اخبار متوالی منفی از بازار نهاده‌های ساختمانی به‌طور مستمر به گوش می‌رسد

  کد خبر: 16060045218

گویا بازار ملتهب مصالح ساختمانی خیال آرامش ندارد؛ اخبار متوالی منفی از بازار نهاده‌های ساختمانی به‌طور مستمر به گوش می‌رسد که‌موجی از انتظارات تورمی در بازار مسکن را به وجود آورده و این روزها‌ قطار رشد قیمت‌ها در بازار مسکن را سوخت‌رسانی می‌کند.

بررسی تحرکات بازار مسکن در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد، باوجود کاهش شدید حجم معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته در بازار بی‌رونق تابستانی مسکن، التهابات نرخ مصالح ساختمانی فروشندگان ازجمله انبوه‌سازان و مصرف‌کنندگان بازار را دست‌به‌عصا کرده و به اصلاح انقباض عرضه مسکن به امید افزایش بیشتر قیمت‌ها را در پی داشته است.

از طرفی، با توجه به وعده دولت سیزدهم مبنی برساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی، کارشناسان از ضرورت ثبات قیمت‌ها در بازار نهاده‌های ساختمانی و تأمین به‌موقع اقلام موردنیاز صنعت ساختمان سخن به میان می‌آورند.

بر این اساس، در ماه‌های اخیر در کنار بازار ملتهب آهن‌آلات و لوازم بهداشتی ساختمان، جهش شدید قیمت سیمان در بازار خبرساز شد. موضوعی که برخی آن را به محدودیت برق اعمال‌شده برای صنعت سیمان مرتبط می‌دانند وعده‌ای از تحلیل‌گران به سوءاستفاده از فاصله قیمتی کارخانه تا بازار محصولات سیمانی ارتباط می‌دهند. فاصله قیمتی که با اوج‌گیری قیمت هر پاکت سیمان تا ۱۱۰ هزار تومان، در مقاطعی از سال جاری به بیش از ۷۵ هزار تومان هم رسیده بود.

قیمت‌گذاری دستوری اثر معکوس دارد

محمدمهدی ابراهیمی، مدیرعامل سیمان شرق در خصوص مزایای عرضه سیمان در بورس کالا گفت: عرضه سیمان در بورس کالا ۵ مزیت اساسی دارد نخست؛ تعیین قیمت بر مبنای عرضه و تقاضای حقیقی بازار و نه بر مبنای قیمت‌گذاری دستوری که البته این به مفهوم افزایش قیمت‌ها نیست و گاها بر اساس تقاضای بازار ممکن است حتی اثر معکوس داشته باشیم و با کاهش قیمت همراه باشد.

دوم؛ عرضه در بورس کالا باعث بالا رفتن شفافیت معاملات فروش می‌شود و این به صنعت کمک می‌کند. سوم؛ در روش‌های قبلی فروش، مشتریان محدود بودند که باعرضه در بورس این محدودیت رفع شده و فرآیند خرید راحت‌تر شده است.

چهارم؛ مزیت دیگر استفاده از معافیت مالیاتی قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی می‌باشد که در آن مقررشده کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند ۱۰ درصد معافیت مالیاتی نسبت به مالیات درآمد داشته باشند. پنجم؛ نکته آخر این است که شرکت‌هایی که سهامی عام هستند و سهامشان در بورس عرضه می‌شود، قاعدتاً محصولات آنها هم بایستی در بورس عرضه شود؛ مانند صنعت فولاد و پتروشیمی. وی در خصوص تأثیر قطعی برق بر روی سیمان گفت: در یک بازه زمانی حدود ۲۰ روز که از اواخر خردادماه شروع شد، تقریباً حدود نود درصد کاهش مصرف داشتیم و عملاً خطوط تولید در اغلب کارخانجات سیمان قادر به فعالیت نبودند و قاعدتاً با یک موضوع بی‌سابقه‌ای تحت عنوان قطعی برق مواجه شدیم که باعث کاهش تولید و تحویل شد.

مدیرعامل سیمان شرق با اشاره به موانع سوددهی صنعت سیمان اظهار داشت: کشف قیمت‌های حقیقی محصولات تولیدی توسط این صنعت که به این منظور از ظرفیت بورس کالا استفاده‌شده است و اختصاص مناسب انرژی برق و گاز که در حال حاضر بیشتر مشکلات برق در تابستان و گاز در زمستان می‌باشد که هر بار باعث کاهش چشم‌گیر تولید و تحویل خواهد شد، همچنین موضوع دیگر بحث حمل‌ونقل است.

صنعت سیمان سهم عمده‌ای در بحث حمل‌ونقل کشور دارد و با توجه به اینکه سالانه حدود ۶۵ تا ۷۰ میلیون تُن فقط سیمان (جدا از حمل مواد اولیه) در کشور جابه‌جا می‌شود (اعم از داخلی و صادرات) لذا لازم است سازمان‌های زیربط اعم از وزارت مسکن و راه و بانک‌ها و لیزینگ‌ها برای تأمین مالی نگاه ویژه‌ای به این بحث داشته باشند تا کارخانجات بتوانند هم در سیاست‌گذاری حمل‌ونقل و قیمت‌ها و هم در خرید ماشین‌آلات حمل به موقعیت مناسبی به لحاظ سوددهی برسند.

خروج از نسخه موبایل