آیا فیبوی ۵۰ درصدی اسفند ۹۸ مانع کاهش شاخص کل می‌شود؟

  کد خبر: 0908995654

مسعود وطنخواه

شاخص کل بورس در مسیر نزولی چند مرتبه به خطوط مقاومت و حمایت فیبوناچی واکنش داده است، اما هر بار به دلیل فشار عرضه نتوانسته است، کف معتبری شناسایی کند، روز چهارشنبه هفته گذشته شاخص کل بورس به حمایت فیبوی ۵۰ درصدی (تراز یک‌میلیون و ۲۸۸هزار واحدی) رسید. هم‌اکنون این سوال نزد فعالان بازار سرمایه مطرح است که آیا فیبوی ۵۰ درصدی اسفند ۹۸ مانع کاهش شاخص کل می‌شود؟

فیبوناچی-ریتریسمنت، در تحلیل تکنیکال به ناحیه‌های حمایتی (مانع افت بیشتر قیمت می‌شود) و مقاومتی (مانع رشد بیشتر قیمت می‌شود) اطلاق می‌شود. سطوح فیبوناچی ریتریسمنت با خطوط افقی در ترازهای کلیدی فیبوناچی برای نشان دادن نواحی مقاومت و حمایت قبل از شروع روند آتی رسم می‌شوند. این سطوح با رسم یک خط روند بین بالاترین و پایین‌ترین سطح قیمت و سپس تقسیم فاصله عمودی به نسبت‌های کلیدی فیبوناچی (۲۳٫۶%، ۳۸٫۲%، ۵۰%، ۶۱٫۸% و ۱۰۰%) ایجاد می‌شود.

سطوح فیبوناچی ریتریسمنت ثابت هستند، برخلاف میانگین‌های متحرک که همراه باقیمت حرکت می‌کنند. ماهیت استاتیک سطوح ریتریسمنت باعث می‌شود این ترازها در تحلیل تکنیکال به‌سرعت و آسانی شناسایی شوند. این سطوح باعث می‌شوند تا معامله‌گران یک پیش‌بینی نسبت به آینده داشته باشند و با احتیاط بیشتر قیمت را در سطوح مختلف مورد آزمایش قرار دهند. این سطوح نواحی منعطفی هستند.

در شکل دو موج صعودی شاخص کل را از ۲۵ اسفند ۹۸و ۶ خرداد ۹۹ به نام‌های ۱ و ۲ تا مرداد ۹۹ شاهدیم. اگر فیبوهای ریتریسمنت این دو موج را رسم کنیم. فیبوهای موج بزرگتر (۲۵ اسفند) با خط تیره پر و موج دوم با خط چین رسم شده است.

شاخص کل بورس در فاز صعودی خود از ۲۵ اسفند ۹۸ توانست از محدوده ۴۹۰ هزار واحد در ۵ ماه وارد تراز ۲ میلیون واحدی شود. رشد شتابان و بازدهی سه برابری شاخص کل سبب شد که گروهی از فعالان بازار سرمایه در مرداد ۹۹ به شناسایی سود اقدام کنند که همین امر موجب تغییر فاز شاخص کل بورس شد.

شاخص کل بورس پس از قرار گرفتن در مسیر نزولی از ۱۹ مرداد در ۳ شهریور به فیبوی ریتریسمنت ۳۸ درصد موج کوچک (خط‌چین) واکنش نشان داد و پس از دو بار صعود و برخورد به فیبوی ریتریسمنت۲۳درصدی (خط پر)، دوباره وارد روند نزولی خود شد. در ۸ مهر شاخص کل به PRZ دو فیبوی ریتریسمنت ۵۰ درصد و ۳۸ درصدی دو موج به‌تریتیب کوچک و بزرگ برخورد کرد که پس از واکنش تا ۲۰ مهر اندکی صعود کرد.

PRZ یاPotential Reversal Zone محدوده‌ای هست که احتمال تغییر روند از این محدوده بسیار زیاد است. این ناحیه از تجمع چند تراز فیبوناچی بدست می‌آید. یکی از تاییدیه‌های مهم در نقطهPRZ برای بازگشت قیمت واگرایی‌ها هستند. صرف تشکیل الگو دلیلی برای ورود به معامله نیست و حتما باید در منطقهPRZ دلیل محکمی برای برگشت قیمت داشته باشیم. که یکی از گواه‌های قوی در این منطقه واگرایی و شکست خط روند است.

در ادامه روند نزولی شاخص کل بورس، چهارشنبه گذشته به حمایت فیبوی ریتریسمنت ۵۰درصدی موج بزرگ (خط پر) برخورد کرده است. هم‌اکنون این سوال نزد فعالان بازار سرمایه مطرح است که آیا فیبوی ۵۰ درصدی اسفند ۹۸ مانع کاهش شاخص کل می‌شود؟

خروج از نسخه موبایل