بورس با طعم برجامی / شاخص کل دلاری بود، شاخص هم وزن ریالی

  کد خبر: 28050196895

این هفته، اخبار برجامی حرف اول را در بورس می‌زد؛ اخباری که با توجه محرمانه بودن گفتگوها،‌ بیش‌تر از جنس تحلیل و پیش بینی بود تا اخبار موثق. با این وجود رنگ و بوی معاملات نشان می دهد که بازار فعلاً احیای برجام را تا حدود قطعی تصور می کند؛ جاییکه شاهد بازدهی مثبت صنایع برجامی و ریالی و بازدهی منفی صنایع دلاری و کامودیتی محور بودیم.

این هفته بازهم شاهد بهبود ارزش معاملات خرد بودیم و خروج پول حقیقی هم کمی تعدیل شد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بورس این هفته تحت تاثیر اخبار برجامی قرار داشت و روند معاملات بر اساس اخبار رسانه‌ها شکل گرفت. با توجه به اینکه نامه‌ها و گفتگوهای برجامی میان کشورهای مذاکره کننده فعلاً محرمانه است، اخبار هم محدود به اظهارنظرها و تحلیل ها کارشناسان سیاسی بوده است.
همین موضوع به تشدید هیجانات در بورس این هفته منجر شد اما روند کلی بازار به گونه ای بود که وزن بیشتری را به احیای برجام داد و همین موضوع تقاضا برای گروه های برجامی و ریالی را افزایش داد. به ویژه پس از پاسخ رسمی ایران به متن توافق‌نامه پیشنهادی اروپا این دید مثبت تقویت شد.

بازدهی هفتگی بورس بر اساس تغییرات شاخص کل برابر با ۰.۲ درصد بود که می توان گفت عملاً نسبت به هفته گذشته تغییری را نشان نمی دهد.

اما شاخص هم وزن توانست بازدهی ۲.۴ درصدی را ثبت کند؛ این بالاترین بازدهی هفتگی شاخص هم‌وزن از هفته پایانی اردیبهشت ماه محسوب می‌شود؛ یعنی دقیقا زمانی که بورس وارد فاز اصلاحی شد.  نمودار زیر بازدهی هفتگی بورس بر اساس شاخص کل و شاخص هم‌وزن را از ابتدای سال نشان می دهد:

اگر نگاهی به بازدهی صنایع مهم بورس بیاندازیم، حال و هوای برجامی کاملاً مشخص است؛ جاییکه شاهد بازدهی مثبت صنایع برجامی و بازدهی منفی صنایع دلاری و کامودیتی محور بودیم.
شاخص خودرو این هفته توانست بازدهی بیش از ۱۴ درصدی را ثبت کرد؛ شاخص بانکی و حمل و نقل هم به ترتیب بازدهی  ۸.۸ و ۶ درصدی را ثبت کردند.
در نقطه مقابل پالایشی ها بازدهی منفی ۴ درصدی را در هفته چهارم مرداد تجربه کردند؛ پتروشیمی ها بازدهی منفی ۲.۹ درصدی، کانه‌های فلزی بازدهی منفی ۲.۶ و فلزات اساسی بازدهی منفی ۰.۳ درصدی را نشان می دهند.
نمودار زیر بازدهی هفتگی صنایع مهم بورسی را نشان می دهد:

این هفته بازهم شاهد بهبود ارزش معاملات خرد بودیم؛ میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در هفته چهارم مرداد برابر با ۳هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان بود که اولاً نسبت به هفته گذشته افزایش حدود ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد و ثانیاً بالاترین میزان طی ۷ هفته گذشته محسوب می شود:

خروج پول حقیقی هم این هفته کمی تعدیل شد؛ حقیقی‌های بازار این هفته به طور میانگین حدود ۸۴ میلیارد تومان از بازار خارج کردند که کم ترین میزان در چهارده هفته گذشته محسوب می شود.

خروج از نسخه موبایل