اینفلوئنسرها زیر ذره بین مقامات مالی

  کد خبر: 07100062950

ترجمه: محمود نواب مطلق

تعداد زیادی از هنرپیشگان تلویزیونی در فرانسه به دلیل ترویج ارزهای مجازی و یا فعالیت‎ های تجاری با سوءاستفاده از موقعیت خود؛ مورد بررسی مقامات مالی با عنوان فعالیت‎ های تبلیغاتی پنهان  قرار گرفته ‎اند.

یک کارگروه ویژه ملی از مقامات مالی از ۱۳ دسامبر( ۲۲آذر) به صورت متمرکز فعالیت‎های اینفلوئنسرها را زیر نظرگرفته است.

چهارشنبه ۸دسامبر(۱۷آذر) «مارلِن شیاپا» وزیر مسئول در امور شهروندی فرانسه از اعضای یک گروه مهم از خانم ‎های هنرپیشه سلبریتی دعوت کرد تا آنها را به « مبارزه بر ضد خشنونت علیه زنان» حساس کند.

در آن شب «ماگالی بِردا» رئیس شرکت «شونا اِوان» هنرپیشگان قدیمی برنامه‎های تلویزونی «مارسِیه» و «فرشتگان تِله رِآلیته» را همراهی و از آنها فیلمبرداری کرد.

او پس از آنکه همراه سخنگویش «گابریِل آتال» در ماه مارس ( اسفند) در یک ضیافت ناهار کاری با دوتن از خانم‎های هیأت دولت فرانسه «سارا اِل هِری» وزیر مسئول در امور جوانان و اشتغال و«اِلیزابِت مُورِنو» وزیر مسئول در امور برابری زنان و مردان ملاقات کردند در دولت فرانسه به نحو چشمگیری شناخته شد.

با انتشار تصاویر رقص و آواز«ماگالی بِردا» در آن ضیافت به همراه مقامات فرانسوی در شبکه‎های اجتماعی دردسرهای بی‎پایان برای او آغازشد که همچنان سرگرم برطرف کردن آنهاست.

در حقیقت از۱۳ دسامبر( ۲۲آذر) در پی انتشار تصاویری ازستارگان برنامه‎ های تلویزیونی که برخی از آنها را شرکت «شونا اِوان» نیز منتشر کرده است یک کارگروه ویژه ملی برای مبارزه با کلاهبرداری‎ های مالی در وزارت اقتصاد و دارایی فرانسه تشکیل شد تا این افراد اینفلوئنسر را زیر نظر بگیرد.

اعضای این کار گروه عبارتند: افرادی از دادستانی پاریس، بازارهای مالی و اداره کل امور رقابت، مصرف‎کنندگان و مبارزه با فساد.

بررسی پرونده ‎های مالی در وزارت امور اقتصادی و دارایی فرانسه طی یکسال گذشته حکایت از گسترش نگران‎کننده نوع جدیدی از اعمال نفوذهای هنرپیشگان و چهره‎ های معروف در امور مالی با عنوان«نفوذهای مالی» در فضای مجازی دارد.

بر اساس گفته ‎های این کار گروه ویژه:« فضای مجازی اخیرا مهمترین بسترنفوذ این افراد در فعالیت‎های مالی شده است. در این فضا که عمدتا جوانان حضور دارند با سوءاستفاده از سادگی آنها به نحوی جدید کلاهبرداری‎هایی در زمینه فعالیت‎ های تجاری صورت می ‎گیرد.

آنها ارزهای مجازی و سایر محصولات مالی بسیار ناپایدار را ترویج می‎کنند که برای افراد تازه کار پیش‎بینی نوسانات آن بسیار مشکل است و در نتیجه در معرض نوع جدیدی از کلاهبرداری مالی قرار می‎گیرند.»

در فرانسه از دسامبر۲۰۱۶(آذر ۱۳۹۵) بر اساس قانون «ساپَن ۲» تبلیغات محصولات مالی در چارچوب خاصی قرار گرفتند و تبلیغ محصولات مالی پیچیده ممنوع شده است.

در این برنامه‎ های تبلیغاتی با نمایش چهره ‎های معروف در کنار خودروهای لوکس، در معرض تابش نور خورشید همراه سایر جذابیت‎ ها، به جوانان که اغلب در زمینه‎ های مالی آموزش ‎های لازم را ندیده‎اند راه ‎های سریعتر ثروتمندشدن القا می‎ شود و بدین ترتیب آنها مورد سوءاستفاده‎ های فراوان مالی قرار می ‎گیرند.

بر اساس یافته‎ های کارگروه ویژه ملی، خسارات وارد شده در این موضوع آنقدر فراوان است که: «در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱)  مبارزه با این نوع کلاهبرداری جدید مالی با استفاده از چهره‎ های معروف در فضای مجازی به طور جدی در دستور کار قرارگرفته است.»

منبع: لوموند

خروج از نسخه موبایل