اتحادیه اروپا به دنبال مقررات حمایت از حاکمیت فناوری در تولید تراشه‌های الکترونیکی

  کد خبر: 26060046468

ترجمه: محمود نواب مطلق

اورسولا فون‌ در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، طی سخنرانی در مورد موقعیت اتحادیه اروپا اعلام کرد که  این حمایت از حاکمیت فناوری را هدف‌گذاری کرده است و  به همین منظور در آینده مقرراتی در مورد تراشه‌های الکترونیکی پیشنهاد خواهد شد. اتحادیه اروپا بدین وسیله قصد دارد وابستگی خود را به نیمه‌هادی‌های تولیدی کشورهای آسیایی کاهش دهد.

او با دعوت از  همه برای آمادگی کامل در مقابله با چالشی بزرگ گفت: «اکنون سرعت کلیه خطوط تولید به رغم تقاضای روزافزون و به دلیل کمبود شدید نیمه‌هادی‌ها بسیار کاهش یافته است. در همه بخش‌های زنجیره تولید از ایده تا ظرفیت ساخت، به رغم انفجار تقاضای جهانی تولید کاهش یافته است. هدف ما این است که تولید نیمه‌هادی‌ها را در تمام بخش‌های آن  کاملا در اروپا بومی‌سازی کنیم».

 او همچنین افزود: «این امر از یک طرف ما را از تأمین نیازها مطمئن و از طرف دیگر یافتن بازارهای جدید برای فناوری‌های مبتکرانه اروپایی را ممکن می‌کند.»

 تی‌یری بروتون، کمیسر اروپایی بازارهای داخلی معتقد است: «این قانون باید شامل سه جنبه باشد: راهبرد اروپایی  تحقیقات درباره نیمه‌هادی‌ها، برنامه کامل برای تقویت ظرفیت تولید آنها در اروپا و چارچوبی برای همکاری و مشارکت‌های بین المللی.»

 نیمه‌هادی‌ها به عنوان اجزای لاینفک بسیاری از نیازهای روزمره مانند خودور و تلفن همراه این روزها در جهان  و اروپا بسیار نایاب شده‌اند. این در حالیست که اروپا به واردات آن از چین و آمریکا با رقمی بالغ بر۴۴۰ میلیارد یورو بسیار وابسته است. کمبود نیمه‌هادی‌ها در تمام بخش‌های الکترونیکی از موارد مصرفی عمومی تا ساخت خودرو خساراتی به بار آورده است. این کمبود یکی از موانع اصلی در ازسرگیری فعالیت‌های اقتصادی پس از دوران کروناست.

کمبود شدید نیمه‌هادی‌ها بحران بعد از کرونا

به عقیده جیم هولدر، سردبیر نشریه «ماشین، کدام ماشین»، دست‌اندرکاران ساخت خودرو در حقیقت با بحرانی جایگزین بحران کرونا که همان کمبود شدید نیمه‌هادی‌هاست روبه‌رو شده‌اند. آنها از بحران کرونا جان سالم به در بردند ولی گرفتار بحران نیمه‌هادی‌ها شدند.

به همین دلیل ممکن است از سرگیری ساخت خودرو شش ماه تا یک سال و حتی تا ۱۸ ماه به تأخیر بیفتد.

این تاخیر فروش خودرو را نیز طبیعتا بسیار کاهش می دهد.»

سال گذشته کمیسیون اروپا تمایل خود را برای مصرف یک‌پنجم ذخایر مالی خود در زمینه های دیجیتالی با مبلغی معادل ۷۵۰ میلیادر یورو اعلام کرده بود. بر اساس نقشه راهی که  در اوایل ماه مارس (اواسط اسفند) مارگریت وستاژه معاون کمیسیون اروپا و تی‌یری برتون کمیسر اروپایی اعلام کرده اند؛ اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ (۱۴۰۹)  تا ۲۰ درصد نیمه‌هادی‌های جهان را تولید خواهد کرد. این عدد دو برابر وضع کنونی خواهد بود.

خروج از نسخه موبایل