افزایش ۴۶ درصدی ترانزیت کالا از مرز خراسان جنوبی

  کد خبر: 08040189098

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی اعلام کرد که ترانزیت کالا از مرز رسمی ماهیرود در ۳ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون ۴۶ درصد و از نظر وزن ۶ درصد افزایش داشته است.

سیدحسن رحیمی‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ۷۵۲ دستگاه کامیون در سال جاری به وزن ۲۰ هزار و ۴۵۴ تن کالا شامل آرد، شکر، فوفل، گازوئیل، نخود و سایر اقلام از روسیه، هند، اندونزی، جمهوری آذربایجان و ترکیه و از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

او ادامه داد: از ابتدای امسال به پنج هزار و ۷۴۵ نفر مسافر ورودی و سه هزار و ۴۱۴ نفر مسافر خروجی از گمرک ماهیرود خدمات گمرکی ارائه و تشریفات مسافری امور گمرکی انجام شده است.

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی بیان کرد: تعداد مسافران ورودی در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۴۶ درصد و مسافران خروجی ۱۱۲ درصد افزایش داشته همچنین فرودگاه بیرجند در این مدت پرواز خارجی نداشته است.

رحیمی‌زاده مجموع کالاهای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان در ۳ ماه نخست سال جاری را ۹۷ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۸۰۶ دلار به وزن ۲۷۹ هزار و ۹۹۵ تن اعلام کرد و افزود: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۵۲ درصد و از لحاظ وزن ۵۵ درصد کاهش داشته است.

او اظهار کرد: از مجموع کالاهای صادراتی استان هزار و ۵۸۷ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۲۴ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۳۷۲ دلار به وزن ۱۵۶ هزار و ۴۵۷ تن مربوط به صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود بوده است.

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه تغییری نداشته ولی از نظر ارزش ۳۷ درصد و از نظر وزن ۴۱ درصد کاهش یافته است.

رحیمی‌زاده اظهار کرد: عمده اقلام صادرات قطعی گمرک استان در این مدت شامل روغن، سوخت تقطیری، صیفی جات، هیدروکربن سبک، کاشی، سیمان، گازوئیل، شمش چدن، کک متالوژی، خرما و زعفران بوده که اغلب این اقلام به کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، عراق و قزاقستان صادر شده است.

او گفت: در زمینه صادرات ماده ۱۱۶ (کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور و خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌های مرزی استان) هزار و ۵۲۹ پروانه ارائه شده است.

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی افزود: ارزش این پروانه‌ها ۷۲ میلیون و ۶۸۵ هزار و ۴۳۴ دلار به وزن بیش از ۱۲۳ هزار و ۵۳۸ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۶۰ درصد، ارزش ۵۶ درصد و وزن ۶۶ درصد کاهش داشته است.

رحیمی‌زاده تصریح کرد: عمده اقلام خروجی موضوع ۱۱۶ شامل هیدروکربن سنگین، سیمان سفید، شیشه، کاشی و سرامیک، خامه و از این قبیل بوده است.

او با اشاره به واردات انجام شده از طریق گمرکات استان در سه ماه نخست امسال گفت: در این مدت ۱۹ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش یک میلیون و ۹۲۳ هزار و ۲۶۹ دلار با وزن هزار و ۳۸۹ تن تشکیل شده است.

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۱۷۱ درصد، ارزش ۱۵ درصد و وزن ۳۰۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رحیمی‌زاده بیان کرد: عمده اقلام وارداتی به استان را لوازم و قطعات مربوط به معدن، برنج، پنبه حلاجی شده، دانه یونجه، کاه گندم و سنگ تالک تشکیل می‌­دهد که از کشورهای آلمان، پاکستان، ترکیه و افغانستان وارد شده است.

او گفت: در زمینه امانات پستی نیز در بازه سه ماه نخست امسال ۱۹ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۷۹۲ دلار و وزن ۸۵ کیلوگرم تشکیل شده است.

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی اظهار داشت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۵۱ درصد، ارزش ۵۶ درصد و از نظر وزن ۶۵ درصد کاهش نشان می‌دهد که البسه، کفش، خشکبار، نمونه نخ آزمایشگاهی و زرشک عمده این کالاها هستند.

رحیمی‌زاده افزود: همچنین از ابتدای امسال پنج فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش هزار و ۷۵۰ دلار و وزن ۱۵ کیلوگرم تشکیل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۲۹ درصد، ارزش ۳۵ درصد و از نظر وزن ۵۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

او عنوان کرد: دوربین دوچشمی، گوشی همراه و البسه از جمله این کالاهاست که کشور مقصد و مبدا صادرات و واردات امانات پستی آلمان، آمریکا، اتریش، ترکیه، دانمارک بوده است.

خراسان جنوبی دارای ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان است و ۴ بازارچه مرزی یزدان (میل ۷۵)، گلورده (میل ۷۳)، دوکوهانه و ماهیرود را دارد که در سال‌های اخیر فعال‌ترین آنها پایانه مرزی ماهیرود بوده است.

حدود ۵۰ درصد صادرات ایران به افغانستان از خراسان جنوبی انجام می‌شود.

خروج از نسخه موبایل