انگلیسی‌ها بیشتر از ۱۶ کشور در دوره همه‌گیری کرونا پس‌انداز کردند

  کد خبر: 30030033400

ترجمه: سلیم حیدری

نتایج یک آمارگیری در ۱۷ کشور نشان می‌دهد، مصرف کنندگان بریتانیایی در جمع‌آوری پس‌انداز سرآمد جهان هستند. این رکورد در حین دوره قرنطینه ناشی از پاندمی کرونا که فرصت‌های خرید و مسافرت را تعطیل کرد، اتفاق افتاده است.

یافته‌های آمارگیری یوگوو پی. ال. سی. یکی از بزرگترین سوالاتی را که اقتصاددانان برای پاسخ به آن در تلاشند، روشن می‌کند. اینکه خانوارها با چه سرعتی پول نقد اضافی ذخیره‌شده خود در این مدت را – که ۲۵۰ میلیارد پوند (۳۴۷ میلیارد دلار) در انگلیس و ۵۰۰ میلیارد یورو (۵۹۶ میلیارد دلار) در منطقه یورو تخمین زده می‌شود – صرف خواهند کرد، بهبودی اقتصادی پس از رکود ناشی از همه گیری کرونا را تعیین خواهد کرد.

یوگوو اذعان کرد حدود یک‌سوم افراد در انگلیس از مارس ۲۰۲۰ پس‌انداز خود را افزایش داده‌اند که بسیار بالاتر از ایالات متحده، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و استرالیا و در کل ۱۶ کشور دیگر ست. این نتایج در دسترس بلومبرگ قرار گرفته است. بیشتر افراد گفتند که فقط بخش اندکی از پول اضافی خود را خرج می‌کنند و بقیه آن را ذخیره می‌کنند. کمتر از ۱۵درصد گفتند که بخش زیادی از پول خود را خرج می کنند، این رقم در انگلیس تقریبا ۱۷درصد بود.

این یافته‌ها خوش‌بینی را افزایش داده است، به طوری که خانوار‌ها در اکثر کشورها انتظار دارند ۱۲ ماه دیگر وضع بهتری در مقایسه با وضع فعلی داشته باشند؛ البته اکثر آنها مخصوصا در کشور هند از یک ضربه دردناک اقتصادی از زمان آغاز همه‌گیری کرونا شکایت داشتند.

اما مکینز، رئیس بخش خدمات مالی در یو گوو، گفت: «دانمارکی‌ها و سوئدی‌ها در این آمارگیری بهترین عملکرد را دارند.» او افزود: «در هشت کشور اروپایی مورد بررسی، برخی وضع بهتری نسبت به سایر کشورها داشتند. از هر پنج نفر دو نفر در ایتالیا و لهستان شاهد وخیم تر شدن اوضاع مالی خانوار خود هستند که به طور قابل توجهی بدتر از فرانسه، انگلستان و آلمان است و کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان وضع بهتری دارند.»

آمارگیری از حدود ۱۹۰۰۰ نفر از ۱۴ مه تا ۲۸ مه انجام شده است. این تحقیق شامل بیش از ۱۰۰۰ نفر در هر کشور بود، به جز هنگ کنگ که نمونه تقریباً نیمی از این اندازه بود. در ایالات متحده و انگلیس، بیش از ۲۰۰۰ نفر در هر موضوع مورد بررسی قرار گرفتند.

در بین کشورهای این نظرسنجی، بیشتر مردم وام و قرض گرفته بودند، به پس‌اندازهایشان ضربه خورده بود یا هزینه‌های غیر ضروری می کردند. یو گوو گفت که کمتر از یک‌پنجم مردم توانسته‌اند، پس‌انداز بیشتری داشته باشند. این اتفاق تاییدی است بر اینکه تنها خانوارهای ثروتمند هستند که توانسته‌اند در این مدت پول ذخیره کنند و اکثر مردم در این مدت در رنج بوده‌اند.

مکینز گفت: «بسیاری از مردم در سطح جهان مجبور شده‌اند با نگرانی‌ها و تغییرات مربوط به امور مالی خود مانند امنیت شغلی، هزینه‌های جدید و نحوه پس انداز کنار بیایند.» هند و مکزیک بیشترین آسیب را دیده‌اند، تقریبا نیمی از مردم این دو کشور بیان کردند که وضع اقتصادی خانوارشان بدتر شده است.

بر اساس یک برآورد، اقتصاد انگلیس از بدترین رکود سه قرن گذشته در حال بهبودی است. بانک انگلیس انتظار بیشترین رونق در هزینه‌های مصرفی خانوارهای انگلیسی از زمان نخست‌وزیری مارگارت تاچر را دارد.

برای اولین بار تمایل مردم به کنترل تورم بیش از هدف ۲درصدی بانک مرکزی در تقریباً دو سال است. خرده‌فروشی در ماه آوریل گذشته (۱۲ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت تا  با بازگشایی مغازه‌ها با سرعت بی‌سابقه‌ای افزایش یافت. در ماه مه (۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد) در زمانی که مهمانپذیرها مجاز به ارائه خدمات به مشتریان شدند، پرداخت‌های مردم به رستوران‌ها و بارها منتقل و در این بخش رونق ایجاد شد.

نظرسنجی یوگوو نشان داد که مصرف‌کنندگان در اکثر نقاط جهان روزهای بهتری را پیش‌بینی می‌کنند.

مکینز گفت: «به طور کلی، در اکثر کشورها و مناطق مورد بررسی، بیشتر مردم انتظار دارند که وضع مالی آنها بهتر شود. البته موارد استثنایی مانند سنگاپور ، هنگ کنگ و فرانسه وجود دارد.»

منبع: بلومبرگ

خروج از نسخه موبایل