اجرای طرح قرنطینه هوشمند درسراسر کشور تا پایان آبان

  کد خبر: 09080052148

بنابراعلام معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، هدف‎گذاری تاریخ برقراری سامانه قرنطینه هوشمند در سراسر کشور تا پایان ماه جاری است.

محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در ارتباط با نحوه ردیابی موارد مثبت در اماکن مختلف از جمله مدارس به ایلنا گفت: در حال حاضر دو نوع اطلاعات در سامانه وزارت بهداشت وجود دارد، یکی اینکه چه کسانی بیمار هستند و نتیجه مثبت تست کرونا دارند و مشمول قرنطینه هستند و دوم آن‌هایی که واکسن زدند، چند مرتبه واکسن زده‌اند و چه نوع واکسنی تزریق کرده‌اند و در چه تاریخی واکسن تزریق کرده‌اند.

این اطلاعات در سامانه وزارت بهداشت قابل تبادل است و درحال حاضر این سامانه با وزارت راه و شهرسازی و برخی از وزارتخانه‌ها، برای تهیه بلیت و غیره، متصل است. طبیعتا در مدیریت هوشمند محدودیت‌ها، این سامانه قرار است به وزارت آموزش و پرورش، واحدهای صنفی و به طور کلی همه واحدهایی که به نوعی فعال هستند یا فعال می‌شوند، خدمات بدهد.

او افزود: حتی پیشنهاد ما این است که رصد واکسیناسیون فعالان برخی از واحدهایی که خدماتشان به دلیل فضای بسته بودنشان پرمخاطره محسوب می‌شود، مثل سینماها و سالن‌های تئاتر، موزه‌ها، کتابخانه ملی و کتابخانه‌های بزرگ شهری، شهربازی‌ها، باغ‎ وحش‌ها، تالارهای پذیرایی، رستوران‌هایی که پذیرای مشتری در محل به ویژه در محل‌های بسته هستند، نیز از طریق همین سامانه میسر شود.

فرهادی در ارتباط با گفته وزیر بهداشت، مبنی بر اینکه امکان این وجود ندارد که از کارمندان هر ۷۲ ساعت یکبار، تست گرفته شود، گفت: آقای دکتر درست گفته‌اند، ما تکلیفی برای گرفتن تست پی سی آر نداریم.

ما اعلام می‌کنیم که همه واکسن بزنند، حال فردی به دلیلی غیرموجه اعلام می‌کند که واکسن نمی‌زند، این فرد مجبور است هر ۷۲ ساعت یکبار از آزمایشگاه‌های معتبر وزارت بهداشت، تست پی سی آر منفی دریافت کند.

طبیعتا هزینه این تست به عهده خود افراد خواهد بود. وزارت بهداشت هزینه این تست‌ها را نمی‌دهد، به این دلیل که واکسن را برای فرد به صورت رایگان تامین کرده است.

فرهادی افزود: همه می‌توانند فعالیت کنند، منوط به شرایطی که عنوان شد، یعنی انجام واکسیناسیون یا پی سی آر منفی، به تشخیص خود فرد متقاضی. طبیعتا توصیه ما به زدن واکسن است که رایگان و کم دردسر است و ایمنی ایجاد می‌کند.

درحالی که تست پی سی آر باید هر ۷۲ ساعت یکبار تکرار شود و هزینه‌اش بسیار بالاست و گرفتن خود تست نیز به هرحال سخت است.

او در ارتباط با نتایج طرح آزمایشی قرنطینه هوشمند در قزوین گفت: درحال حاضر سامانه وزارت کشور که البته سامانه‌ای عمومی و مربوط به دولت است، در استان قزوین در بخش حمل و نقل خوب جواب داده است و همه در آن ثبت نام کرده‌اند.

لازم است این سامانه با سامانه‌های دیگر، مانند سامانه وزارت راه و شهرسازی که مربوط به تهیه و فروش بلیت هوایی، زمینی برون شهری و ریلی است و سامانه وزارت بهداشت متصل شود.

وی افزود: در سامانه وزارت بهداشت اطلاعات مهم مربوط به واکسیناسیون افراد موجود است و به علاوه افراد را مستقیما از آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی ردیابی می‌کند و افراد نیازی به دریافت کارت قرنطینه یا پی سی آر را نخواهد داشت، بلکه این اطلاعات در سامانه تبادل می‌شود.

او افزود: هدف‎گذاری تاریخ برقراری سامانه قرنطینه هوشمند در سراسر کشور، تا پایان همین ماه است. یعنی از ابتدای آذر طرح مدیریت هوشمند بدون درنظر گرفتن رنگ‌بندی در کشور راه‎اندازی می‌شود.

ما کرونا را داریم و تصورمان این نیست که شرایط نارنجی، آبی و قرمز یا زرد برقرار است و این رنگ‌بندی برای رصد بیماری‌ها همچنان باقی می‌ماند. بلکه فکر می‌کنیم شرایط کشور در همه جا قرمز است. می‌خواهیم در شرایط قرمز با رعایت پروتکل بتوانیم زندگی و فعالیت کنیم و به سینما، تئاتر، کنسرت و کتابخانه برویم، اما این فعالیت باید طوری باشد که منجر به توسعه بیماری نشود.

طبیعتا هر جا که باعث توسعه بیماری شد، باید متاسفانه عکس این مسیر را برویم و دوباره محدودیت‌های جدید را آغاز کنیم.

فرهادی گفت: دیگر شرایطی که به غیر از واکسیناسیون از سوی واحدها باید رعایت شود شامل زدن ماسک، فاصله‌گذاری دو متری، تهویه مناسب، تجمع نکردن و رعایت بهداشت فردی یعنی شستن یا ضد عفونی کردن دست‌هاست.

اینها اگر توام با هم رعایت شود، بدون توجه به رنگ‌بندی می‌توانیم فعالیتمان را در کل کشور به طور ایمن، آغاز کنیم. اگر این شرایط تامین نشود فعالیت و بازگشایی ما ایمن نخواهد بود.

او در ارتباط با طرح واکسیناسیون اصناف که از اول آبان اجرایی شده است، گفت: طرح اصناف از اول آبان برقرار شده است اما کنترل آن هنوز سامانه‌ای نیست و کنترل از طریق نظارت و بازرسی محل به محل است. ما این روش را موقتی انجام می‌دهیم تا انشالله بتوانیم روش سامانه‌ای را برقرار کنیم.

فرهادی گفت: طبیعتا اگر خود مردم، اتاق اصناف و واحدهای صنفی همکاری کنند و پوشش واکسیناسیون افزایش پیدا کند و سامانه‌ها نیز با هم متصل شوند، قطعا این طرح موفقیت‌آمیز خواهد بود، به این دلیل که راهی جز این هم نداریم و همه جای دنیا همین مسیر را رفتند.

کسانی که پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند، ماسک می‌زنند، تهویه مناسب دارند، تجمع نمی‌کنند، بهداشت فردی را رعایت می‌کنند و واکسن را هم دریافت کرده اند، می‌توانند کسب و کار خودشان را داشته باشند و به زندگی عادی خودشان ادامه بدهند.

فرهادی افزود: کسانی که این موارد را رعایت نمی‌کنند، تعدادشان انگشت‎شمار است و طبیعتا دستگاه‌های نظارتی می‌توانند بر آن‌ها فشار بیاورند و واحدهای صنفی‎شان را از حیز انتفاع خارج کنند تا زمانی که آن‌ها مجبور شوند این اصل اساسی را رعایت کنند.

خروج از نسخه موبایل