تجارت در سه مرز مشترک با افغانستان علیرغم حضور طالبان ادامه دارد

  کد خبر: 23050042094

اگرچه پایانه‌های مرزی ایران با افغانستان شامل دوغارون، میلَک و ماهی رود، در سمت افغانستان به دست نیروهای طالبان افتاده اما تجارت‌های مرزی دو طرف ادامه دارد.

یک منبع آگاه در یکی از نهادهای متولی ترددهای مرزی در گفتگو با مهر اظهار داشت: پایانه‌های مرزی ایران با افغانستان شامل دوغارون، میلَک و ماهیرود در سمت افغانستان به دست طالبان افتاده و مدیریت مرزهای این کشور در حال حاضر در دست طالبان است.

وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود، با بیان اینکه امنیت در مرزها حاکم است و تجار افغانستانی به جابه‌جایی کالاهای خود اقدام می‌کنند، گفت: مرزها از سمت ما باز است و از سمت افغانستان اگر در حریم مرزی ما اتفاقی بیفتد، دستگاه‌های ذی‌ربط تصمیم‌گیری خواهند.

امنیت در مرزهای سه گانه دوغارون، میلَک و ماهیرود

اما در حال حاضر مرزهای سه گانه دوغارون، میلَک و ماهیرود در امنیت قرار دارند.

این منبع آگاه درباره جابه‌جایی کالا در مرزهای ایران و افغانستان گفت: تردد کامیون از سمت ما به افغانستان انجام نمی‌شود و کالاها در مرزها به صورت ترانشیپمنت در اختیار کامیون‌های افغان قرار می‌گیرد.

مرز از سمت ایران باز است

وی یادآور شد: پیش از تشدید تنش‌ها درگیری‌های داخلی افغانستان نیز، کامیون‌های ایرانی وارد خاک این کشور نمی‌شدند و تنها کامیون‌های نفتکش و سوخت‌رسان در برخی مقاصد نزدیک مرز وارد این کشور می‌شدند که در حال حاضر با توجه به شرایط جدیدی که حاکم شده، کامیون‌های ایرانی حامل سوخت نیز از مرز عبور نمی‌کنند.

این مقام مسئول گفت: کامیون‌های افغانستانی یا درب کارخانه یا در نقطه صفر مرزی در ایران، سوخت را خریداری کرده و سوخت را به داخل افغانستان منتقل می‌کنند؛ لذا مرز از سمت ما باز است و تجار افغان تصمیم می‌گیرند که کالاها را به مقاصد خود برسانند یا خیر.

وی با اشاره به لندلاک (محصور در خشکی) بودن افغانستان افزود: تجار این کشور چاره‌ای جز تأمین کالاهای مورد نیاز خود از همسایگان ندارند و جمهوری اسلامی ایران بیش از ۲۵ درصد نیاز کالاهای افغانستان را تأمین می‌کرده یا با عبور ترانزیتی از مسیر ایران به طرف افغان رسانده است.

خروج از نسخه موبایل