افتتاح بزرگترین پروژه سرب و روی خاورمیانه تا پایان ۱۴۰۰

  کد خبر: 24030032271

 وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: فاز نخست مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد (استان یزد) به عنوان بزرگترین کارخانه فرآوری سرب و روی خاورمیانه تا انتهای امسال تکمیل می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، به گفته مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد، این پروژه در سه حوزه معدن، کارخانه و زیرساخت به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته است و با وجود شرایط تحریم، همه تجهیزات آن تامین و از همه مهم‌تر تامین مالی پروژه در بازه‌های زمانی مختلف به بهترین شکل انجام شده است.

«امین صفری» بیان‌داشت: ایمیدرو مطابق مقررات و قوانین در سال ۹۵ سرمایه‌گذاری در معدن مهدی آباد را به عنوان بزرگترین ذخیره سرب و روی کشور به منظور سرمایه‌گذاری، تامین مالی و اجرای عملیات معدنکاری، ساخت کارخانه‌ها و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز، طی یک فراخوان عمومی و بین‌المللی به مزایده گذاشت.

مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد ادامه‌داد: در بخش معدن هم اکنون ۷۷ میلیون تن استخراج و باطله‌برداری انجام شده است و ۱۸۰ متر پیشروی در عمق داشته که حدود هفت میلیون تن مواد معدنی اکسیدی استخراج شده و دسترسی به مواد معدنی قابل استفاده در کارخانه سولفیدی نیز محقق شده است.

صفری اضافه‌کرد: در بخش کارخانه‌ها، عملیات ساخت در سه فاز برنامه ریزی شده است که دو فاز نخست، برای تولید ۴۰۰ هزار تن کنسانتره سولفیدی و فاز سوم مربوط به استحصال از خاک اکسیدی است.

وی گفت: ظرفیت تولید کارخانه‌ها با راه‌اندازی کامل فازهای این پروژه، سالیانه ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روی با عیار حداقل ۳۵ درصد یا معادل آن به عنوان محصول اصلی و نیز تولید ۸۰ هزار تن متریک کنسانتره سرب- نقره با عیار ۶۰ درصد سرب به عنوان محصول جانبی خواهد بود.

این مسول بیان‌داشت: اکنون برنامه فاز نخست پروژه به منظور ساخت کارخانه‌ای با خوراک ۲ میلیون تن ورودی و معادل ۲۰۰ هزار تن محصول کنسانتره روی با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی به سرعت در حال اجرا است.

وی تصریح‌کرد: کل سرمایه‌گذاری مورد نیاز این پروژه نزدیک به یک میلیارد دلار ارزیابی می‌شود که در فاز نخست، تاکنون بیش از چهار هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است.

صفری اضافه‌کرد: مطابق برنامه، فاز نخست در انتهای سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد و با راه‌اندازی این طرح، بیش از ۲ درصد فلز محتوی روی جهان در مهدی آباد تولید خواهد شد.

این مسوول خاطرنشان‌کرد: تاکنون بیش از ۵۰۰ نفر در این پروژه مشغول به کار شده‌اند که اکثر آنان بومی منطقه هستند و پس از بهره برداری پروژه، این رقم به یک‌هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم می‌رسد.

به گزارش ایرنا، پیشتر رییس هیات عامل ایمیدرو درخصوص این طرح اظهار داشت: این، از جمله طرح‌های بزرگ کشور است که قدمت تاریخی زیادی (۶۰ سال) داشته که روی زمین مانده بود، اما اکنون در مدت سه سال گذشته توسط ایمیدرو و بخش خصوصی درحال اجراست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه‌کرد: تلاش بر این است تا طرح یاد شده تا پایان سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی شود که در این صورت، زنجیره ای از معدن تا تولید کنسانتره در بخش سرب و روی آغاز می‌شود.

خروج از نسخه موبایل