استمرار افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا در سال آینده میلادی

  کد خبر: 010901109764

ترجمه: محمود نواب مطلق

بانک‌مرکزی اروپا درسال آینده میلادی نیز نرخ بهره خود را افزایش خواهد داد. به همین دلیل «فیلیپ لان» کارشناس ارشد اقتصادی این نهاد به کارمندان و شرکت ها توصیه کرد دراین خصوص خویشتندار باشند.

این افزایش نرخ بیشتر از میزان سال جاری میلادی خواهد بود. البته ریتم این افزایش کندتراست. هدف آن مهار تورم ناشی از بحران انرژی حاصل از جنگ روسیه  واوکراین است.

این کارشناس ارشد اقتصادی معتقد است هرگونه افزایش شدید حقوق و دستمزد و حمایت بیشتر از شرکتها ممکن است به افزایش ناگهانی و غیرقابل کنترل تورم منتهی شود.

بانک‌ مرکزی اروپا اخیرا با سریعترین ریتم تاریخی خود از ماه جولای(تیر) نرخ بهره بانکی را ۲۰۰ واحد افزایش داد و تنها طی سه‌ماه آنرا به ۵/۱ درصد رساند.

به نظر نمی رسد روند افزایشی نرخ بهره بانک مرکزی اروپا برای مهار تورم۷/۱۰ درصدی منطقه یورو متوقف شود.

در حالی که اجلاس آینده این بانک ماه آینده برگزار می‌شود «فیلیپ لان» کارشناس ارشد اقتصادی این نهاد درمصاحبه با «مارکت نیوز» می‌گوید: «من فکر نمی کنم ماه دسامبر(آذر) موعدآخرین مرحله افزایش نرخ بهره بانکی این بانک باشد.

با اینحال تصورمن برآنست که سرعت افزایش مثل گذشته نخواهد بود. بانک مرکزی باید به این نکته توجه کند که منطقه یورو دراین زمستان وارد رکود اقتصادی می‌شود. گرچه ممکن است این رکود سبک و کوتاه مدت باشد.»

وی در پاسخ به این سئوال که آیا تورم دراین منطقه به نقطه اوج خود خواهد رسید با احتیاط پاسخ می‌دهد: «درکل با توجه به ادامه افزایش قیمت انرژی درسال آینده انتظار افزایش تورم نیز می‌رود.»

به‌همین دلیل وی از فعالان اقتصادی و کارمندان خواست در برابر افزایش حاشیه سود و دستمزد خود با احتیاط بیشتری عمل کنند. بانک‌مرکزی اروپا نگران افزایش غیرقابل کنترل تورم دراینصورت است.

تلاش بانک‌ مرکزی رسیدن به نرخ تورم ۲درصدیست. در آلمان روز جمعه ۱۸ نوامبر(۲۷آبان)حدود ۴میلیون نفر از کارکنان بخشهای ریخته گری، صنعتی و الکترونیک پس از مذاکراتی سخت با کارفرمایان توانستند افزایش ۵/۸درصدی دستمزد را ظرف دوسال برای خود کسب کنند.

اغلب مسئولین بانک مرکزی اروپا نگران تورم غیرقابل کنترل هستند. در آمریکا نیز همین سیاست دنبال می‌شود و افزایش نرخ بهره ادامه خواهد یافت اما باریتمی کندتر.

خانم «لِیل برِین یارد» معاون فدرال‌ رزرو در این خصوص به آژانس بلومبرگ می‌گوید: «فکر می‌کنم زمان آن فرارسیده تا ریتم افزایش نرخ بهره را کند کنیم.» این اقدام در شرایطی انجام می‌شود که تورم دراقتصاد این کشور تا حدی کاهش یافته است.

تورم سالانه در ماه اکتبر(مهر) در این کشور به ۷/۷ درصد در مقابل ۲/۸ درصد در ماه سپتامبر(شهریور) رسید. این مقام بانک مرکزی آمریکا تلاشهای صورت گرفته برای کنترل تورم را «اطمینان بخش» خواند و در ادامه گفت: «درحال حاضر تصمیمی برای کاهش نرخ بهره نداریم و کار ما با افزایش نرخ بهره‌ها تازه شروع شده‌است.»

اجلاس آینده بانک‌مرکزی آمریکا روزهای ۱۳و۱۴ دسامبر (۲۲ و ۲۳ آذر) برگزار می‌شود.

درپی افزایش بی‌سابقه نرخ تورم طی دو دهه اخیر در آمریکا و رسیدن آن به بالای ۸درصد از ماه مارس (اسفند۱۴۰۰) بانک مرکزی آمریکا سیاست افزایش نرخ بهره خود را برای مقابله با تورم انتخاب کرد.

این نرخ طی سالیان اخیر به پائین‌ترین حد خود رسیده بود. هدف این سیاست انقباضی سخت‌تر کردن شرایط اعطای تسهیلات به خانوارها و فعالان اقتصادی با هدف کندتر کردن روند اقتصادی، کاهش تقاضا و درنهایت کاهش فشار برقیمتها عنوان شده‌است.

از ماه ژوئن( خرداد) طی چهار مرحله نرخ بانکی افزایش یافته است. در هربار افزایش به جای افزایش معمول۲۵/۰ درصدی افزایش۷۵/۰ درصدی اعمال شد. درحال حاضر نرخ بهره بانکی در بانک‌ مرکزی آمریکا بین ۷۵/۳ تا ۴درصد در نوسان است.

این نرخ از بحران مالی سال ۲۰۰۸(۱۳۸۷) تاکنون بی‌سابقه بوده‌است. چین از افزایش نرخهای بهره‌بانکی در اروپا و آمریکا ابراز نگرانی کرده‌است. چرا که این امر میزان تقاضا برای مصرف کالاهای چینی را به وسیله این دو اقتصادِ در مرحله رکود، کاهش داده‌است.

اقتصاد چین که حجم گسترده‌ای از صادرات کالا به این دو منطقه از جهان را دارد علاوه بر این ازکرونا نیز رنج می‌برد.«شی جینپینگ» رئیس جمهور چین در اجلاس گروه ۲۰ که هفته گذشته در بالی اندونزی برگزار شد مراتب نگرانی خود را از این موضوع اعلام کرد.

وی فردای روز ملاقلات با همتای آمریکایی خود«جوبایدن» گفت: «کشورهای توسعه یافته باید اثرات ناشی ازسرایت منفی تعدیل سیاست پولی خود را کاهش داده و بدهیها را در یک سطح پایدار تثبیت کنند.»

منبع: روزنامه تریبیون

خروج از نسخه موبایل