ترغیب چین به سرمایه‌گذاری؛ راهکار طالبان برای جبران قطع کمک‌های غربی به افغانستان

  کد خبر: 31050042957

ترجمه: محمود نواب مطلق

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان، با تکرار درخواست‌های گذشته ابراز امیدواری کرد چین در بازسازی اقتصادی افغانستان سرمایه‌گذاری کند. این درحالیست که اولویت برای چین همچنان مبارزه با تروریسم در منطقه است.

سهیل شاهین طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی چین CGTN جمعه ۲۰ اوت ( ۲۹مرداد) افزود:« چین کشوری بزرگ و مهم با اقتصادی قوی است و من فکر می‌کنم، می‌تواند نقشی بسزا در بازسازی و احیای اقتصاد افغانستان ایفا کند.»

این سخنان بازتابی از سخنان مشابه ملا عبدالغنی برادر، رهبر سیاسی طالبان، در۲۸ جولای (۶ مرداد) طی ملاقاتش با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، در شهر بندری تیان جین با کیلومترها فاصله واقع در جنوب شرقی پکن است.

همچنین براساس مطالب نشریه مردم، ارگان رسمی حزب کمونیست، در این خصوص نماینده طالبان گفته است طالبان در افغانستان امیدوارند چین در روند صلح ، احیا و بازسازی اقتصادی  بیش از پیش  در افغانستان حضور داشته باشد و نقش مهمی در این زمینه ایفا کند. ملا عبدالغنی برادر اضافه کرده است.

حضور فعال چین در افغانستان

طالبان تمام تلاش خود را برای فراهم آوردن زمینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری و حضور فعال چین در افغانستان خواهند کرد.

در این ملاقات مقام برجسته سیاسی چین هیچ نکته‌ای مبنی بر تمایل چین برای حضور و سرمایه‌گذاری در افغانستان اعلام نکرده و درمقابل بر اولویت کشورش برای مبارزه با تروریسم منطقه‌ای تأکید کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی چین در این زمینه به جنبش اسلامی ترکستان شرقی اشاره کرد و گفت این جنبش در سال ۱۹۹۸(۱۳۷۸) با نام حزب اسلامی ترکستان بناشد و وابسته به القاعده  و جنبش جدایی‌طلب اویغور است.

طالبان هیچ فعالیت ضد چینی را تحمل نخواهد کرد

نماینده طالبان برای جلب نظر چین به این کشور اطمینان داده است که از خاک افغانستان هیچ تهدیدی متوجه چین نخواهد شد و طالبان هیچ فعالیت ضد چینی را تحمل نخواهد کرد.

کمک به افغانستان برای او جنبه حیاتی دارد زیرا کشورهای غربی کمک‌های خود را به این کشور آسیای مرکزی قطع کرده‌اند. کمک‌هایی که در روند اقتصادی  افغانستان نقش ۵۰ درصدی ایفا می‌کرد.

این سخنان طالبان همزمان با پنجمین نشست اقتصادی چینی- عربی است که این روزها در یین شوان، مرکز منطقه خودمختار اویی در نینگزیا جریان دارد.

این منطقه در سال ۱۹۲۸ (۱۳۰۷) برای اقلیت مسلمان به وجود آمد.

منبع: راشا تودی

خروج از نسخه موبایل