انتقاد کنفدراسیون صادرات از برخورد تبعیض‌آمیز میان دارندگان کارت‌های بازرگانی تولیدی و تجاری

  کد خبر: 2808996801

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید برخی دستگاه‌های دولتی بین صاحبان کارت‌های بازرگانی تجاری و تولیدی فرق می‌گذارد که این نگاه اشتباه می‌تواند در میان‌مدت به ضرر آمارهای تجاری در ایران منجر شود.

به گزارش ایسنا، محمد لاهوتی دیروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: تفاوت قائل شدن میان کارت‌های بازرگانی باعث شده صاحبان کارت‌های غیرتولیدی عملا به رسمیت شناخته نشوند و همین مساله چه در تصمیم‌گیری‌ها و چه در طرح‌های اجرایی به ضرر آنها تمام می‌شود.

به گفته وی یکی از اصلی‌ترین مشکلات به وجود آمده در این زمینه با وجود وعده دولت، تداوم محدودیت‌ها برای واردات در ازای صادرات میان صاحبان کارت‌های بازرگانی غیرتولیدی است. از آنجایی که قانون هیچ تفاوتی میان این کارت‌ها قائل نشده، این اشکالات در سیاست‌های اجرایی تنها به ضرر تجارت کشور تمام خواهد شد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان این‌که بهبود نیافتن اوضاع برای بازگشت به ارزهای صادراتی در تامین نیازهای کشور مشکل به وجود می‌آورد، تاکید کرد: اگر اوضاع برای بازگشت ارز حاصل از صادرات راحت نشود و اصلاحاتی که وعده آن را داده‌اند همچنان با تاخیر دنبال شود، باید منتظر باشیم که صادرکنندگان با محدودیت‌های موجود باز هم امکان عمل کردن به فعالیت‌های مدنظرشان را نداشته باشند و در بازگشت ارز مشکل به وجود آید.

لاهوتی ادامه داد: امروز واردات کشور نیازمند ارز حاصل از صادرات است. ما امیدواریم سیاست‌های دوگانه‌ای که در ماه‌های گذشته در حوزه ارزی مشاهده می‌شد متوقف شوند و با اعلام دقیق فهرست کالاهایی که امکان استفاده از آنها برای واردات در ازای صادرات وجود دارد فراهم شود تا با سرعت گرفتن ایفای تعهدات ارزی نیاز کشور در حوزه واردات با سرعت بیشتری تامین شود.

واردات در مقابل صادرات برای ۷۰۰ ردیف تعرفه‌ای

به گزارش خبرگزاری ایلنا، معاون امور صنایع وزارت صمت در ادامه این نشست اظهار کرد: حدود ۶۳۰ ردیف تعرفه برای کالاهای اساسی و حدود ۷۰ تا ۸۰ تعرفه برای کالاهای ضروری اعلام شد که روش تامین ارز آنها می تواند واردات در مقابل صادرات خود، واردات در مقابل صادرات غیر ، استفاده از ارز اشخاص و سرمایه‌گذاری خارجی باشد.

مهدی صادقی‌نیارکی اظهار کرد: واردات ما در هفت ماهه امسال به طور وزنی ۷.۲۸ و به طور ارزشی ۲۱درصد کاهش پیدا کرده است، یعنی کالاهایی که ارزش افزوده بیشتری دارند کمتر وارد شدند. در مورد صادرات نیز ۱۸.۲میلیارد دلار بود که حدود ۲۳درصد کاهش پیدا کرده است.

نیارکی اضافه کرد: ثبت سفارش ۲.۲درصد افزایش و تامین ارز ۱۷درصد کاهش داشته است. مراجعات مکرر تولیدکنندگان ما را به فکر انداخته تا در این مورد بررسی بیشتری کنیم. از دو ماه گذشته ۲۶۰ردیف تعرفه را به طور دقیق کنترل کرده‌ایم. نسبت به سال گذشته ثبت سفارش ۶درصد رشد و تخصیص ۱۳درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در مورد تامین در حوزه برق و لوازم خانگی ۲۹درصد کاهش، در صنایع فلزی ۵۴درصد کاهش، در صنایع معدنی ۷۶درصد کاهش، در نساجی و پوشاک ۴۹درصد کاهش و ماشین‌آلات ۵۰درصد کاهش داشته است که در مجموع در حوزه تامین با ۵۳ درصد کاهش روبه رو بودیم.

وی افزود: این گزارش‌ها منجر به دو مصوبه شد. اولین تصمیمی که تیم اقتصادی دولت در این مورد گرفت مصوبه ۱۳ آبان بود که به ترخیص فوری کالاهای اساسی و ضروری موجود در گمرک بپردازد. تعرفه‌هایی که مشمول این طرح بودند را اعلام کردیم و یک میلیون و دویست کالا تا به اینجا براساس این مصوبه آزاد شده است.

معاون امور صنایع وزارت صمت خاطرنشان کرد: مصوبه دوم ماحصل گزارشاتی بود که در وزارت صمت تبیین شده بود و مصوب ۱۲آبان است. حدود ۶۳۰ ردیف تعرفه برای کالاهای اساسی و حدود ۷۰ تا ۸۰ تعرفه برای کالاهای ضروری اعلام شد که روش تامین ارز آنها می‌تواند واردات در مقابل صادرات خود، واردات در مقابل صادرات غیر، استفاده از ارز اشخاص و سرمایه‌گذاری خارجی باشد. این تعرفه با نگاه به کالاهایی که واردات کمتری در آن‌ها داشتیم مشخص شده است.

وی افزود: کسانی که در خارج از کشور ارز دارند باید حساب ریالی خود را اعلام کنند و بعد از نهایی شدن ثبت سفارش کالاهای خود را بگیرند.

وی در مورد سوالی درباره کارت‌های بازرگانی غیرتولیدی پرسیده شد گفت: تفکیکی در کارت‌های تولیدی و غیرتولیدی در این سامانه وجود ندارد.

نیارکی همینطور در جواب سوالی در مورد ناقص بودن لیست اقلامی که اعلام شده‌اند گفت: اگر قرار باشد همه کالاهای واسطه‌ای، مواد اولیه و غیره را وارد لیست کنیم، نزدیک به ۳۰۰۰تعرفه می‌شد، اما به سراغ کالاهایی رفتیم که کمتر وارد شدند تا بتوانند از این فرصت استفاده کنند و در صورت نرمال شدن اوضاع می‌توان اقلامی را به لیست اضافه کرد.

خروج از نسخه موبایل