بدترین کلاهبرداری‌های بازار ارزهای دیجیتال

  کد خبر: 16080053563

ترجمه: سلیم حیدری

ظهور ارزهای رمزنگاری‌شده در دهه گذشته، دنیای مالی را تحت تاثیر قرار داده است؛ به طوری که میلیون‌ها نفر در تلاش برای پیوستن به «جنون رمزنگاری» و کسب درآمد آسان، کیف پول‌های مجازی برای خود باز کرده‌اند.

امروزه بازار کریپتوکارنسی (رمز‌ارزها) مورد بررسی امنیتی شدید در سراسر جهان قرار گرفته است. این اتفاق زمانی افتاد که بازار ارز دیجیتال به یک صنعت بزرگ تبدیل و از تمام مناطق جهان برای استخراج استفاده شد. همچنین صرافی‌ ارزهای دیجیتال برای IPOها باز شد و سرمایه‌گذاران بزرگ ناگهان به سمت تجارت کریپتو چرخش کردند.

با این حال، در حالی که کریپتوها به دنبال به دست آوردن مشروعیت نزد مصرف‌کنندگان خود هستند، مجرمان سایبری نیز جذب این بازار شده‌اند و پول سرمایه‌گذاران را کلاهبرداری می‌کنند. راشاتودی نگاهی کوتاه به برخی از بدترین کلاهبرداری‌های رمزنگاری در چند وقت اخیر داشته است.

بیت‌ کانکت

بیت‌ کانکت به عنوان یک پلتفرم منبع باز (اوپن سورس) ایجاد شد و از همان روز اول وجودش مشکوک به این بود که یک طرح پونزی است؛ زیرا ساختار بازاریابی چندسطحی داشت و پرداخت‌های بالای حدود ۱ درصد روزانه بهره مرکب ارائه می‌کرد.

طرح پونزی به نوعی سرمایه‌پذیری فریبکارانه گفته می‌شود. در این ترفند سودهایی که به سرمایه‌گذاران برگردانده می شود، از بهره‌های متعارف به طرز غیر عادی بالاتر است؛ اما به جای آنکه سود یادشده از فعالیت اقتصادی واقعی به‌دست آمده باشد، ، از پول سرمایه‌گذارا یا از پول دیگر سرمایه‌گذاران پرداخت می کند

مدیران پلتفرم صرافی محبوب ارزهای دیجیتال که به‌طور ناشناس اداره می‌شد در ژانویه ۲۰۱۸ پس از بازپرداخت سرمایه‌گذاری‌ کاربران در بیت ‌کانکت کوین (BCC) آن را تعطیل کرند. ارزش BCC که زمانی در بین ۲۰ توکن موفق ارزهای رمزنگاری شده در جهان قرار داشت، از بالاترین سطح قبلی که نزدیک به ۵۰۰ دلار بود به زیر ۱ دلار سقوط کرد.

در اوایل سال جاری، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) از بیت‌کانکت و بنیانگذار هندی آن ساتیش کومبانی، به‌ علاوه گلن آرکارو آمریکایی، که به‌عنوان مروج اصلی بیت‌کانکت در ایالات متحده خدمت می‌کرد، و شرکت فیوچر مانی، شرکتی که آرکارو برای جذب مردم ایجاد کرد، شکایت کرد. SEC ادعا کرد که بیت کانکت در مجموع ۲ میلیارد دلار از سرمایه‌گذاران آمریکایی کلاهبرداری کرده است.

پلاس توکن

پلاس توکن که در آوریل ۲۰۱۸ راه اندازی شد، یک طرح پونزی بود که عمدتاً سرمایه‌گذارانش چینی و کر‌ه‌ای بودند. سازندگان آن همچنین یک توکن اضافه دیگر به نام پلاس راه‌اندازی کردند. پلاس توکن به کاربران کیف پول رمزنگاری خود، پرداخت‌های ماهانه ارائه می‌داد.

ارزش کل ارزهای دیجیتال جذب شده توسط پلاس توکن بین ۲ تا ۲.۹ میلیارد دلار گزارش شده است. گمانه زنی‌ها بر این بود که فروش ارزهای دیجیتال از پلاس توکن دلیل افت قیمت بیت‌کوین بوده است.

سال گذشته، وزارت امنیت عمومی چین اعلام کرد که ۲۷ «مظنون اصلی جنایتکار» و ۸۲ عضو «کلیدی» پلاس توکن دستگیر شده‌اند. بعدها سرکردگان مرتبط با این طرح به دو تا یازده سال زندان محکوم شدند.

آی فان و پین‌ کوین

آی فان و پین کوین را گروهی از کلاهبرداران ویتنامی تأسیس کردند. آنان از شرکتی به نام مادرن تک به عنوان پیشرو استفاده کردند و ادعا کردند که پروژه‌ها در هند و سنگاپور شکل گرفته‌اند. آنها از این شرکت برای برگزاری رویدادهای بزرگ در سراسر کشور استفاده و میلیون‌ها دلار سرمایه در عرض چند ماه جمع کردند.

این شرکت ادعا کرد که افراد مشهور از آن حمایت می‌کنند. بسیاری از آنها از یک پلت‌فرم رسانه اجتماعی استفاده می‌کردند که ظاهراً توسط توکن ها پشتیبانی می‌شد. گفته می‌شود که توکن‌های آی فان و پین کوین به «ایجاد پل» بین ستاره‌ها و طرفدارانشان کمک می‌کنند. این طرح وعده بازگشت ماهیانه ۴۸ درصدی سرمایه‌گذاری اولیه را می داد.

پس از اینکه برخی از افراد مشهور ادعا کردند که از تصاویر آنها بدون رضایت آنها استفاده می‌شود و گفتند آنها هیچ ارتباطی با آی فان یا پین کوین ندارند، این طرح از بین رفت. هنگامی که خزانه شرکت در مجموع ۶۶۰ میلیون دلار جمع‌آوری کرد، بنیانگذاران ناپدید شدند و پلتفرم به درخواست‌های تماس پاسخ نداد. طبق گزارش‌ها، نزدیک به ۳۲هزار نفر پول خود را در این کلاهبرداری از دست دادند.

کریپتوکارنسی‌ها در عمر کوتاه خود، نوسانات متعددی را با یک سری افزایش و افت چشمگیر نشان داده‌اند. آنها سرمایه‌گذاران را به امید به دست آوردن ثروت جذب می‌کنند.

اما بی‌ثباتی و فقدان مقررات آنها را به سرمایه‌گذاری خطرناکی تبدیل می‌کند که گاهی کل پس‌انداز افراد را به خطر می‌اندازند.

منبع: راشاتودی

خروج از نسخه موبایل