«برخی به دنبال قلع‌وقمع صنعت تولید مواد دارویی هستند»

  کد خبر: 19060045597

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، این اظهارنظر را در واکنش به سخنان مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو مطرح کرد

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی می‌گوید افرادی امروزه ناجوانمردانه و با اهداف خاص برای تخریب این صنعت و برخلاف منویات رهبری مبنی بر حمایت از تولیدات داخلی برای قلع و قمع صنعت تولید مواد دارویی قدم برداشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمحمدرضا موسوی گفت: اگر ادعا می‌کنید قیمت‌گذاری در حوزه ماده اولیه امری قانونی است و برعهده وزارت بهداشت است، چرا با گذشت بیش از ۳۰سال از عمر این صنعت تاکنون در هیچ دولتی این قانون اجرا نشده است.

او افزود: بهتر نیست در این روزهای جابجایی دولت خود را آلوده به شائبه ایجاد موانع تولید نکند و با انتشار آمار سراسر کذب و تشویش اذهان عمومی برای کم‌نمایی زحمات و سختی‌های صنعتگران در سال رفع موانع تولید و پشتیبانی‌ها تلاش کند.

موسوی ادامه داد: قطعاً این سندیکا با هرگونه خلاف و فساد مقابله می‌کند، حتی در زمینه تولید و شرکت‌های عضو خود و هر عقل سلیمی می‌داند که اگر اینترمدیت با ارز دولتی وارد شود باید با همان نرخ دولتی محاسبه و فروش برود.

همچنین قیمت‌گذاری مواد اولیه سال‌ها است بر مبنای مقایسه با قیمت‌های جهانی و صرفاً حمایت حدود ۲۰درصد بالاتر که ناشی از نبود حمایت گمرکی در تعرفه‌ها است صورت می‌گیرد و سندیکا همواره با قیمت‌های بالاتر برخورد کرده است و اعضای سندیکا کاملاً در تمامی موارد این موضوع را لحاظ کرده و اگر در موارد معدودی هم خلافی صورت گرفته باشد، وظیفه مراکز قانونی و نظارتی پیگیری و برخورد با آنها است.

او خطاب به مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو، گفت: شما اگر داروی نهایی یا هر محصولی را از هند و چین وارد کنید قطعاً به مراتب ارزان‌تر از تولید داخل خواهد بود، چاره چیست؟

تولید دارو و محصولات داخل کشور را جمع کنیم؟ اگر قیمت مواد موثره دارویی را با محصولات چینی مقایسه می‌کنید باعث افتخار این صنعت است. بد نیست در حوزه واردات دارو و بیش‌اظهاری‌های این حوزه هم در این مدت نگاهی بیاندازید تا بیمار ایرانی ده‌ها برابر قیمت واقعی آن پرداخت نکند.

موسوی افزود: ای کاش می‌توانستید از نزدیک مراحل تولید و واکنش‌های شیمیایی را ملاحظه کنید که در رآکتورها و ماشین‌آلات پیشرفته، تحت دماها و فشارهای مختلف و فرآیندهای پیچیده شیمیایی چه اتفاقاتی می‌افتد.

ای کاش می‌دیدید که از مواد پایه نفتی و شیمیایی تحت چه دانش و تکنولوژی، محصولاتی به عنوان داروی خوراکی و تزریقی تولید می‌شود. ای کاش این تغییر ماهیت‌ها را در صنعت شیمی به دارو را از نزدیک مشاهده می‌کردید تا اینقدر نسبت به بی ارزش و کم ارزش شمردن این صنعت سخن نمی‌راندید.

او در ادامه با تاکید بر اینکه اعضای سندیکا تا امروز ۳۹۸ قلم مواد موثره دارویی را در کشور تولید می‌کنند که نزدیک به ۷۲درصد از نیاز کشور را تأمین می‌کند و از ۴۶ شرکت تولید مواد موثره دارویی ۴۱ شرکت دانش‌بنیان هستند که حدود ۹۰درصد است، گفت: ۳۷۷ محصول نیز در حوزه محصولات جانبی و اکسیپیانت و مکمل تولید می‌کند و تقریباً تمام نیاز کشور در این حوزه را تأمین می‌کند. ضمناً ۱۰۰ درصد محصولات بسته‌بندی دارویی به لطف الهی در کشور تولید می‌شود.

موسوی افزود: صادرات محصولات تولیدی این شرکت‌ها به بیش از ۴۰ کشور دنیا و شکست انحصار تولید در محصولات بسیار خاص از دیگر توانمندی‌های این صنعت بوده که امروزه ناجوانمردانه و با اهداف خاص برای تخریب آن و بر خلاف منویات رهبری مبنی بر حمایت از تولیدات داخلی برای قلع و قمع آن قدم برداشته‌اند.

او گفت: این سندیکا به هیچ‌عنوان با قیمت‌گذاری مواد موثره تولیدی شرکت‌های خود که هیچ‌گونه ارز حمایتی و دولتی نمی‌گیرند و تابع متغیرهای وسیع و گسترده در قیمت تمام‌شده هستند موافق نیست و این صنعت بر اساس معیارهای عقلایی، عادلانه، شرعی و کسب و کار نسبت به محاسبه قیمت تمام‌شده خود اقدام کرده و با قیمت تعیین‌شده محصولات خود را در معرض خرید مصرف‌کنندگان قرار خواهد داد، آنها نیز می‌توانند آزادانه در رابطه با خرید اقدام کنند.

موسوی افزود: سندیکا با قیمت‌گذاری عادلانه با ضوابط مشخص و مبتنی با قوانین محصولاتی که ارز حمایتی دریافت کرده‌اند موافق است و از آن حمایت می‌کند.

خروج از نسخه موبایل