بحران کمبود سوخت در انگلیس؛ محصول مشترک برگزیت و کرونا

  کد خبر: 05070047865

ترجمه: محمود نواب مطلق

لندن برای مهار بحران سوخت به کامیون‌های ارتش متوسل می‌شود. چند روزیست در انگلستان تعداد زیادی از جایگاه‌های عرضه سوخت تعطیل و منجر به ایجاد صف‌های طویل خودروها در جایگاه‌های غیر تعطیل شده است.

بسیاری از مردم انگلیس با نادیده گرفتن اطلاعیه‌های دولت، کماکان به ذخیره کردن سوخت مشغولند. دلیل  کمبود شدید مواد سوختی کمبود شدید ۱۰۰هزار راننده در حمل‌و‌نقل جاده‌ای در این بخش و همچنین بخش مواد کشاورزی و غذایی است. این دو نیز معلول سیاست‌های برگزیت و بحران کروناست.

 از ماه‌ها قبل بخش‌های گوناگون اقتصادی به دولت انگلیس در این خصوص هشدار داده بودند ولی گرانت شاپ، وزیر راه انگلیس، همواره ضمن ابراز اطمینان از کنترل وضع موجود می‌‌گوید: « به نظر من نکته مهم این است که ما در انگلیس در۶ پالایشگاه و ۴۷ انبار مقدار قابل توجهی سوخت در اختیار داریم. اگر مردم طبق روال معمول به سوختگیری خودروهای خود بپردازند و در فکر ذخیره کردن آن نباشند، هیچ کمبودی نخواهیم داشت و هیچ جایگاهی نیز تعطیل نخواهد شد.»

 از نظر وزیر راه مقصر اصلی این بحران سازمان حمل‌و‌نقل جاده‌ایست. این سازمان نیز به نوبه خود با رد ادعای وزیر راه آن را بی‌اساس خواند. دولت بریتانیا برای مواجهه با این بحران مجبوربه صدور ۱۰۵۰۰ ویزای موقت کار شده است که در این بین ۵هزار ویزا مربوط به رانندگان جاده‌ای می‌شود. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، به رغم آنکه همچنان ادعا می کند وابسته به نیروی کار خارجی نیست، مجبور به چرخش سیاست خود در به‌کارگیری رانندگان جاده‌ای خارجی شده است.

این سیاست پس از برگزیت در زمینه اشتغال مهاجران اتخاذ شده بود. در این زمینه دولت انگلیس حتی به رانندگان ارتش برای حمل مواد سوختی  متوسل شده است. شرکت پخش فراوارده‌های سوختی که مدیریت پخش فراورده‌های نفتی را در اغلب جایگاه‌ها در اختیار دارد؛ برآورد کرده است ۵۰ تا ۹۰ درصد جایگاه‌های عرضه سوخت در انگلیس تعطیل شده‌اند. از طرف دیگر این بحران منجر به کمبود شدید مواد غذایی و کشاورزی در فروشگاهها شده است.

رود مکنزی، از مسئولان شرکت حمل‌و‌نقل جاده‌ای معتقد است: «در این ماجرا تحرکات سیاسی به وضوح مشاهده می‌شود. البته مردم انگلیس باید در خصوص برآورده کردن مایحتاج خود در زمینه‌های مختلف از جمله سوخت و مواد غذایی اطمینان خاطر داشته باشند. به همین دلیل در چارچوب قوانین و مقرارت برگزیت دولت ناچار است به طور موقت از کمک رانندگان جاده‌ای خارجی بهره‌مند شود.»

 برگزیت و بحران کرونا منجر به کمبود ۱۰۰ هزار راننده در بخش  خودورهای سنگین جاده‌ای شده است. گرانت‌شاپ، وزیر راه انگلیس معتقد است:« به مرور زمان به دلیل استفاده از نیروی انسانی ارزان‌قیمت در حمل‌ونقل جاده‌ای به ویژه از اروپای شرقی بازار این حرفه در کشور شکسته شد و  رانندگان انگلیسی این حرفه را رها کردند. به همین دلیل باید مراقب اوضاع باشیم تا وضع در آینده تشدید نشود. به همین منظور از تمامی گزینه‌ها به گونه‌ای بسیار فعال استقبال می‌کنیم.» در نتیجه دولت انگلیس ناچاراست به طور موقت در مواجهه با سیاست اشتغالی در برگزیت در به‌کارگیری نیروی انسانی خارجی انعطاف به خرج دهد و تعداد زیادی راننده جاده‌ای خارجی به کار گیرد.

منبع: یورونیوز

خروج از نسخه موبایل