اعتماد؛ عنصر فراموش‌شده در بورس

  کد خبر: 15119914735

مسعود وطنخواه

در ادامه روندی نزولی بورس، دیروز نیز بازار سرمایه کاهش ۲۸هزار واحدی را تجربه کرد و در یک قدمی از دست دادن تراز یک‌میلیون و ۲۰۰هزار واحدی ایستاد.

در بازار دیروز اگر از سبزپوشی تعداد کمی از نمادها صرفنظر کنیم، کلیت بازار سرمایه روند نزولی داشت. با اینکه در میانه زمان معاملات حضور نه‌چندان قوی خریداران سبب شد که به طور موقتی صف فروش صندوق پالایشی جمع‌آوری شود، در ادامه زمان معاملات دوباره با فشار عرضه از سوی فروشندگان صندوق پالایشی با صف فروش بدرقه شد. نظیر این مورد در نمادهای دیگر بازار نیز دیده شد.

روند این روزهای بازار سرمایه نوسان‌گیری در بازه‌های قیمتی منفی است که در آن معامله‌گران ابتدا در قیمت‌های منفی و صف فروش اقدام به خرید می‌کنند و در ادامه همان روز یا روز کاری بعد اقدام به فروش سهام خریداری‌شده و کسب سودهای ولو اندک در حد یک تا دو درصد می‌کنند. استمرار این روند فرسایشی و نزولی ثمره‌ای جز اعتمادسوزی عامه سرمایه‌گذاران ندارد؛ هشداری که بارها از سوی کارشناسان بازار سرمایه درباره آن تاکید شده است.

اعتمادسازی، لازمه ورود دوباره سرمایه‌گذاران به بورس

عبدالرضا عامریان، کارشناس بازار سرمایه، ۲۴ آبان نیز با بیان اینکه هیچ علتی را برای ریزش اخیر شاخص بورس جز از بین رفتن اعتماد مردم برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد، به ایرنا گفته بود: «اعتمادسازی لازمه ورود دوباره سهامداران به بورس به شمار می‌رود، بازار اکنون در انتظار اتفاقی مثبت است تا بتواند به مسیر صعودی خود بازگردد.»

عامریان افزوده بود: «مردم به پشتوانه اعتمادسازی‌هایی که صورت گرفت سرمایه‌های خود را وارد این بازار کردند، اما به مرور و به دلیل وجود برخی از اختلاف‌نظرها در زمینه عرضه صندوق پالایشی یکم، ترسی بازار را فرا گرفت و سهامداران برای جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی، تصمیم به خروج سرمایه های از بازار گرفتند.»

خروج از نسخه موبایل