برنامه‌ریزی چین برای جهانی‌سازی «یوان» 

  کد خبر: 29060047073

ترجمه: سلیم حیدری

به گفته بانک مرکزی چین، این کشور در حال برنامه‌ریزی برای بین‌المللی‌سازی یوان به صورت «پیوسته و محتاطانه» است. بانک مرکزی این کشور متعهد شده است نظارت بر سرمایه های فرامرزی را تقویت و از خطرهای سیستماتیک جلوگیری کند.

انتظار می‌رود توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP)، روابط تجاری بین کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه را تقویت کند. بنابراین فرصت‌های بیشتری برای استفاده از یوان در شهرک‌های مشترک و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری ایجاد می شود.

این پیمان در اواخر سال ۲۰۲۰ در اجلاس مجازی انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا به میزبانی ویتنام منعقد شد.

همچنین بر اساس گزارش تسویه حساب کالاهای تجاری، دولت چین به دنبال افزایش استفاده از این ارز در تجارت الکترونیکی فرامرزی خود است.

تسویه حساب‌های ارزی چین بوسیله یوان در مبادلات بین استان هاینان و انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (ASEAN) در نیمه اول سال ۲۰۲۱ هفت برابر شده است.

بانک مردمی چین افزود که در حال برنامه‌ریزی برای بررسی گزینه‌های بیشتر برای سرمایه‌گذاری و تأمین مالی بوسیله یوان است. تنظیم‌گر بانک مرکزی همچنین همکاری برای تسویه ارز با سایر کشورها را افزایش داده و زیرساخت‌های تسویه را بهبود می‌بخشد.

بنا بر گزارش‌های اعلام‌شده، پرداخت‌های بین المللی انجام شده با ارز محلی چین در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۸.۳۹ تریلیون یوان (۴.۳۹ تریلیون دلار) بوده است که نسبت به سال قبل ۴۴.۳ درصد افزایش یافته است. در همین حال، پرداخت‌های انجام‌شده در شهرک‌های مرزی به وسیله یوان، ۴۶.۲ درصد از کل پرداخت‌های بین‌المللی را به خود اختصاص داده است که به بالاترین حد خود رسیده است.

پکن از سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) در تلاش است تا نفوذ یوان را در سراسر جهان گسترش دهد تا وابستگی به دلار آمریکا در تجارت و سرمایه‌گذاری را از بین ببرد، همچنین جایگاه دلار آمریکا به عنوان مهمترین ارز ذخیره جهان را به چالش بکشد.

سال گذشته، در بحبوحه همه‌گیری کووید -۱۹، یوان در برابر دلار آمریکا برای چند ماه در حال کاهش بود. در ماه مه ۲۰۲۰ (اردیبهت ۱۳۹۹)، بانک مردمی چین نرخ ارز ملی را به ۷.۱۳۱۶ یوان در هر دلار کاهش داد که پایین ترین سطح از فوریه ۲۰۰۸ (اسفند ۱۳۹۸) است. با این حال پس از آن، یوان شروع به تقویت تدریجی در برابر پول آمریکا کرد.

منبع: راشاتودی

خروج از نسخه موبایل