افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت خرید خرما از نخلستان‌داران

  کد خبر: 09060044285

دبیر انجمن ملی خرمای ایران از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت خرید خرما از نخلستان داران نسبت به سال گذشته خبر داد.

مقداد تکلوزاده در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضعیت تولید و بازار خرما، اظهارکرد: پیش بینی می‌شود میزان تولید خرما در سالجاری با کمی کاهش نسبت به سال‌های گذشت به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد.

وی ادامه داد: هنوز فصل برداشت پایان نیافته، اما در مجموع انتظار می‌رود ۵ درصد کاهش تولید خرما در نخلستان‌های کشور اتفاق بیفتد.

تکلوزاد بیشتر کاهش رقم خرما را مربوط به خرمای مضافتی دانست و افزود: خشکسالی و گرما بیش از هر رقم دیگر، خرمای مضافتی را تحت تاثیر قرار داده و کاهش ۱۰ تا ۱۲ درصدی در این رقم خرما محتمل است.

وی دیگر رقم خرمای که به دلیل گرمای خرما تولید آن تحت تاثیر قرار گرفته است خرمای رقم کلوته عنوان کرد.

تکلوزاده گفت: برای این رقم خرما نیز کاهش حدود ۶ درصدی قابل پیش بینی است.

قیمت خرید خرما از کشاورزان ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته

وی درباره قیمت و بازار خرما نیز اظهار کرد: قیمت خرید خرما از کشاورزان نسبت به سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته، اما این افزایش قیمت خرید هزینه تولید با رشد بسیار بالا را پوشش نمی‌دهد.

تکلوزاده قیمت خرید هر کیلوگرم خرمای پر مصرف مضافتی از کشاورزان را ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان و قیمت خرید هر کیلوگرم خرمای کلوته را ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان اعلام کرد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه همچنان ۵۰ درصد محصول بر روی درختان هستند و هنوز چیده نشدند امکان تغییر این قیمت‌ها وجود دارد.

تلکلوزاده همچنین از ورود دولت به خرید خرما از کشاورزان خبر داد و افزود: دولت هر کیلوگرم خرما را از نخلستان داران ۹ هزار تومان خریداری می‌کند اما از نظر ما این قیمت نه تنها مناسب نیست بلکه دخالت دولت نتایج خوبی هم به دنبال ندارد.

وی تصریح کرد: هر ساله دولت به خیال حمایت از کشاورزان با دخالت در بازار مقداری از محصولات را خریداری و انبار می‌کند اما چون معمولا برنامه‌ای برای بازار مصرف آن ندارد بعد از مدتی در انبارها فاسد شده و دور ریخته می‌شود.

تکلوزاده پیشنهاد کرد دولت به جای خرید حمایتی، از توسعه بازار محصولات حمایت کند.

وی توضیح کرد: با توسعه بازار به ویژه بازار خارجی نه تنها می‌توان محصول را با قیمت مناسب از کشاورز خرید بلکه برای کشور نیز ارزآوری کرد.

خروج از نسخه موبایل