین زمان ممکن صورت بگیرد یا سریع‌تر ابزار‌های مالی در بورس طراحی شود که این ابزار‌ها و صندوق‌ها که سهامداران نیز در آن تزریق نقدینگی دارند، بتوانند سهم افرادی را که می‌خواهند سهام خود را به فروش برسانند، خریداری کنند.

نماینده کانون‌ها در شورای عالی بورس در آخر گفت: در فرمان سه‌بندی مقام معظم رهبری نکته‌ای وجود دارد و آن این است که سازمان و شورای عالی بورس مردم را تشویق به نگهداری دارایی خود کنند و در بند دیگر بیان می‌شود که اختیار فروش در دست خود سهامداران باشد.

در کل باید در این زمینه فرهنگ‌سازی و ابزار‌های لازم در اختیار سهامداران عدالت گذاشته شود. اکنون حاضر اصلی‌ترین موضوع در شورای عالی بورس سهام عدالت است.

خروج از نسخه موبایل