احداث۲۰۰ هزار مسکن برای کارگران، بازنشستگان و مستمری‌بگیران

  کد خبر: 0210983062

عصر اقتصاد: امضای تفاهم‌نامه تفاهم‌نامه همکارى ساخت مسکن بین وزراى راه و شهرسازى و کار، تعاون و رفاه اجتماعى برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی به امضا رسید.

تفاهم‌نامه همکارى ساخت مسکن، امروز اول دى در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازى بین محمد اسلامى، وزیر راه و شهرسازى و محمد شریعتمدارى، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعى امضا شد.

بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد تا ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای خانواده های کارگری، بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی طی سه سال احداث شود.

موضوع این تفاهم‌نامه که در هفت ماده به امضا رسیده، به احداث واحدهای مسکونی مناسب، ارزان‌قیمت و مقرون به صرفه ملکی و استیجاری در شهرهای هدف سطح کشور جهت تامین مسکن خانواده‌های کارگری، بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی فاقد مسکن اختصاص خواهد یافت. شناسایی خانوارهای فاقد مسکن را وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برعهده دارد.

در این تفاهم نامه تاکید شده است که به منظور راهبری این تفاهم نامه و ایجاد زمینه اجرای مفاد توافق شده در آن، کارگروهی مشترک متشکل از نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شود.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در این مراسم گفت: امضای این تفاهم‌نامه گام مهم و موثری در خانه دار کردن اقشار کارگر، بازنشسته و مستمری بگیر به شمار می‌رود که امیدواریم تداوم پیدا کند.

وزیر راه و شهرسای با اشاره به اینکه همکاری دو وزارتخانه در ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی طی سه سال محقق می شود، افزود: واجدان شرایط توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی و معرفی خواهند شد.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه طرح اقدام ملی مسکن اقدامی فراگیر است، توضیح داد: تفاهم‌نامه‌هایی که در حال انعقاد است و یا پیش‌تر با سایر وزارتخانه ها به امضا رسیده است، بدین منظور است تا همه دستگاه‌های مرتبط با امر مسکن، فعالیت خود را در زمینه خانه دار کردن اقشار هدف خود آغاز کنند.

وی تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌های احداث مسکن اقشار هدف برای تسریع و تسهیل در خانه دار کردن اقشار مختلف جامعه است که در قانون اساسی دولت به صراحت وظیفه تسهیل در خانه دار کردن مردم را برعهده دارد.

اسلامی با اشاره به اینکه طرح اقدام ملی مسکن در آذرماه بنابر وعده هایی که داده شد مرحله نخست آن به پایان رسید، خاطرنشان کرد:‌ با اتمام مرحله اول ثبت نام طرح اقدام ملی در مجموع ۲۶۰ هزار نفر در سامانه ثبت‌نام کردند که ۲۰ هزار واحد در بافت فرسوده معرفی شدند.

وی با تاکید بر اینکه لیست ثبت نام پالایش می شود و افرادی که واجد شرایط نیستند، از لیست ثبت‌نام شدگان حذف خواهند شد، خاطرنشان کرد:‌ طرح اقدام ملی مسکن دهک‌های مختلف جامعه را هدف قرار داده و برای تامین مسکن آن‌ها زمینه‌سازی کرده‌ است. دهک یک تا سه از طریق سازمان‌های حمایتی خانه‌دار می‌شوند و دهک‌های چهار تا هفت از طریق واگذاری اراضی به صورت فردی و گروهی و یا معرفی به پروژه‌های در حال ساخت طی امسال و سال آتی صاحب مسکن می‌شوند.

وی تاکید کرد:‌ طرح اقدام ملی مسکن در اراضی به متقاضیان واگذار می‌شود که واجد زیرساخت‌های لازم هستند و در بافت شهری قرار دارند.

محمد شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه‌اجتماعی نیز ضمن اعلام این مطلب که در قانون اساسی دولت برای فراهم کردن زمینه‌های لازم برای احداث واحدهای مسکونی اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه مسئولیت دارد، گفت: دولت در قانون اساسی و کارفرمایان بر اساس قانون کار برای کمک در تامین مسکن اقشار کم‌درآمد و کارگران وظیفه دارند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه کارفرمایان بر اساس قانون کار تکلیف دارند تا با همراهی کارگران برای تولید مسکن آنها اقدام کنند، اعلام کرد: تفاهم‌نامه احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی طی سه سال با وزارت راه و شهرسازی به منظور تحقق این قوانین به امضا رسیده است که امید است تا در زمان مقرر، این مهم محقق شود.

شریعتمداری تصریح کرد: برای کمک به خانه‌دار کردن اقشار متوسط تنها وزارت‌خانه راه و شهرسازی سهم ندارد بلکه در اینکار بزرگ باید وزاتخانه‌ها، نهادها و سازمان‌های دیگر نیز همکاری داشته باشند.

خروج از نسخه موبایل