بازار داخلی مملو از گردوی قاچاق است

  کد خبر: 16060045352

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: در حال حاضر اغلب گردوهای موجود در بازار داخلی، محصول سه کشور آمریکا، شیلی و بلغارستان است که به دلیل کیفیت این محصولات استقبال از آنها بالاست.

قاسمعلی حسنی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از ۱۰ سال پیش گردو از کشور آمریکا به ایران قاچاق می‌شد اما به تدریج با توجه به نزدیک بودن مزارع شیلی و آمریکا، قاچاق گردو از شیلی نیز رونق و به علت اندازه یکنواخت، درشت بودن، کیفیت مناسب و کاغذی بودن، در ایران مورد استقبال قرار گرفت.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی افزود: از چند سال پیش نیز قاچاق گردو از بلغارستان آغاز شد و در حال حاضر اغلب گردوهای موجود در بازار داخلی، محصول سه کشور آمریکا، شیلی و بلغارستان است.

وی با بیان اینکه واردکنندگان این گردوهای قاچاق، بازار بسیار پرسودی را در اختیار دارند، گفت: واردات گردو ممنوع است اما گردوهای خارجی کاملاً منسجم به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند. گردوی آمریکایی و شیلی در ابتدا وارد دبی می‌شود و پس از آن وارد بنادر شده و در نهایت نیز وارد شبکه توزیع کشور می‌شود اما گردوی بلغارستان از طریق ترکیه و از طریق مسیرهای زمینی وارد کشور می‌شود.

حسنی تصریح کرد: اندازه گردوی ایرانی یکسان نیست و اغلب دارای ضایعات است از این رو استقبال از گردوهای قاچاق بالاست.

قیمت گردوی شیلی با پوست بین ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در مورد قیمت گردو در بازار، اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم گردوی شیلی با پوست در بنکداری‌ها بین ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم مغز گردوی شیلی بین ۲۰۵ تا ۲۲۰ هزار تومان است.

وی اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم گردوی آمریکایی با پوست در بنکداری‌ها ۸۰ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم مغز گردوی آمریکایی حدود ۱۷۰ هزار تومان است.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی افزود: همچنین قیمت عرضه هر کیلوگرم گردوی بلغارستانی با پوست در بنکداری‌های ۱۰۴ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم مغز گردوی بلغاری ۱۷۰ تا ۱۹۰ هزار تومان است.

حسنی اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم مغز گردوی ایرانی در بنکداری‌ها ۲۲۵ هزار تومان است البته بر حسب افت کیفیت ممکن است قیمت هر کیلوگرم پایین‌تر از رقم ذکر شده نیز باشد و در مواردی حتی این محصول خوراکی با قیمت حدود ۱۴۰ هزار تومان نیز عرضه می‌شود.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: قیمت هر کیلوگرم مغز گردوی قهوه‌ای یا همان مغز گردوی تقریباً کهنه که معمولاً در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها کاربرد دارد نیز حدود ۱۴۰ هزار تومان است.

خروج از نسخه موبایل