افزایش قیمت دلار ادامه‌دار است؟

  کد خبر: 04100062238

براساس گزارش بانک مرکزی سرمایه‌گذاری در ایران رشد منفی ۹ درصدی داشته است. رشد منفی سرمایه‌گذاری قیمت دلار را افزایش می‌دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق جدیدترین آمارها اقتصاد ایران در شش ماهه اول امسال ۳٫۳ درصد رشد کرده است. دو بخش خدمات و نفت بیشترین تاثیر مثبت را روی نرخ رشد داشتند و در مقابل دو بخش کشاورزی و صنعت با افت رشد مواجه شده‌اند.

بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی در تابستان امسال را اعلام کرده که براساس آن تولید ناخالص داخلی در شش ماهه اول امسال بیش از سه درصد رشد کرده است.

در نهایت نرخ تشکیل سرمایه یا به زبان ساده‌تر میزان سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران رشدی برابر با منفی ۹ درصد داشته است. این شاخص در مدت مشابه سال گذشته مثبت چهار درصد بوده است.

احمد اشتیاقی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره کاهش سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران می‌گوید: یکی از مهم‌ترین عوامل خروج سرمایه از کشور، نبود امنیت سرمایه‌گذاری است.

زمانی که قوانین سرمایه‌گذاری روزانه تغییر کند و قیمت‌گذاری دستوری در بازارها اعمال شود؛ در نتیجه میزان سرمایه‌گذاری نیز در کشور کاهش پیدا می‌کند.

این کارشناس اقتصادی تاکید می‌کند که مهم‌ترین مولفه سرمایه‌گذاری ثبات در قوانین اقتصادی است. برای مثال بگویند با سرمایه‌گذاری در پروژه‌ای خاص تا ۱۰ سال قوانین تغییر نمی‌کند، یعنی تضمین بازگشت سرمایه به فرد بدهند.

اشتیاقی ادامه می‌دهد: سیاست‌های تعیین نرخ ارز در کشور ما مشخص نیست. می‌گوییم نرخ ارز شناور مدیریت شده داریم اما اینگونه نیست.

وی می‌گوید: در سه ماه گذشته نرخ دلار نیمایی اختلاف ۲۵ درصدی با نرخ دلار در بازار آزاد داشته است.

به همین علت افرادی که دلار صادراتی داشتند، ارز خود را وارد کشور نکردند تا این اختلاف ۲۵ درصدی کاهش پیدا کند و سرمایه‌گذار به سود واقعی‌اش برسد.

به گفته این کارشناس اقتصادی عدم امنیت سرمایه‌گذاری، کشف ناعادلانه قیمت ارز و عدم بازگشت ارز صادراتی از عوامل خروج سرمایه از کشور هستند.

اشتیاقی با اشاره به سرکوب نرخ ارز در کشور توضیح می‌دهد: ما سیاست سرکوب نرخ ارز را داریم، این موضوع باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاری در خارج از ایران باصرفه باشد. برای مثال خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان.

وی تاکید می کند: تحریم‌ها نیز تاثیر بسزایی در کاهش سرمایه‌گذاری در ایران دارند، چرا که آینده اقتصادی کشور قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است هر روز یک تحریم اقتصادی جدید اضافه شود.

اشتیاقی در پایان می‌گوید: تمامی این عوامل تراز تجاری ارزی کشور را منفی می‌کنند و پیامد تراز منفی افزایش قیمت دلار است.

خروج از نسخه موبایل