بازار تلفن‌ همراه؛ روزهای خوش خریداران

  کد خبر: 27020027143

بازار تلفن‌ همراه در هفته‌های اخیر با افت قیمت خاصی مواجه شده است، به طوری که گویا قیمت‌ها به کمترین میزان خود رسیده است.

به گزارش تسنیم، با شیوع ویروس کرونا نیاز افراد به سخت‌افزارهایی مانند گوشی موبایل و کامپیوتر روز به روز افزایش یافت. در سال جدید نیز به دلیل تعطیلی مکرر شهرها، بازارهای فروش موبایل هم رو به تعطیلی رفت و بازار دلالان نیز کساد شد.

اما طرف تعجب‌آور واردات کالای این بازار بود که نه تنها با تعطیلی مغایرت داشت، بلکه هیچ مشکل و خللی برای آن ایجاد نشد و گوشی های موبایل با روند ثابتی وارد کشور و از گمرک ترخیص شدند و در نتیجه این عمل انجام شده، بازار موبایل در مدت دو ماه اول سال کاملا اشباع شد.

اوایل سال ۹۹ وزیر ارتباطات گفته بود که کشور نیاز به واردات سالانه ۱۲ میلیون گوشی دارد و این به آن معنی بود که حداقل طی ۵ ماه نخست سال گذشته بیش از نیاز بازار گوشی وارد کشور شده است و اما درحال حاضر علاوه بر افزونی و اشباع این کالا در بازار، ذخیره تلفن‌های‌همراه نیز از حد نیاز هم فراتر رفته است که با اشاره به آمار داده شده توسط رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل، حتی اگر تا ۲ ماه آینده هیچ تعداد گوشی موبایل وارد کشور نشود همچنان کمبود گوشی نخواهیم داشت و ۲ میلیون ذخیره گوشی در کشور وجود دارد.

در نتیجه واردکنندگان و فروشندگان موبایل مجبورند کالاهای فروشی خود را حتی ارزان‌تر از قیمت اولیه و تمام شده برای خرید خود به فروش برسانند. در کنار این موارد نمی‌توان نسبت به کاهش قیمت ارز بی‌تفاوت بود، زیرا به‌هرحال اصلی‌ترین عنصر تاثیرگذار روی قیمت کالاهای وارداتی، ارز است.

تمام این شرایط درحالی است که در روزهای پایانی سال ۹۹ خبر از افزایش تعرفه واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار رسید و زمزمه گرانی موبایل درسال ۱۴۰۰ شنیده شد.

اما پس از گذشت دو ماه از سال جدید و همچنین تصویب قوانین جدید توسط نمایندگان مجلس، همچنان تمامی واردات با قوانین سال گذشته صورت می‌گیرد و این مورد تنها باعث بلاتکلیفی واردکنندگان می‌شود و مبدا این جریانات را می‌توان سهل‌انگاری دولت در زمینه ابلاغ دستورهای لازم به دستگاه‌های مربوطه، به منظور اجرای قوانین جدید دانست.

یعنی از طرف دیگر ماجرا می‌توان این تحلیل را داشت که به محض اجرای قوانین جدید تصویب شده، قیمت در بازار موبایل به صورت کاملا ناگهانی دچار افزایش قیمت شود.

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در این خصوص اظهار داشت: سرمایه‌گذاری بالایی برای واردات موبایل توسط شرکت‌های واردکننده صورت گرفت و باعث شد حتی در دوره‌ای حجم واردات موبایل نسبت به تقاضای بازار بیشتر شود، خب ما می‌دانیم آینده بازار موبایل هم مانند سایر بازار‌ها به تناسب عرضه و تقاضا بستگی دارد؛ این روند مطلوب تقریبا ادامه داشت تا اینکه با شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اعمال شده برای تجارت خارجی، تولید جهانی موبایل با اختلال مواجه شد.

در کنار این شرایط سخت بازار برای واردکنندگان و فروشندگان، وضعیت فعلی بازار موبایل برای خریداران یک فرصت ویژه و مناسب است. با بررسی کوتاهی در وضعیت بازار می‌توان متوجه شد که بازار تلفن‌همراه از برندها و مدل‌های متفاوت اشباع شده و دشواری خاصی در پیداکردن مدل‌های مختلف در بازار با قیمت مناسب وجود ندارد.

حتی در مقایسه قیمت‌ها می‌توان متوجه شد که گوشی‌های پرچم‌دار از بیش‌ترین کاهش قیمت برخوردار بودند.

 همچنین موضوع اصلی آن است که قیمت موبایل در طی دو ماه گذشته در پایین‌ترین مقدار خود دیده شده است و این شرایط، درکنار شرایط احتمالی ماه پیش‌رو نتیجه می‌دهد که هم‌اکنون یکی از بهترین زمان‌ها برای خرید تلفن‌‌همراه در بازار موبایل است.

اگر فردی منتظر بوده که قیمت گوشی پایین بیاید و خریداری کند، یقیناً می‌توان گفت با این احتمال که نمی‌دانیم در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد، حال بهترین زمان خرید گوشی تلفن‌همراه است.

میزان آمار ذخایر موجود این کالا در بازار خبر از دسترسی راحت به مدل‌های متفات تلفن‌همراه و عدم مشکل برای تأمین این کالا در ماه آینده می‌دهد.

خروج از نسخه موبایل