افزایش سهام شناور بیمه ملت

  کد خبر: 26060046485

فرآیند قانونی آزادسازی سهام صندوق بازنشستگی در بیمه ملت تکمیل شده است و حالا حجم سهم خرد شناور این شرکت در بورس افزایش پیدا کرده است.

به گزارش عصراقتصاد، سال ۱۳۹۵بود که سهام بیمه ملت به ۱۲۴هزار بازنشسته متقاضی عرضه شد. این سهام که تا پیش از این قابلیت فروش نداشت و در اختیار صندوق بازنشستگی بود؛ اما اطلاعات مندرج در شرکت مدیریت فناوری بورس تهران نشان می‌دهد با آزاد‌سازی سهم ۱۸درصدی صندوق بازنشستگی حجم سهام شناور بیمه ملت در بورس با افزایش مواجه شده است.

تاثیر آزادسازی سهم بیمه ملت بر عملکرد شرکت

اما آزادسازی بیش از ۱۸درصد سهم بیمه ملت از سوی صندوق بازنشستگی و عرضه آن در بورس چه تاثیری را بر عملکرد این شرکت خواهد داشت؟

هرچند که به نظر می‌رسد بیمه ملت با یک بازارگردانی قوی می‌تواند ارزش‌افزوده مناسبی را برای سهام‌داران در وضع فعلی ایجاد کند اما کارشناسان بر این باورند که افزایش تعداد سهام‌داران حقیقی استقلال مدیریتی شرکت‌ها را افزایش خواهد داد و به پیاده‌سازی حاکمیت شرکتی کمک خواهد کرد.

بنابراین واگذاری سهام مدیریتی صندوق بازنشستگی کشوری به سهام‌داران خرد می‌تواند آغازی برای یک شکوفایی دوباره در این شرکت به شمار رود.

افزایش سهام‌داران خرد و کاهش سهم حقوقی‌ها در ساختار شرکت‌ها، به کاهش بروکراسی منتج می‌شود و ساختار عمودی سازمان را به سمت ساختارهای پویاتر و چابک‌تر سوق خواهد داد و اصطلاحا سازمان‌های «مکانیکی» را به سازمان‌های«ارگانیکی» تبدیل می‌کند.

در سازمان‌ها و شرکت‌های «ارگانیکی» سیستم‌های کنترل و برنامه‌ریزی هوشمندانه و سریعتر راه‌اندازی خواهد شد و می‌توان افزایش خلاقیت و نوآوری را شاهد بود.

مسلما افزایش خلاقیت موجب اجرای طرح‌ها و ایده‌های جدید خواهد شد که در نهایت می‌تواند سود شرکت‌ها را متاثر کند و حقوق صاحبان سهام افزایش یابد.

از سوی دیگر افزایش تعداد سهامداران خرد در شرکت‌هایی مانند بیمه ملت سبب شفافیت در عرضه و تقاضای سهم می‌شود و در چنین وضعی به تبع قدرت نقدشوندگی سهام نیز افزایش خواهد داشت.

از طریق اجرای راهبردهای هوشمند در شرکت‌ها در این فضا می‌توان به تامین سرمایه از طریق بازار سرمایه امید داشت که این سرمایه می‌تواند به افزایش سهم نگهداری و قبولی ریسک از سایر شرکت‌ها کمک کند و سبب افزایش درآمدها شود.

همچنین افزایش قدرت در فعالیت‌های عملیاتی، قدرت سرمایه‌گذاری را افزایش داده و این چرخه سودآور در نهایت کمک می‌کند شرکت به توانگری مالی پایدارتری دست پیدا کند.

مسلما افزایش فعالیت‌های عملیاتی، سهم بازار شرکت را افزایش می‌دهد و بیمه ملت می‌تواند پیرو آن سهم ذهنی مخاطبان را نیز جذب کند.

پس از این مرحله از طریق سهم ذهنی می‌توان به سهم قلبی مشتریان رسید و در پایان مشتریان وفادار بیشتری را در باشگاه مشتریان جذب کرد و در نهایت بیمه ملت می‌تواند سهم بازار خود را پایدار کند.

بنابراین به نظر می‌رسد که واگذاری سهام مدیریتی صندوق بازنشستگی در بیمه ملت و انتخاب سهام‌داران خرد در روزهای آینده می‌تواند سبب پیامدهای مثبت در ترازنامه و حقوق صاحبان سهام باشد.

این در حالی است که تا پیش از این کنترل مدیریتی این سهام در اختیار وزارت رفاه بود.

خروج از نسخه موبایل