ترخیص مواد اولیه رسوبی شیرخشک نوزاد در انتظار نامه وزارت بهداشت به گمرک

  کد خبر: 26060046529

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد اعلام کرد که در تفاهم‌نامه‌ای، مواد اولیه شیرخشک نوزاد به عنوان دارو معرفی شده و بر این اساس مشکل ترخیص این مواد اولیه به‌زودی رفع می‌شود.

هانی تحویل‌زاده در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین جزئیات رسوب مواد اولیه شیرخشک نوزاد در گمرک اظهار کرد: در هفته گذشته در جلسه‌ای قرار شد که وزارت بهداشت، شیرخشک را به عنوان دارو به دفتر مقررات و صادرات معرفی کند تا اجازه ترخیص آن داده شود چراکه آنها مواد اولیه شیرخشک نوزاد را جز مواد غذایی و دارویی نمی‌دانند که امیدواریم با این نامه مشکل رفع شود.

او افزود: با توجه به آنکه مواد اولیه شیرخشک نوزاد به عنوان دارو معرفی شده است، از این رو به سبب قرار گرفتن در اولویت یک کالا به آن ارز دولتی تخصیص می‌یابد.

تحویل‌زاده با اشاره به اینکه موجودی مواد اولیه کارخانه‌ها به اندازه ۲ماه نیاز کشور است، بیان کرد: براین اساس نگرانی از بابت کمبود یا کمیاب شدن شیرخشک نوزاد یا افزایش قیمت نداریم، هرچند ممکن است در برخی برندها کمبود وجود داشته باشد که با برند مشابه قابل جایگزینی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در اوضاع کنونی مشکل خاصی در عرضه شیرخشک نداریم، گفت: با توجه به مشکلات تخصیص ارز، بارها پیشنهاد داده‌ایم که ارز ترجیحی مواد اولیه شیرخشک از این صنعت حذف شود و در مقابل یارانه تولید را به خانوارها تخصیص دهند که با وجود تمامی مشکلات نمی‌دانیم چرا مسئولان بر تخصیص ارز همچنان اصرار می‌ورزند.

قاچاق شیرخشک به کشورهای همسایه

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد با اشاره به قاچاق شیرخشک از مرزهای کشور بیان  کرد: با توجه به ارزان بودن شیرخشک نوزاد نسبت به دیگر کشورها، مقدار زیادی شیرخشک به کشورهای اطراف قاچاق می‌شود که با وجود این یارانه به جای آنکه به دست تولیدکننده و مصرف‌کننده برسد، قاچاقچیان از آن بهره می‌برند.

او با بیان اینکه قیمت شیرخشک داخل حدود ۱.۱یورو است، گفت: در تمامی کشورها قیمت شیرخشک بالاتر از این رقم است که همین‌ موضوع زمینه را برای سودجویی قاچاقچیان فراهم کرده است.

تحویل‌زاده قیمت کنونی شیرخشک در بازار را ۳۸ تا ۴۲ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با حذف ارز ترجیحی، قیمت‌ها واقعی می‌شود چرا که نرخ تمام‌شده تولید بالاتر از این رقم است و در مقابل دولت باید به خانوارها یارانه بدهد.

این مقام مسئول در پایان از کاهش تولید شیرخشک نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: با توجه به مشکلات تخصیص ارز و کمبود مواد اولیه، تولید شیرخشک نسبت به سال قبل ۲۰ درصد کاهش یافته است.

یکی دیگر از مشکلات هم تخصیص ارز است که دولت به یک‌باره تخصیص می‌دهد که تامین‌ این مبلغ برای تولیدکننده بسیار سنگین است و در نتیجه مجبور به دریافت تسهیلات از بانک‌ها می‌شود، در حالی که با حذف ارز ترجیحی، مواد اولیه مورد نیاز به مرور وارد می‌شود.

خروج از نسخه موبایل