افزایش ابتلا به کرونا در آلمان و روسیه و رکورد شکنی  مرگ و میر آن در روسیه

  کد خبر: 03080051057

ترجمه: محمود نواب مطلق

شنبه ۲۳ اکتبر(۱آبان) رکورد ابتلا به کرونا و مرگ ومیر ناشی از آن  در روسیه شکسته شد. این امر نشانگر موج جدید کووید ۱۹ در این کشور و اثرات مخرب آن بر روسیه است.

از دسامبر سال ۲۰۲۰ ( آذر ۱۳۹۹) که واکسن اسپوتنیک وی در روسیه تولید و اولین دوره واکسیناسیون عمومی آغاز شد صرفا یک سوم جمعیت روسیه تا کنون واکسینه شده اند.

این نرخ بسیار پائین حاکی از بی اعتمادی دیرینه عمومی در قبال دولت است. در بلغارستان نیز افزایش میزان ابتلا به کرونا به نحوی بوده که این کشور اعلام کرده است اعزام مبتلایان به خارج از کشور را بررسی می کند. این امر منجر به بالا بردن سطح محدویتهای کرونایی در کشورهای همسایه آن از جمله رومانی شده است.

افزایش شمار بیماران کرونایی در بلغارستان ضمن آنکه  تمامی امکانات و تجهیزات پزشکی را به خود اختصاص داده است این کشور را مجبور به استفاده از دانشجویان پزشکی برای امور درمان آنها کرده است.

استویکو کاتساروی وزیر بهداشت بلغارستان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی نوا تی وی ضمن هشدار در این خصوص گفت:« ما از تمامی توانایی خود استفاده کرده ایم و همه دستگاههای تنفس مصنوعی موجود را به کار گرفته ایم. اگر ظرف ۱۰ تا ۱۵ روزآینده این شتاب فروکش نکند مجبور می شویم از کمک های خارجی نیز استفاده کنیم.» بلغارستان و رومانی در میان کشورهای اتحادیه اروپا به دلیل بی اعتمادی مردم به حاکمان و نفوذ افکار توطئه گران برضد واکسیناسیون کمترین نرخ واکسیناسیون را دارند. تنها ۲۴ درصد از بلغاریها و ۳۳ درصد از رومانیایی ها دو دوز واکسن خود را دریافت کرده اند.

کشور ۱۹ میلیونی رومانی  با ثبت۱۵۰۰۰ مبتلای جدید به کرونا در روز شنبه۲۳ اکتبر(۱ آبان) یک ونیم میلیون مورد ابتلا به این بیماری را تا کنون به ثبت رسانده است.

پزشکان در این کشور به مرز ناامیدی رسیده اند. دولت برای مقابله با این وضعیت از روز دوشنبه ۲۵ اکتبر(۳ آبان) استفاده از ماسک را در درتمامی اماکن این کشور اجباری و برگزاری تجمعات از جمله مراسم ازدواج را نیز تا ۳۰ روز ممنوع کرده است. در کنار این اقدامات سالنهای ورزشی، رستورانها و مراکز تجاری ملزم به درخواست گذرنامه سلامت از مراجعین هستند.

همچنین برای افرادی که واکسن نزده اند منع تردد شبانه از ساعت ۲۲ اجرا می شود. دررومانی و بلغارستان نتایج اقدامات صورت گرفته در شتاب بخشیدن به واکسیناسیون مشاهده می شود. دولت رومانی اعلام کرده است ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۰ هزار نفر برای واکسیناسیون به یکی از مراکز مراجعه کرده اند که ۸۶ هزار نفر از آنها دوز اول را دریافت می کرده اند.

در بلغارستان نیز پس از اجباری شدن گذرنامه سلامت  از روز پنجشنبه ۲۱اکتبر ( ۲۹ مهر) تعداد مراجعه به مراکز واکسیناسیون د رمقایسه با هفته قبل از آن  سه برابر شده است. در آلمان نیز موارد ابتلای جدید به کرونا در حال افزایش است.

برای اولین بار از ماه مه گذشته (اردیبهشت) روز شنبه ۲۳ اکتبر(۱آبان) ۱۰۰۰مبتلای جدید به کرونا در یک جمعیت ۱۰۰ هزار نفری به ثبت رسید.

این افزایش نرخ ابتلا بیانگر موج جدید بیماری در آلمان است و موجبات نگرانی دولت را فراهم کرده است.

افزایش مبتلایان به کرونا کم وبیش یاد آور نرخ روز ۱۳ مه (۲۳ اردیبهشت) است . در آن روز  این نرخ ۱۰۴ بود که فردای آن روز ۹۷ رسید.

منبع: یورونیوز

خروج از نسخه موبایل