ازبکستان چگونه سوار قطار توسعه شده است

  کد خبر: 12060044550

ترجمه: محمود نواب مطلق

ازبکستان در ماه سپتامبر(۱۰ شهریور تا ۸ مهر) سی‌امین سالگرد استقلال خود ار اتحاد جماهیر شوروی را جشن می گیرد. طی سال‌های اخیر در این کشور اصلاحات زیادی برای گذار از میراث‌های اقتصادی دوران گذشته با آزادسازی جذب سرمایه‌های خارجی انجام شده است.

در ماه اوت گذشته ( ۱۰ مرداد تا ۹ شهریور) بسیاری از بازرگانان با رئیس‌جمهوری ازبکستان ملاقات‌هایی داشته‌اند. کارهای زیادی هنوز باقی مانده است اما تغییرات قابل توجهی نیز محسوس است. ایلهوم عمر زاکف، مدیر مدرسه کسب‌وکار ازبکستان معتقد است: «بر اثر اصلاحات انجام‌شده فضای سرمایه‌گذاری به صورت معناداری بهتر شده است. یکی از مهمترین محورهای سیاست ملی تضمین حقوق افراد و به ویژه حقوق سرمایه‌گذاران است.»

کارخانه فولادسازی تاشکند که فعالیت خود را از سال گذشته آغاز کرده است از بزرگترین پروژه‌های صنعتی اخیر در این کشور محسوب می شود. این کارخانه با سرمایه‌گذاری گروه ایتالیایی دانیِلی با سرمایه‌ای بالغ بر۲۲۶ میلیون یورو راه‌اندازی شده است. تولید در این کارخانه با رعایت موازین محیط زیست انجام می‌شود. بکالی تورابکف، مدیر تولید این کارخانه می‌گوید: «این کارخانه برای ازبکستان اهمیت راهبردی دارد و به منزله عنصری اساسی در ایجاد یک خوشه صنعتی در فولادسازی کشور است.

در ازبکستان صنایع مجهز به فناوری‌های نوین به صورت گسترده در حال توسعه است؛ از این رو، برنامه‌های حمایتی زیادی برای استارت‌آپ‌ها طراحی شده است. یک پارک فناوری اختصاصی درسال  ۲۰۱۹(۱۳۹۸) در تاشکند  به همین منظور راه‌اندازی شد.

در این پارک بنگاه‌های اقتصادی فراوانی به صورت فزاینده در حال استقرار و آغاز به کارند. آنها از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند می‌شوند و مکان‌های متناسب با ابتکارت و نوآوری‌هایشان را به آنها اختصاص داده‌اند. این امر مؤید راهبرد دولت در تشویق جوانان برای شرکت در بخش‌های مختلف این پارک است.

برنامه‌ای تحت عنوان «یک میلیون کاربر ازبک » به صورت مجازی، رایگان و قابل دسترسی آسان برای آموزش جوانان ازبک بالاتر از ۱۳ سال در این پارک طراحی شده است.

فرخود ایبراژیموف، مدیر پارک فناوری اطلاعات ازبکستان می‌گوید: «هدف اصلی ما اکنون جذب سرمایه‌های خارجی و مؤسسات تجاری بین‌المللی در فناوری اطلاعات است. ما بهترین امکانات را در اختیار آنها می‌گذاریم.» یکی از فعالان مستقر در این پارک، استارت‌آپ «زیپ ۲۴» را راه اندازی کرده است.

در این فناوری که مختص پشتیبانی است مدیریت کامل و فراگیر هر گونه تجارت مجازی از ابتدا تا انتها اعمال می‌شود. از سفارش تا ارسال و رهگیری آن، سپس تحویل و نحوه پرداخت و پس از آن، خدمات پس از فروش در این فناوری کامل پیش بینی شده است.

بهترین مسیرها برای حمل‌ونقل و قیمت‌های مناسب از ویژگی‌های دیگر این فناوری است.

زیپ ۲۴ اکنون در ۲۵ کشور مشتری دارد و سرمایه‌ای بیش از یک میلیون یورو جذب کرده است. انورتوردیبایف، مدیر منطقه‌ای زیپ ۲۴ می‌گوید: «ما سال به سال، ماه به ماه فعالیت‌های خودرا برای جذب بیشتر سرمایه و منافع توسعه می دهیم.»

یکی دیگر از فعالان این پارک اکمل پِریِف است. او در مدت کوتاهی برنامه ارتباط با تاکسی‌ها را در هفت شهر ازبکستان راه‌اندازی کرده است. او نقشه‌های متعددی برای مشتریان به منظور مسیر یابی تهیه کرده است.

در این برنامه کوتاهترین مسیرها و خلوت‌ترین آنها به مشتریان عرضه می‌شود. او همچنین خدمات تحویل غذا را راه‌اندازی و بازار خوبی برای خود در ازبکستان پیدا کرده است.

اکمل پِریِف قصد دارد این کار را توسعه دهد. او می‌گوید:«کار ما ظرفیت توسعه فراوان هم در کشور و هم در سایر کشورهای آسیای مرکزی دارد. من فکر می‌کنم سرمایه‌گذاران خارجی در این خصوص تمایل به سرمایه‌گذاری دارند و ما برای این کار هر هفته با آنها در تماس هستیم.»

در نشریه دویینگ بیزینس ۲۰۲۰ بانک جهانی،  ازبکستان در رده کشوری که یکی از بهترین اقتصادها را برای ایجاد تسهیلات در کسب‌وکار دارد، قرارگرفته است.

نسل جدیدی از فعالان اقتصادی در ازبکستان از این فضا بهره‌مند می‌شوند و افق‌های جدیدی را مقابل خود می‌گشایند.

منبع:‌ یورونیوز

خروج از نسخه موبایل