بی‌خبری بانک‌ها در برابر متقاضیان وام ودیعه مسکن

  کد خبر: 0106994198

با این که مدتی طولانی از وعده مسئولان برای وام ودیعه مسکن می‌گذرد، مردم در مراجعه به شعب با بی‌خبری بانک‌ها مواجه هستند. معاون سابق نظارتی بانک‌مرکزی عنوان می‌کند که طبیعتا ممکن نیست که درست هفته بعد از ابلاغ دستورالعمل وام پرداخت شود و احتمالا مردم این هفته هم نباید منتظر دریافت وام ودیعه مسکن باشند.

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، کمی پیش اعلام کرده بود که پالایش متقاضیان وام ودیعه از ۱۱ مرداد آغاز شده و تا قبل از ۲۰ مرداد به پایان می‌رسد. سپس واجدین شرایط به سیستم بانکی برای دریافت وام ودیعه مسکن معرفی می‌شوند و تا قبل از ۲۰ مرداد، وام ودیعه اجاره مسکن به واجدان شرایط پرداخت می‌شود.

در پی این وعده مردم در شهرهای مختلف برای دریافت وام ودیعه مسکن به شعب بانکی مراجعه کردنند، اما در کمال تعجب با بی‌خبری بانک‌ها مواجه شدند.

تجربه تعدادی از مخاطبان تجارت‌نیوز را در این باره می‌خوانید:

«امروزرفتم به بانک شهرگفتم اومدم برای وام اجاره. جواب بده. بهم خندید و گفت دروغه، وام نمی‌دهند. منم ناراحت شدم اومدم خونه. توروخدا اگه وام نمی‌دید بگید نمی‌دهیم. از صبح توی خیابان سرگردانم»

«سلام بنده همین الآن از شعبه بانک آینده اهواز برگشتم و جواب کارمند اینه که هنوز هیچی به ما ابلاغ نشده»

«حتی نمیگن که چه ضامن‌هایی و چه مدارکی میخوان که ما اماده کنیم. کلا کارمندها و شعب شهرستان‌ها از همه چی بیخبرن و من نیاز شدید به این پول دارم. واسه اضافه کردن ودیعه خونه. ولی مایوسم که وام بدن با اینکه سامانه اقدام وثبت نامم اوکی شده»

« من بعد از ثبت نام به بانک مراجعه کردم خبر نداشتند. بعد قرار بود برای ۱۵ میلیون وثیقه چک و سفته باشه ولی بانک اعلام کرد یک ضامن کارمند که نامه حسابداری داشته باشه میخواد. تاییدیه شغلی میخواد. بعد گفتن از مسکن شهر سازی یک تائیدیه بیارید که مراجعه کردم گفتن دستورالعمل از روی سیستم برداشته شده هنوز مشخص نیست که اصلا اجرا بشه یا نه. اگه قراربرای ۱۵ میلیون ضامن ببریم چرا از همون اول نمیگید؟ اگه قرار نیست

پس چرا به شعب بانک‌ها اعلام نمی‌کنید واقعا اینهمه سردرگمی برای چیه ؟؟»

«سلام من بانک ملی رو انتخاب کردم برام پیامک اومد که به شعبه مراجعه کنید لطفا مشخص کنید که به کدوم شعبه مراجعه کنم هر شعبه ای رفتم گفتن چیزی به ما اعلام نشده»

« من دیروز به بانک ملی مراجعه کردم ولی کارمندان مسئول وام گفتن هیچ بخشنامه ای برای ما نیومده. حتی نمیدونیم چه مدارکی باید بیارید..‌.تا اینجای کار حدودا ۲۰۰۰۰۰تومان هم خرج کافی نت و بنگاه املاک کردیم …هیچی هم معلوم نیست…»

« بنده با این حال مریضم رفتم شعبه مرکزی بانک صادرات شیراز. معاون بانک منو پاس داد به اعتبارات بانک اونجا هم رفتم گفتن هنوز بخشنامه‌ای بدست ما نرسیده فقط شعار میدن وگرنه کاری واسه قشر ضعیف انجام نمیدن»

«اخه چرا اینقد دروغ میگین مگه واجبه من رفتم بانک‌میگه اصلا بخشنامه نیومده»

اجرای دستورالعمل در شعب سراسری سریعا ممکن نیست

تجارت‌نیوز هم همپای متقاضیان وام ودیعه از شعب بانکی زمان پرداخت را پیگیری می‌کرد و در نهایت روز ۲۹ مرداد ماه خبر رسید که اصلاحیه دستورالعمل پرداخت وام ودیعه به شعب بانکی ابلاغ شده است. حالا سوال این است که با توجه به ابلاغ دستورالعمل نهایی آیا متقاضیان وام از این هفته قادر به دریافت خواهند بود؟

حمید تهرانفر، معاون نظارتی سابق بانک مرکزی، در پاسخ به این سوال که به طور معمول اجرای یک دستورالعمل در تمام شعب بانکی چقدر به طور می‌انجامد، می‌گوید: گاهی اوقات و برای برخی امورات نیاز نیست که تغییرات زیادی را در سیستم بانکی ایجاد کنیم. مثلا فرض کنید ابلاغ می‌کنند که از امروز مشارکت مدنی بخش کشاورزی را متوقف کنید. این توقف زمانی نخواهد برد چرا که فقط کافی است دستکاری کوچکی در سیستم داشته باشند. اما برعکس آن یعنی وقتی طرح جدیدی اعلام می‌شود و در اصل عقد جدیدی است، بانک‌ها دو کاررا باید انجام دهند؛ یکی این که سیستم خود را با آن طرح هماهنگ کنند یکی دیگر اینکه نیروها را آموزش دهند.

به گفته او بخشی از بانک‌های ما نزدیک دوهزارشعبه دارند، بنابراین وقتی چیزی در مصاحبه‌ها و صدا و سیما پخش می‌شود اینطور نیست که فردای همان روز تمام مسئولین شعب در اقصی‌نقاط کشور، حتی در دورترین بخش‌ها، هم خبر داشته باشند. زیرا پیش از هر چیز طرح باید در خود وزارتخانه یا سازمان مربوطه بررسی شود، دستورالعملی برایش تهیه شود و این دستورالعمل ابلاغ و ارسال شود. بعد از آن تازه باید برای شعب توضیح داده شود. بنابراین این فرایند زمانبر است.

تهرانفر تاکید می‌کند: طبیعتا ممکن نیست که هفته بعد از ابلاغ دستورالعمل وام پرداخت شود. برخی ادعا می‌کنند که بانک‌ها راغب به انجام این کار نبودند درحالی که همیشه بحث رغبت بانک‌ها نیست. برای مثال فرض کنید این دستورالعمل برای مدیری می‌رسد و این مدیر ماموریت است، تمام شعبه باید صبر کنند تا این مدیر بازگردد و بعد به کارهای آن رسیدگی کند.

این طور نیست که همین که ابلاغ می‌شود مشتریان بتوانند وام بگیرند. شاید این اتفاق بتواند در شعبه‌ای کنار اداره مرکزی بیفتد اما مثلا در شعبه چابهار یا ارس چطور ممکن است انقدر سریع این اتفاق بیفتد؟! ما فقط نباید شعب مرکزی را مد نظر داشته باشیم. اجرای دستورالعمل در شعب سراسر کشور انقدر سریع ممکن نیست.

خروج از نسخه موبایل