تسلا به دنبال جذب حمایت اجتماعی برای ابرکارخانه خود در آلمان

  کد خبر: 19070049376

ترجمه: سلیم حیدری

تسلا در یک ابتکار جذاب برای پشتیبانی از کارخانه خود در نزدیکی برلین، نمایشگاه محلی به منظور تماشای کارخانه برپا کرده است. این در حالی است که این کارخانه بزرگ هنوز مجوز نهایی را از مقامات محلی دریافت نکرده است.

شنبه نخستین نمایشگاه کارخانه عظیم اروپایی تسلا برگزار شد که با توجه حدود نه هزار بلیت صادر شده برای ساکنان محلی، مدیریت این جمعیت نیاز به اقدامات احتیاطی شدید به منظور جلوگیری از همه گیری کرونا داشت. اگرچه صف‌های طولانی در مقابل دروازه ورودی نمایشگاه تشکیل شده بود، خدمه و خدمات تسلا بسیار کارآمد بودند. در مجموع با توجه به آنچه بازدیدکنندگان قادر به دیدن بودند، ۱۵ دقیقه انتظارکشیدن قابل قبول بود.

در تورهای دارای راهنما در هر یک ساعت و نیم، ساکنان محلی توانستند کل مراحل تولید خودروهای برقی تسلا مانند مدل Y را مشاهده کنند.

مردم وقت خود را گذاشتند تا ببینند در واحدهای مهرزنی و ریخته‌گری و بعداً در رنگ، مونتاژ و کنترل کیفیت این کارخانه عظیم چه می‌گذرد. هرجا سوالی پیش می‌آمد، کارکنان تسلا آماده پاسخگویی به آنها بودند.

زن جوانی گفت: «من از آنچه دیدم بسیار تحت تأثیر قرار گرفته‌ام. درجه اتوماسیون با همه این روبات‌های اطرافم باورنکردنی است. من می‌شنوم که بیش از ده‌ هزار شغل در اینجا ایجاد می‌شود، اما با نگاهی به روبات‌ها شما واقعاً نمی فهمید که در کجا به انسان‌ها نیاز خواهد بود.»

مردی که کنار زن ایستاده بود، درباره همسر و فرزندانش که بلیت گیرشان نیامده است، با هیجان گفت: «آنها باید این (نمایشگاه) را می‌دیدند.آنچه تسلا در این مدت کوتاه در اینجا ساخته است، بسیار عالی است. این نمایشگاه به من می گوید که ما آلمانی‌ها چقدر در این زمینه عقب افتاده‌ایم.»

تابلوهای اطلاعاتی در سراسر مسیر تور به اهمیت این ابرکارخانه برای منطقه و همچنین سایر مناطق تاکید می‌کنند.

تسلا به بازدیدکنندگان گفت: «ما می توانیم سالانه به تعداد خودروهایی که سال گذشته در اتحادیه اروپا فروخته شده بود، تولید کنیم.» به بازدیدکنندگان گفته شد که ۸۰ درصد نیروی کار از آلمان و ۲۰ درصد از ۵۰ کشور دیگر خواهند بود. همچنین ۸۰ درصد قطعات مورد استفاده در کارخانه Grünheide از تأمین‌کنندگان اروپایی تامین می‌شود.

یکی از اعضای باشگاه طرفداران تسلا که از پرتغال به همراه دوستانش آمده است، گفت: «البته من به اتومبیل‌های برقی علاقه‌مند هستم، اما این علاقه بیشتر برای دیدن تسلا است که راه را برای آینده‌ای پایدار هموار می‌کند و من می‌خواهم این مرد را ببینم.» ایلان ماسک قرار است بعداً در نمایشگاه استانی حاضر شود.

همچنین پس از بازدید این کارخانه مردم می‌توانند با خودروی تسلا در پیست آزمایشی با سرعت بالا برانند و یا به سادگی از نوشیدنی‌ها و غذای رایگان لذت ببرند. عزم شرکت آمریکایی برای کنار گذاشتن وقفه‌ها در روز شنبه به احتمال زیاد حداقل برخی از مخالفان کارخانه را در منطقه جلب این نمایشگاه خواهد کرد.

به گزارش پرتال آنلاین بیزینس اینسایدر، ابرکارخانه گرونهایده (از جمله کارخانه تولید سلول‌های باتری آن) مجوز نهایی را از اداره محیط زیست براندنبورگ (LfU) در اواخر امسال دریافت می‌کند.

تسلا که در ابتدا قصد داشت ابرکارخانه خود را در ماه جولای (۱۰ تیر تا ۹ مرداد) افتتاح کند، مجبور شد تاریخ افتتاح را به پایان سال نزدیک کند. این شرکت موانع بوروکراتیک آلمان را مقصر این اتفاق می‌داند. اگرچه بسیاری در این منطقه از چشم‌انداز ایجاد هزاران شغل استقبال کرده‌اند، دیگران عمدتاً نگرانی‌های زیست‌محیطی را که تسلا هنوز درگیر آن است، مطرح می‌کنند.

هنگامی که این شرکت برنامه خود را برای افزودن یک بخش تولید باتری به کارخانه گرونهایده در اوایل سال جاری اعلام کرد، بیش از ۸۰۰ مورد اعتراض از سوی ساکنان محلی و گروه‌های محیط زیستی ثبت شد. اکنون با معترضان به صورت مجازی و از طریق ایمیل صحبت می‌شود. منتقدان و تسلا تا اواسط اکتبر (اواخر مهر) فرصت دارند تا استدلال‌های خود را در این  زمینه ارائه دهند.

این شرکت آمریکایی دوباره به نگرانی‌ها در مورد مصرف آب این ابرکارخانه پاسخ خواهد داد. پس از عقد قراردادهای تازه با یک شرکت مدیریت آب ، این شرکت این استدلال را بیان می کند که این کارخانه به منبع آب آشامیدنی منطقه آسیب نمی‌رساند.

این خودروساز وعده داد که قانون آلمان را برای محافظت کارکنان در برابر حوادث از جمله حمل مواد خطرناک رعایت می‌کند.

انتظار می‌رود دولت آلمان قبل از پایان سال تصمیم بگیرد که تسلا چه میزان کمک دولتی برای واحد باتری خود دریافت کند. این شرکت حدود ۵ میلیارد یورو (۵.۸ میلیارد دلار) در این کارخانه سرمایه‌گذاری می‌کند. روزنامه آلمانی تاگس اشپیگل گزارش داده است که این سرمایه‌گذاری غیر عادی تسلا «به این معنی است که خودروساز آمریکایی می تواند روی یارانه‌های دولت آلمان به مبلغ ۱.۱۴ میلیارد یورو حساب کند.»

این یارانه‌ها با برنامه اتحادیه اروپا همراه خواهد بود. این برنامه برای کمک به بازیگران اصلی در تولید باتری خودروهای برقی به منظور کاهش وابستگی این اتحادیه به واردات از چین و دیگر  نقاط جهان راه‌اندازی شده است.

منبع: دویچه‌وله

خروج از نسخه موبایل