اتحادیه اروپا خرید گاز به صورت مشترک را در پاسخ به قیمت بالای انرژی پیشنهاد می‌کند

  کد خبر: 23090060959

ترجمه: سلیم حیدری

طبق سندی که پیش از اجلاس این هفته با سایر کشورها به اشتراک گذاشته شد، کمیسیون اروپا سیستمی را برای کشورهای اتحادیه اروپا پیشنهاد خواهد کرد تا به طور داوطلبانه گاز بخرند و ذخایر استراتژیک سوخت را ایجاد نمایند. اقدامی که در واکنش به افزایش قیمت انرژی تهیه شده است.

قیمت گاز اروپا در ماه اکتبر (آبان) در بحبوحه عرضه کم و تقاضای بالا از سوی اقتصادهای جهانی که پس از همه‎گیری کووید-۱۹ بهبود یافته‎اند، به بالاترین حد خود رسیده است. اگرچه قیمت‌ها از اوج خود عقب‎نشینی کرده‎اند، اما در هفته های اخیر در میان هوای سرد زمستان و واردات کمتر از روسیه، دوباره افزایش یافته‌اند.

افزایش قیمت‌های انرژی باعث شده است که تلاش برای استفاده از یارانه‌ها و معافیت‌های مالیاتی برای حمایت از مصرف‌کنندگان در برابر صورت‌حساب‌های بالا و درخواست برخی کشورها برای ایجاد سیستم خرید مشترک گاز از سوی اتحادیه اروپا، انجام شود.

پیشنهادی که به منظور به روز رسانی قوانین بازار گاز اتحادیه اروپا است، چنین سیستمی را طراحی می‎کند و کمیسیون قرار است روز چهارشنبه آن را منتشر کند.

کمیسیون در سندی که پیش از نشست رهبران اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه در اختیار کشورها قرار گرفت و توسط رویترز مشاهده شد، گفت: «پیشنهادها شامل چارچوبی توانمند برای خرید مشترک ذخایر استراتژیک گاز از سوی نهادهای تحت نظارت و به صورت داوطلبانه خواهد بود.»

این سیستم «به اقدامات هماهنگ اتحادیه اروپا در مواقع اضطراری و در سراسر اتحادیه کمک خواهد کرد.»

کمیسیون هنوز در مورد این سند اظهارنظری نکرده است.

این سند نحوه عملکرد عملی سیستم تدارک مشترک گاز را تایید نکرد. اما گفت که این بخشی از فشار بروکسل برای تقویت سیستم‌های ذخیره گاز اتحادیه اروپا است.

در این سند آمده است: «کشورهای عضو، از طریق همکاری مشترک در سطح منطقه، باید بتوانند در صورت نیاز به ذخیره‌های کشورهای دیگر تکیه کنند.»

این سند می‎گوید که ذخیره‎سازی بخشی از ارزیابی کشورهای اتحادیه اروپا از خطرات امنیتی عرضه گاز، از جمله خطرات مربوط به مالکیت خارجی زیرساخت‌های ذخیره‎سازی است.

تامین گاز کمتر از حد انتظار از سوی روسیه باعث شده است که برخی از کشورهای اتحادیه اروپا و قانونگذاران خواستار تحقیق دراین مورد شوند که آیا گازپروم با هدف افزایش قیمت گاز از عرضه گاز در ماه‎های اخیر خودداری کرده است یا خیر.

این شرکت گفته است که به تمام تعهدات خود عمل کرده است، این درحالیست که مشتریان اصلی آن گفته اند که درخواستی برای تامین زیادتر نداشته‎اند.

بر اساس سند اتحادیه اروپا، واردات گاز از روسیه به اتحادیه اروپا در ماه‎های اکتبر (آبان) تا نوامبر (آذر) ۲۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۰ بوده است. همچنین ذخیره‎سازی گازپروم در اتحادیه اروپا «به طور قابل توجهی کمتر» از سال گذشته است.

بروکسل گفته است که راه حل بلندمدت برای قیمت‌های بالای سوخت فسیلی، انتقال سریعتر به انرژی‌های تجدیدپذیرتولید بومی است. درست براساس همان چیزی که طبق اهداف اتحادیه اروپا برای تغییر آب و هوا برنامه‎ریزی شده است.

منبع: رویترز

خروج از نسخه موبایل