تأثیر بحران اقتصادی ترکیه بر کمبود «نوتلا»

  کد خبر: 05100062570

کاهش ارزش لیر ترکیه منجر به تضعیف تولیدکنندگان فندق، ماده اولیه تولید نوتلا در این کشور شده است.

بین ارزش لیر ترکیه و نوتلا چه ارتباطی وجود دارد؟ ظاهرا هیچ. اما کاهش ارزش لیر ترکیه در ماه‎های آینده منجر به افزایش قیمت محصولات نوتلای ایتالیایی خواهد شد.

همچنین میزان این محصولات در انبارها نیز به پایان خواهد رسید. دلیل اصلی کاهش تولید فندق مهمترین ماده اولیه تولید محصولات نوتلا است. ترکیه با تولید ۷۰درصدی از کل برداشت اولین تولیدکننده جهانی فندق محسوب می‎ شود.

چندین ماه است به دلیل سیاست‎ های اقتصادی غیرقابل پیش‎بینی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه ارزش پول ملی این کشور در مقابل دلارتا حد ۵۰ درصد کاهش یافته است.

طبیعتا این کاهش شدید ارزش پول ملی عاملی تأثیرگذار در امر صادرات برای کسانیست که به امید رونق اقتصادی در این امر اشتغال دارند. مشکل اینجاست که کاهش ارزش پول ملی منجر به افزایش قیمت واردات نیز می‎شود.

از مهمترین محصولات وارداتی می‌توان به بذر، کود و بسیاری ملزومات مورد نیاز دیگر برای تولیدکنندگان فندق اشاره کرد. به عنوان نمونه قیمت هرتن کود از ۲۱۵ دلار در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۹) به ۶۵۰ دلار در سال جاری رسید.

قیمتی کمرشکن برای تولیدکنندگان خرد که سهم عمده‎ای در صادرات آجیل درترکیه دارند.

به دلیل ناتوانی در خرید مواد اولیه وارداتی تولیدکنندگان ناچارند تولید خود را کاهش دهند. برخی کشت فندق را رها کرده و به سراغ محصولات دیگر می‎روند. این موضوع برای شرکت «فِروُ» شرکت مادر نوتلا که یک سوم محصولات صادراتی ترکیه را می‎خرد؛ فاجعه بار است.

این گروه مواد غذایی در پاسخ به نگرانی‎ های مصرف‎ کنندگان خود در شعبه پاریس به آنها اطمینان داد که هیچ مشکلی در تهیه مواد اولیه تولیدات خود ندارد و همچنان می‎تواند آنها را به سادگی فراهم کند. بازار محصولات شکلاتی به رغم برخی تنش‎ ها همچنان بازار گرم و جذابیست.

بسیاری از فعالان اقتصادی همچنان علاقه ‎مند به سرمایه‎ گذاری در این بازارهستند. بازاری که عمدتا در سیطره شرکت نوتلا قرار دارد. گرچه طی سال‎های اخیر سهم آن در بازارهای جهانی کمرنگ‎تر شده  و از ۸۵درصد در سال ۲۰۱۰(۱۳۸۹) به ۶۴ درصد در سال جاری رسیده است.

منبع: فیگارو

خروج از نسخه موبایل