بازگشت کشورها به زغال سنگ همزمان با شعار انتشار صفر خالص

  کد خبر: 25070050188

ترجمه: سلیم حیدری

استرالیا همچنان از صنعت زغال سنگ خود حمایت می‌کند؛ همانند بسیاری از کشورها به استفاده از کثیف‌ترین سوخت فسیلی بازگشته‌اند. این کشور سومین بار است که تمدید گسترش استفاده از معدن زغال سنگ را در این ماه تصویب کرده و مشارکت برای صادرات بلند‌مدت زغال سنگ را تقویت کرده است.

ما تقریبا می دانستیم که تقاضا وجود دارد، زیرا چین نیاز به افزایش زغال سنگ برای پر کردن شکاف تقاضای سوخت خود دارد؛ اما استرالیا یکی از معدود کشورهایی است که در خارج از آسیا باقی مانده است و همچنان از زغال سنگ به عنوان منبع اصلی انرژی حمایت می‌کند.

اوایل ماه جاری، استرالیا سومین تمدید معدن زغال سنگ خود را ظرف یک ماه تصویب کرد. در ماه سپتامبر(شهریور)، سوزان لی، وزیر محیط زیست، تمدید معادن زغال سنگ وایت هیون و ولونگون را تایید کرد.

آخرین تأییدیه مربوط به معدن زغال سنگ گلنکور مانگولا در نیوساوت ولز بود که به این معدن اجازه داد تا هشت سال دیگر به تولید خود ادامه دهد و تقریبا ۵۲ میلیون تن زغال سنگ استخراج کند.

اما فقط کشورهای دیگر نیستند که استرالیا را تحت فشار قرار می دهند تا به آنها در محدود کردن تولید زغال سنگ بپیوندد.

در ماه مه (خرداد)، حکم دادگاه عالی استرالیا وزیر محیط زیست این کشور را تشویق کرد تا به دلیل تعهدی که این وزارتخانه به آینده کودکان استرالیایی دارد و همچنین تأثیر کلی تولید و استفاده از زغال سنگ بر تغییرات آب‌وهوایی در مورد توسعه معادن زغال سنگ تجدید نظر کند.

در حالی که فعالان زیست محیطی و سازمان‌های بین‌المللی انرژی از حمایت مداوم استرالیا از زغال سنگ خوشحال نیستند، بسیاری از استرالیایی‌ها به دلیل تقویت اشتغال این کشور از این تصمیم حمایت می‌کنند. اکنون حدود ۴۰۰ کارگر در گلنکور مشغول به کارند و با گسترش این معدن صد شغل مرتبط با ساخت‌وساز ایجاد می‌شود.

استرالیا با ارتباطات قوی با بازار آسیا، بزرگترین صادرکننده زغال سنگ در جهان است. تا به امروز استرالیا متعهد نشده است که بر خلاف بسیاری از همتایان غربی خود انتشار کربن را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برساند. بسیاری از کشورها در سراسر اروپا و آمریکای شمالی متعهد شده‌اند که انتشار کربن را به سرعت کاهش دهند؛ هدفی که انتظار می‌رود در اجلاس آب و هوایی COP26 در گلاسکو در ماه جاری میلادی تقویت شود. اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، نیز در این اجلاس شرکت می‌کند.

با این حال، اندکی پس از اعلام سومین پروژه توسعه، وزیر منابع استرالیا پیشنهاد یک وام دولتی ۱۸۰ میلیارد دلاری برای صنعت زغال سنگ را ارائه داد. این وام با این شرط داده شد که وام‌گیرندگان از هدف انتشار کربن خالص صفر حمایت کنند. این استراتژی درحالی مطرح می شود که بانک‌ها و بیمه‌گذاران تمایل کمتری برای اختصاص وام به بخش رو به نابودی زغال سنگ دارند.

وابستگی استرالیا به زغال سنگ با توجه به نزدیکی به بازار آسیا، جایی که تقاضای زغال سنگ همچنان بالاست، تعجب‌آور نیست. چند کشور آسیایی، از جمله چین و هند با جمعیت رو به افزایش خود، همچنان به زغال سنگ، نفت و گاز برای تامین تقاضای انرژی خود متکی هستند.

ویشنو واراتان، رئیس اقتصاد و استراتژی بخش خزانه‌داری آسیا و اقیانوسیه در میزوهو، درباره وابستگی چین به واردات زغال سنگ اظهار کرد: «در حالی که چین به طور واضح به زغال سنگ نیاز دارد تا بتواند از کندی (سه‌ماهه چهارم) ناشی از کمبود انرژی جلوگیری کند، تنش‌های ژئوپلیتیک با استرالیا راحت‌ترین منبع زغال سنگ را دور از دسترس کرده است.»

با این حال، در اواخر سال ۲۰۲۰، چین به دلیل تنش در روابط تجاری یعنی حمایت استرالیا از تحقیقات بین‌المللی درباره مدیریت چین در مورد همه‌گیری کرونا، واردات زغال سنگ از استرالیا را متوقف کرد. زغال سنگ سومین صادرات بزرگ استرالیا به چین است. چین ۳۲.۶ درصد از کل صادرات استرالیا را تشکیل می‌دهد و استرالیا بیشتر از واردات خود به چین صادرات دارد.

پس از آنکه گفته شد شرکت‌های آب‌ و برق و کارخانه‌های فولاد از واردات زغال سنگ استرالیا جلوگیری کنند و چین واردات زغال سنگ خود را از صادرکنندگان منطقه‌ای اندونزی، مغولستان و روسیه آغاز کرد. ظاهراً هند زغال سنگ با تخفیف و ارزانی خریداری کرده است که در پی اختلاف بین چین و استرالیا در گمرک چین باقی مانده بود. در ماه‌های اخیر، سازندگان سیمان هندی و کارخانه‌های آهن اسفنجی به دنبال افزایش عرضه خود به دلیل دسترسی به این گزینه ارزان قیمت بوده‌اند.

ذخایر چینی زغال سنگ استرالیایی و تمایل آن برای فروش با تخفیف، نشان‌دهنده تعهد این کشور برای قطع روابط تجاری با استرالیاست. با این حال، بحران انرژی در ماه‌های اخیر سرانجام ثابت کرد که چین نمی‌تواند کینه خود را حفظ کند.

کمبود سوخت و هزینه‌های بالای انرژی باعث شده است که دولت چین واردات زغال سنگ استرالیا را از سر بگیرد. در این ماه، چین واردات زغال سنگ استرالیا را از انبارهای پیوندی آزاد کرد، به علاوه یک محموله ۴۵۰هزار تنی زغال سنگ نیز از استرالیا دریافت شد.

در طول مدتی که چین از واردات خودداری می‌کرد، استرالیا منتظر بازگشت چین نبود و روابط خود را با هند تقویت کرد. استرالیا اولین جلسه کاری مشترک خود را در زمینه زغال سنگ و معادن با هند در ماه سپتامبر (شهریور) برگزار کرد تا مشارکت بیشتری را در تولید زغال سنگ بگیرد.

استرالیا، هند را به عنوان یک بازار کلیدی برای برخی از زغال سنگ‌های درجه پایین خود معرفی کرده است؛ زیرا قیمت‌ها به میزان قابل توجهی کمتر از محصولات زغال سنگ درجه یک وارد‌شده از سوی چین است.

به رغم فشارهای بین‌المللی با تعهد اندکی که استرالیا نسبت به اهداف انتشار آلاینده صفر خالص دارد و حمایت مداوم از پروژه‌های توسعه زغال سنگ و پیوندهای تجاری مداوم با کشورهای پرتقاضا در سراسر آسیا، بعید به نظر می رسد که استرالیا تولید زغال سنگ خود را محدود کند.

منبع: راشاتودی

خروج از نسخه موبایل