موافقت اتاق اصناف با افزایش کمیسیون مشاوران املاک

  کد خبر: 0102994168

رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف ایران از تصویب نرخ جدید کمیسیون معاملات ملکی در کمیسیون املاک اتاق اصناف خبر داد.

مصطفی قلی خسروی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، مصوبات اتاق اصناف ایران در خصوص کمیسیون مشاوران املاک باید در هیئت عالی نظارت که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل می‌شود نیز به تصویب برسد؛ اما از نظر ما وقتی اتاق اصناف این پیشنهاد را می‌پذیرد به معنی این است که نهایی شده و ما صرفاً به احترام قانون منتظریم تا این پیشنهاد در هیئت عالی نظارت اصناف وزارت صنعت، معدن و تجارت هم تأیید شود.

به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک، اعضای این اتحادیه خواستار تعیین یک درصد از هر معامله ملکی به عنوان کمیسیون مشاوران املاک بودند که در اتاق اصناف، با نیم درصد از رقم نهایی معامله توافق شد.

وی یادآور شد: اکنون معاملات ملکی تا ۵۰۰ میلیون تومان، مشمول نیم درصد حق کمیسیون مشاوران املاک است و به بالاتر از آن (۵۰۰ میلیون تومان) کمیسیون ۲۵صدم درصدی از رقم نهایی معامله ملکی تعلق می‌گیرد؛ اما در صورت تأیید مصوبه اتاق اصناف، همه معاملات ملکی با هر ارزشی، با نرخ کمیسیون نیم‌درصدی انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک همچنین از آغاز فعالیت همه مشاوران املاک اعم از واحدهای کنار خیابان و واحدهای مستقر در مجتمع های تجاری از شنبه خبر داد.

خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره بازگشایی واحدهای صنفی مشاوران املاک اظهار کرد: فعالیت واحدهای صنفی مشاوران املاک از ۳۰ فروردین در تهران آغاز به کار کرده‌اند و قرار است فعالیت آنها همزمان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مبارزه علیه ویروس کرونا باشد.

وی افزود: برخی خانواده‌ها اجازه نمی‌دهند که مشتریان واحدهای مسکونی اعم از خرید یا اجاره، از واحد مسکونی مورد نظر بازدید کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران درباره فعالیت مشاوران املاک کنار خیابان یا واحدهای صنفی مستقر در مجتمع‌های تجاری تصریح کرد: هر مشاور املاکی که پروانه کسب از اتحادیه دریافت کرده باشد، اعم از آنکه دفتر وی در کنار خیابان یا در مجتمع‌های تجاری و پاساژ باشد، امکان فعالیت دارند.

خسروی یادآور شد: هر مشاور املاکی که پروانه کسب نداشته باشد، مرتکب تخلف شده است و با آن برخورد خواهد شد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران همچنین درباره وضع اعضای این صنف در دوران شیوع ویروس کرونا بیان کرد بحران شیوع کرونا ویروس و نبود کسب و کار، منجر به تعطیلی واحدهای صنفی اجاره‌ای شد زیرا پرداخت اجاره‌بها در این صورت غیرممکن است و این تعطیلی‌ها، خود بنای بیکاری و معضلات جانبی است.

به گزارش اتاق اصناف تهران خسروی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی معاملات در اسفند ماه ۹۸ اظهار داشت: پس از استخراج و اعلام آمارها از شیوع و انتشار کرونا ویروس از سوی رسانه‌ها در کشور، مردم در وضع قرار گرفتند که اجازه بازدید از منازل خود را توسط مشاوران و مشتری‌ها ندادند، این امر مضاف بر سایر امور، تعداد معاملات ملک را بشدت کاهش داد، بطوریکه آمار قراردادها در اسفندماه به ۱۵هزار ۹۱۵ و مبایعه نامه ها به ۹۶۲۹ و اجارنامه ها به ۶۱۶۱ عدد رسید.

وی همکاری و مساعدت دولت در ادامه جریان زندگی برای صنوف متضرر را خواستار شد و گفت: دولت می‌تواند با ارایه تسهیلات، بخشودگی مالیاتی و …از صنوف آسیب دیده تا پایان این بحران حمایت کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران همچنین در واکنش به گفته برخی از کارشناسان درباره افزایش قیمت مسکن پس از فروکشی این ویروس بیان کرد: به هیچ وجه، افزایش قیمتی امکان‌پذیر نخواهد بود، چراکه توان مردم در وضع فعلی بسیار پایین است. زمانی که بسیاری از افراد بیکار شده و سطح درامدشان به حداقل رسیده است، چگونه امکان خرید ملک برایشان فراهم شود؟ پس مشهود است استدلال گفته شده اشتباه و غیر کارشناسی است.

خروج از نسخه موبایل