بحران انرژی اروپا بدتر شده است

  کد خبر: 28090061538

ترجمه: سلیم حیدری

علاوه بر بحران گاز طبیعی، اروپا با آغاز فصل زمستان با کاهش تولید برق هسته‌ای در فرانسه هم روبرو خواهد بود که بحران انرژی را تشدید می‌کند و به همین دلیل، بخش‌های بزرگی از قاره برای داشتن زمستانی ملایم‌تر دست به دعا شده‌اند.

سازمان برق فرانسه (EDF) روز پنجشنبه دو نیروگاه هسته‌ای را پس از یافتن نقص در یکی از آنها در طی تعمیر و نگهداری معمول متوقف کرد.

این اتفاق تمامی نیروگاه‌های هسته‌ای را که در حال حاضر چهار نیروگاه هستند، از کار می‌اندازد. این نیروگاه‌ها ۱۳ درصد از برق موجود در فرانسه را تولید می‌کنند. همچنین باید یادآور شد فرانسه صادرکننده بزرگ برق به کشورهای همسایه و بریتانیا محسوب می‌شود.

بیشتر برق فرانسه از طریق انرژی هسته‌ای تولید می‌شود. فرانسه بیش از ۷۰ درصد از کل برق خود را از طریق برق هسته‌ای تامین می‌کند و یکی از صادرکنندگان عمده برق از جمله به بریتانیا است.

قطعی نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه درست زمانی رخ می‌دهد که دمای هوا در اروپا شروع به کاهش کرده و در بحبوحه بحران مداوم گاز طبیعی است و مقدار گاز در سایت‌های ذخیره‌سازی به پایین‌ترین سطح در یک دهه اخیر رسیده است.

سباستین بلشکه، مدیر اجرایی اتحادیه آلمانی اپراتورهای ذخیره سازی گاز زیرزمینی، گفت: “ظرفیت ذخیره سازی گاز طبیعی در آلمان برای اولین بار در سال‌های اخیر به زیر ۶۰ درصد کاهش یافته است.”

بدون بخشی از برق که توسط فرانسه صادر می‌شود، برخی از کشورهای شمال غربی اروپا با محدودیت تامین برق مواجه می‌شوند.

اگر هوای زمستان سردتر از حد معمول باشد، معنایش چیزی جز افزایش سرسام‌آور قیمت‌های برق و قبوض انرژی برای مصرف‌کنندگان نیست. بلومبرگ خاطرنشان می‌کند که این اتفاق همچنین می‌تواند احتمال خاموشی‌های ناگهانی را افزایش دهد.

امریک دی ویگان، مدیرعامل شرکت تجزیه و تحلیل انرژی COR-e، به بلومبرگ گفت: “اکنون فقط ۲ تا ۳ درجه سانتیگراد پایین تر از حد معمول همیشگی کافیست تا دچار مشکل (تامین انرژی) شوید.”

به دنبال توقف فعالیت برخی از نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه، قیمت برق اروپا در روز پنج‌شنبه افزایش یافت و به رکوردی تاریخی رسید. قطعی نیروگاه‌های هسته‌ای در فرانسه در بدترین شرایط ممکن به منظور تامین انرژی اروپا رخ می‌دهد.

شرایطی را در نظر بگیرید که زمستان سرد می‌تواند ذخایر گاز طبیعی اروپا را کاهش دهد و تنظیم‌کننده شبکه گاز آلمانی که در حال بررسی گواهینامه نورد استریم ۲ است، روز پنجشنبه اذعان کرد که قبل از جولای ۲۰۲۲ تصمیمی نخواهد گرفت.

آلمان بزرگترین ظرفیت ذخیره سازی گاز طبیعی در اتحادیه اروپا را دارد. پیش از این، کمیسیون اروپا پیشنهاد داده بود مکانیزمی ایجاد کند که در آن کشورهای اتحادیه اروپا بتوانند خریدهای داوطلبانه مشترک گاز طبیعی را برای پر کردن تأسیسات ذخیره سازی زیرزمینی انجام دهند.

منبع: راشاتودی

خروج از نسخه موبایل