تعداد صف‌های فروش دوباره افزایش یافت

  کد خبر: 04129916730

مسعود وطنخواه

بازار سرمایه این روزها از مشکل کمبود مضاعف نقدینگی رنج می‌برد رصد معاملات چند روز گذشته نشان می‌دهد که هر روز بر تعداد صف‌های فروش افزوده می‌شود؛ به گونه‌ای که فعالیت روز گذشته عقب‌نشینی بازارگردان‌ها نیز مزید بر علت شد انجماد نقدینگی افزایش یافت.

شاخص کل بورس در روند نزولی همزمان با کاهش نقدشوندگی خود روز گذشته ۱۰هزار واحد کاهش یافت و در سطح یک‌میلیون و ۲۲۲هزار واحد ایستاد.

کاهش شاخص کل در بازار سرمایه این روزها و مخصوصا پس از چند روز پس از اجرای مصوبه دامنه نوسان نامتقارن در حالی رخ می‌دهد که حدود ۴۰۰نماد بازار سرمایه دارای صف فروش هستند و بازارگردان‌ها نیز از خرید سهام خودداری می‌کنند که همین امر موجب کاهش نقدشوندگی شده است؛ به گونه‌ای که ارزش معاملات روز گذشته به ۲.۵هزار میلیارد تومان رسید. این در حالی است که روز شنبه ۲ اسفند، ارزش معاملات بورس حدود ۳.۷هزار میلیارد تومان بود که از کاهش حدود ۴۸درصدی حکایت می‌کند.

صف فروش تنها مخصوص نمادهای مهم و تاثیرگذار در بازار سرمایه نیست نمادهای دیگر بازار سرمایه نیز با مشکل فروش مواجه هستند. کاهش ارزش معاملات در بورس به ۲.۵هزار میلیارد تومان در حالی رخ داده است که در روزهای حتی قبل از اجرای مصوبه نامتقارن دامنه نوسان ارزش معاملات بورس بیشتر از ۱۰هزار میلیارد تومان بود.

کاهش ۳۰۰درصدی ارزش معاملات بورس به نوعی نشان‌دهنده نارکارآمدی اجرای مصوبه دامنه نامتقارن است.

با تصمیم اعضای شورای عالی بورس از شنبه ۲۵بهمن‌ تا اطلاع ثانوی، دامنه نوسان قیمت در کلیه نمادهای معاملاتی سهام در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران به‌ صورت نامتقارن از منفی و مثبت ۵ درصد به مثبت ۶ و منفی ۲ درصد تغییر پیدا کرد.

خروج از نسخه موبایل