تاثیر پیاده روی روزانه در پیشگیری از مرگ زودهنگام با سکته مغزی

  کد خبر: 23050042092

مطالعات نشان می دهد افراد مبتلا به سکته مغزی که روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی می کنند ممکن است ۵۴ درصد کمتر در معرض مرگ زودرس قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از ساینس دیلی، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که حداقل سه تا چهار ساعت در هفته پیاده روی یا باغبانی می‌کنند، یا حداقل دو تا سه ساعت در هفته دوچرخه سواری می‌کنند، پس از سکته مغزی ممکن است ۵۴ کمتر در معرض مرگ زودرس به هر دلیلی باشند.

نتایج این مطالعه بیشترین فایده را برای بازماندگان سکته مغزی جوان نشان داد. وقتی افراد زیر ۷۵ سال حداقل این میزان ورزش را می‌کردند، خطر مرگ زودرس شأن ۸۰ درصد کمتر بود.

«راد جوندی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالگری کانادا، در این باره می‌گوید: «درک بهتر نقش فعالیت بدنی در سلامت افرادی که از سکته مغزی جان سالم به در می‌برند، برای طراحی درمان‌های ورزشی بهتر و کمپین‌های بهداشت عمومی مورد نیاز است تا بتوانیم به این افراد کمک کنیم تا عمر بیشتری داشته باشند.»

کاهش شدید مرگ و میر با سه تا چهار ساعت پیاده روی در هفته

وی در ادامه می‌افزاید: «نتایج ما هیجان انگیز است، زیرا فقط سه تا چهار ساعت پیاده روی در هفته با کاهش شدید مرگ و میر همراه بود، و این ممکن است برای بسیاری از افراد دچار سکته مغزی قبلی قابل دستیابی باشد.

همچنین ما دریافتیم که افراد با پیاده روی ۶ تا ۷ ساعت در هفته به مزایای بیشتری نیز دست یافته‌اند.»

در این مطالعه ۸۹۵ نفر با میانگین سنی ۷۲ سال که قبلاً سکته کرده بودند و ۹۷.۸۰۵ نفر با میانگین سنی ۶۳ سال که هرگز سکته نکرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند.

میانگین فعالیت بدنی هفتگی از طریق سوالات مربوط به فعالیت‌هایی مانند پیاده روی، دویدن، باغبانی، تمرینات با وزنه، دوچرخه سواری و شنا مورد ارزیابی قرار گرفت.

محققان به طور متوسط حدود چهار سال و نیم شرکت کنندگان را زیر نظر گرفتند.

سن و سیگار کشیدن می توانند بر خطر مرگ تأثیر بگذارند

پس از محاسبه عوامل دیگری که می‌توانند بر خطر مرگ مانند سن و سیگار کشیدن تأثیر بگذارند، محققان دریافتند که ۲۵ درصد از افرادی که سکته مغزی قبلی داشته‌اند به هر علتی جان خود را از دست دادند در حالی که در افرادی که هرگز سکته نکرده بودند این رقم ۶ درصد بود.

در گروه سکته مغزی، ۱۵ درصد از افرادی که حداقل معادل سه تا چهار ساعت پیاده روی در هفته داشتند در طول این دوره، جان خود را از دست دادند در حالی که ۳۳ درصد از کسانی که حداقل این مقدار ورزش نمی‌کردند فوت کرده بودند.

به گفته جوندی: «نتایج ما نشان می‌دهد که حداقل مقدار فعالیت بدنی ممکن است باعث کاهش مرگ و میر درازمدت از هر گونه علت در بازماندگان سکته مغزی شود.

این افراد می‌تواند بیشترین مزایای سلامتی را تنها با ۳۰ دقیقه پیاده روی به دست آورند.»

خروج از نسخه موبایل