تغییرات اساسی در حمل و نقل؛ دستور کار دولت آینده آلمان فارغ از نتیجه انتخابات

  کد خبر: 03070047706

ترجمه: سلیم حیدری

در حالی که آلمان به دنبال تشکیل دولت جدید است، احزاب اصلی مجبورند سیاست های مدرن تری را برای حمل و نقل سال‌های آینده ارائه دهند.

مهم نیست که کدام ائتلاف از انتخابات فدرال آلمان از انتخابات ۲۶ سپتامبر (امروز) موفق بیرون می‌آید؛  آنچه مشخص است باید توجه زیادی به کارهای حفاظت از تغییرات اقلیمی داشته باشد.

آخرین سلسله حوادث شدید آب‌وهوایی در مناطق غربی و جنوبی کشور آلمان رخ داد؛ جایی که نزدیک به ۲۰۰ نفر در جریان سیلی عظیم جان خود را از دست دادند و خشکسالی شدید در تابستان چند سال گذشته نیز ایجاد شده است. این حوادث سیاست‌گذاران را به اقدام واداشته است.

بخش حمل و نقل چه ارتباطی با تغیرات اقلیمی دارد؟

تحقیقات علمی تردیدی باقی نمی‌گذارد که تلاش‌ها برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی باید شامل تلاش‌هایی برای تغییر سیاست‌های حمل و نقل داخلی و  انواع جابه‌جایی باشد. به هر حال، بخش حمل‌ونقل حدود ۳۰ درصد از کل مصرف انرژی آلمان و یک‌پنجم انتشار گازهای مضر گلخانه‌ای در قطب‌های اقتصادی اروپا را به خود اختصاص داده است.

اگر این ارقام همچنان بالا باقی بمانند، به‌سختی می توان به هدف مورد توافق سیاسی برای کاهش ۴۲ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای در این بخش تا پایان این دهه رسید.

سبزها خواستار تغییرات اساسی هستند

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که حزب سبز آلمان شانس خوبی برای عضویت در ائتلاف حکومتی آینده دارد. این حزب اکنون در جبهه مخالف قرار دارد و در حال برنامه‌ریزی برای اساسی‌ترین بازسازی در بخش حمل‌ونقل آلمان است.

آنها قطعاً فشار زیادی بر رقبای اصلی خود به‌ویژه کسانی که در حال رقابت برای گروه‌های احتمالی ائتلاف هستند – شامل اتحادیه دموکراتیک مسیحی محافظه‌کار صدراعظم آنگلا مرکل (CDU) و حزب خواهرخوانده باواریایی آن CSU، حزب سوسیال دموکرات چپ میانه (SDP) و لیبرال دموکرات‌ آزاد (FDP)- وارد می‌کنند.

همه این احزاب بخش‌هایی طولانی درباره تغییرات بخش حمل‌ونقل در برنامه‌های انتخاباتی خود در سال ۲۰۲۱ گنجانده‌اند. توافقی بین احزاب وجود دارد که برای کاهش انتشار آلاینده‌ها، اصلاحاتی برای وسایل نقلیه شخصی موتوری و حمل‌ونقل عمومی مورد نیاز است.

حرکتی الکتریکی برای نجات؟

اولین نقطه عطف در ژوئیه (خرداد) گذشته محقق شد؛ هنگامی که بیش از ۱ میلیون اتومبیل کاملاً برقی و هیبریدی در جاده‌های آلمان شروع به حرکت کردند. در سال ۲۰۱۶ (زمستان ۱۳۹۵ تا زمستان ۱۳۹۶)  بیش از ۲ میلیارد یورو (۲.۴ میلیارد دلار) به عنوان یارانه به خریدارانی که مایل به داشتن خودروهای سازگار با محیط زیست هستند، اختصاص داده شده است.

کرستین مایر از اتاق فکر محیط زیست مستقر در برلین به دویچه وله گفت: «نقطه عطف واقعی زمانی رخ می دهد که خودروهای الکترونیکی دست دوم (که بسیاری از آنها در ابتدا به عنوان خودروهای شرکتی خریداری می شدند) با قیمت مناسب در بازار عرضه شوند.»

با توجه به تمرکز همه خودروسازان بزرگ آلمانی بر روی برندهای خود، حرکت به سمت خودروهای الکترونیکی برگشت‌ناپذیر به نظر می‌رسد. سبزها تلاش می‌کنند تا پس از سال ۲۰۳۰ تنها فروش خودروهای بدون آلاینده مجاز باشد؛ تصمیمی که می‌تواند منجر به از بین رفتن موتورهای احتراق داخلی شود.

همه احزاب اصلی آماده حمایت مستمر و گسترده در زمینه توسعه شارژ باتری در خانه هستند. به منظور افزایش حمل‌ونقل شخصی تمیز، از کارخانه جدید تسلا در خارج از برلین که تا پایان سال به بهره برداری می رسد انتظار می رود سالانه حدود نیم میلیون اتومبیل تمام‌برقی تولید کند. توسعه خودروهای مجهز به هیدروژن (سوخت هیبریدی) به عنوان یک اولویت در بین احزاب آلمان دیده نمی‌شود.

حمل و نقل عمومی در کانون توجه است

اکنون حدود ۴۸ میلیون خودرو (در حال اضافه شدن) در آلمان ثبت شده است. آنها ممکن است به طور فزاینده‌ای دوستدار محیط زیست باشند اما مشکل مناطق شهری را که از تراکم شدید ترافیک در حال خفه شدن هستند، حل نمی کند.

تنها راه حل این مشکل می تواند کاهش تعداد خودروهای مورد استفاده با گسترش خدمات اشتراک خودرو باشد. راه حل بهتر بهبود حمل‌ونقل عمومی در مناطق شهری و روستایی است.

در اینجا نیز سبزها تندترین اصلاحات را پیشنهاد می‌دهند. این اصلاحات با تمرکز بر این است که سوار شدن با قطار جایگزین بسیار بهتری است. میلیاردها دلار دیگر اکنون برای بهبود خدمات اپراتور راه آهن آلمان (Deutsche Bahn) در نظر گرفته شده است و در  این حال نقش رقبای حمل‌ونقل بومی هر منطقه، به‌ویژه در مناطق روستایی کم‌برخوردار تقویت می شود.

اکنون داچ بن (Deutsche Bahn) بیش از ۳۳۰۰۰ کیلومتر (۲۰۰۰۰ مایل) خطوط راه آهن را اداره می کند و این شبکه قرار است گسترش یابد. با این حال، روشن است که برنامه های نوسازی و توسعه بیشتر از آنچه پیش از این تصور می‌شد، به طول خواهد انجامید؛ زیرا ۶۰۰ کیلومتر مسیرها و بسیاری از پل ها بر اثر سیل اخیر تخریب شده‌اند و در اسرع وقت به تعمیرات اساسی نیاز دارند.

طرح‌هایی وجود دارد که شهرهای بزرگ آلمان را مطابق با یک جدول زمانبندی دقیق به هم وصل می‌کند، به طوری که قطارها به طور همزمان در هر ساعت یا حتی هر ۳۰ دقیقه می‌رسند. بدین ترتیب تغییر قطارها برای مسافران آسان‌تر و قابل پیش‌بینی‌تر می‌شود.

برخی احزاب خواستار بازگشایی خطوط راه آهنی شده‌اند که مدت‌ها قبل در مناطق کم‌جمعیت رها شده‌اند. این خطوط به دلیل سودآور نبودن بسته شده بودند. آنها می‌توانند بار دیگر به عنوان خطوط روستایی به زندگی خود ادامه دهند.

بزرگترین چالش برای اپراتورهای راه آهن، دیجیتالی شدن جعبه‌های سیگنال و کلیدها در سال‌های آینده خواهد بود. سورن کلاوس، مسئول فنی سایت آزمایش دیجیتالی‌سازی قطار در شرق آلمان، به دویچه‌وله گفت: «شما فقط می توانید این کار را مرحله به مرحله انجام دهید. دیجیتالی شدن کامل خطوط ریلی چیزی جز یک انقلاب تکنولوژیکی نیست.»

سایر وسایل حمل و نقل

با بهبود سیستم راه آهن و کاهش بیشتر دی اکسید کربن، حزب سبزها همچنین امیدوار است که به تمام پروازهای داخلی پایان دهند و یارانه فرودگاه‌های کوچکتر منطقه‌ای را لغو کند.

در دوره قانونگذاری بعدی انتظار می‌رود که مقامات محلی در توسعه مفاهیم ابتکاری ترافیک متناسب با نیازهای جوامع در منطقه، نقش بیشتری داشته باشند.

به اشتراک‌گذاری اتومبیل، اشتراک دوچرخه و اسکوترهای الکترونیکی به احتمال زیاد افزایش بیشتری پیدا خواهند کرد. اما مهمتر از همه تمایل سیاسی برای ایجاد فضاهای عمومی بیشتر برای دوچرخه‌سواری وجود دارد. به آرامی اما مطمئناً بخش‌های زیادی از جاده‌های مناطق شهری از خودروها گرفته می شود تا خطوط امن‌تر و وسیع تری برای دوچرخه‌سواران ایجاد شود. این برنامه‌ها قرار است ادامه یابد.

انتظار می‌رود بودجه همه این اقدامات از درآمدهای مالیاتی، منابع مختلف اتحادیه اروپا و عوارض کامیون‌های داخلی تامین شود.

به طور کلی  همه احزاب اصلی آلمان موافق هستند که بخش حمل و نقل نیاز به بازنگری دارد و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی برای انجام این کار لازم است.

منبع: دویچه وله

خروج از نسخه موبایل