با اعلام نتیجه رتبه بندی جهانی ‏ICIS‏ در تنگنای کرونا؛ حنای تحریم با پرش سه پله ای هلدینگ خلیج فارس بی رنگ تر شد

  کد خبر: 02090057113

فرزین سوادکوهی

بیهوده نیست که بزرگترین هلدینگ صنعت پتروشیمی ایران موفق‎ترین هم هست. این که حضور رقبای دولتی جایی برای عرض اندام بخش خصوصی صنعت پتروشیمی نمی‎دهد، بر هیچکس پوشیده نیست اما همه می‎ دانند که مدیریت متکی به خردورزی و منطق محوری و درک آگاهانه از وضع روز بازار، آنهم در شرایطی که حریف بسیار قدری بنام تحریم در میانه میدان خودنمایی می‎ کند و همه حامیانش نیز میدان را به دست گرفته‎ اند و تشویقش می‎ کنند کاری است شگرف.

برای دریافت فایل پی دی اف ویژه نامه روز صادرات بر روی اینجا کلیک نمایید.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در رتبه‎بندی‎های جهانی صاحب رکوردها و امتیازاتی شده است که دیگر نیازی به تبلیغ ندارد. تبدیل یک صنعت آسیب‎دیده از جنگ و تحریم و انواع و اقسام فشارها و ضربه‎ها به یک برند معتبر جهانی اتفاقی محقق نمی‎شود.

اصولا هیچ موفقیتی در اقتصاد امروز دنیا نمی‎تواند به تاسی از شانس و اقبال حصول یابد و برای همین هم هست که پس از توفیقات فراوان و روزافزون در هلدینگ خلیج فارس شاهد صعودی جدید و سه پله‎ای در رنکینگ جهانی  ‏ICIS‏هستیم.

 به تازگی در رسانه‎ ها این موضوع انعکاس یافته است که بر پایه ارزیابی‌ها و گزارش رسمی موسسه بین‌المللی ‏ICIS، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با سه پله ارتقا در سخت‌ترین ‏شرایط تحریمی و پاندمی کرونا توانسته در جایگاه ۳۷ در بین یکصد شرکت شیمیایی و پتروشیمیایی جهان  بایستد.

در این رتبه ‎بندی همواره معروفترین و قوی‎ترین شرکت‎های بین‎المللی که به هیچ وجه محدودیت‎های تحریمی مانند ما را ندارند، شرکت می‎کنند و بنابراین تصاحب کرسی‎های بالا رقابت‎های نفس‏گیری را می‎طلبد که کار هرشرکتی نیست.

واقعیت این است که تنها توفیق در تولید نیست که فضا را برای پیروزشدن مهیا می‎سازد بلکه محاسبات دقیق این حضور نیز پیرو استعداد و ظرفیت‎هایی است که شاید پیش از این خیلی‎ها نتوانسته‎اند از آن استفاده شایسته‎ای داشته باشند.

داده‎های اطلاعاتی از سقف و ظرفیت‎های فروش و معاملات صورت گرفته نشان می‎دهد در این ارزیابی که بر اساس اطلاعات فروش سال ۲۰۲۰ انجام ‏شده، گروه پتروشیمی خلیج فارس موفق به فروش ۸ میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار محصول شده و سود عملیاتی این گروه خلیج فارس با ۴۴٫۱ درصد افزایش به سه میلیارد و ۱۳۴ میلیون دلار رسیده است. هم‌چنین میزان سرمایه‌گذاری شرکت در بخش پژوهش ‏و توسعه نیز ۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش داشته است.‏

درست در شرایطی که بسیاری نشسته‎اند و تخمین می‎زنند که پتروشیمی ایران جایی مناسب برای سرمایه‎گذاری بیشتری ندارد و درست در وضع محاصره اقتصادی که صنایع نفتی و دیگر صنایع وابسته به آن نمی‎تواند گام های بلندتری بردارد و صنایع پتروشیمی کشور باید در همین افق محدودی که هست باقی بماند شاهد اتفاقات مطلوبی هستیم که کشور را برای رسیدن به توفیقات اقتصادی بیشتر، امیدوارتر می‎سازد.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در حالی به این موفقیت دست پیدا کرده که اکثر قریب به اتفاق شرکت‌های مطرح دنیا و ‏منطقه در این رده‌بندی به دلیل شرایط ناشی از پاندمی کرونا دچار افت قابل توجه فروش شده‌اند، اما گروه پتروشیمی خلیج فارس توانسته است در شرایط ‏کرونا و تحریم روند رو به رشد خود را حفظ کند.‏

رتبه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در این رده‎بندی معتبر در سال‌ ۲۰۱۹ ؛جایگاه چهل ام در میان یکصد شرکت برتر دنیا بوده است.

اینک شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با توفیقاتی از این دست نشان می‎دهد که علاوه بر کار آفرینی در شرایط سخت تحریمی، به یکی از منابع اصلی اشتغال و تامین ارز کشور نیزتبدیل شده است.

در حالیکه هیچ صنعتی در داخل کشور نتوانسته موفقیت‎های صنایع پتروشیمی را پشت سر بگذارد و در شرایطی که ۲۵ درصد از صادرات غیرنفتی کشور به پتروشیمی‌ها اختصاص دارد اما ۷۰ درصد مجموع عرضه ارز در سامانه نیما توسط پتروشیمی‌ها انجام شده است، پتروشیمی خلیج فارس گوی سبقت را در ارزآوری از دیگران می‎رباید.

شفافیت عملکرد پتروشیمی خلیج فارس نیز اعتماد به این برند ناب پتروشیمی ایران را بیشتر می‎کند. هم اکنون بسیاری از شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ در بورس حضور دارند که فعالیت آنها بطور کامل رصد و کنترل می‌شود بنابراین نمی‌توانند خارج از عرف ارزآوری کنند.

در حال حاضر پتروشیمی‌ها بیشترین کمک را به دولت ارائه می‌کنند و شاید علت اصلی هجمه علیه پتروشیمی‌ها کمک آنها به دولت برای تامین ارز است و چه بسا فضاسازی‎های گاه و بیگاه علیه هلدینگ خلیج فارس نیز ملهم از همین نگاه مغرضانه باشد.

به هر رو آنچه مسلم است این است که توفیقاتی مانند همین پرش بزرگ سه پله‎ای اخیر نشان می‎دهد اگر شرایط سیاسی در روزهای آتی فضای بیشتری در اختیار صنایع پتروشیمی کشور قرار دهد، هلدینگ خلیج فارس برای بدست آوردن مقام‎های پرافتخار بیشتر و شگفت‎ انگیزتر، بسیار مستعد خواهد بود.

موفقیت‎ هایی که اقتصاد ایران را در شرف تحولی بزرگ قرار خواهد داد که حنای تحریم‎ ها را بی‎رنگ‎تر کند.

خروج از نسخه موبایل