تلاش برای قطعه قطعه کردن پیکر زخم خورده پارک ملی کلاه‌قاضی!

  کد خبر: 17080053939

منطقه کلاه قاضی از جمله مناطق مهم محیط زیستی اصفهان است که پوشش گیاهی و جانوری خاص و متنوع آن حساسیت‌های ملی را برای حفظ و حراست از این کوهستان برانگیخته است.

به گزارش ایسنا، منطقه کلاه قاضی اصفهان در زمان‌های قدیم یکی از شکارگاه‌های شاهان صفوی و قاجار بوده، اما از دهه ۴۰ شمسی تا امروز، نگرانی از انقراض وحوش و پوشش‌های گیاهی، دولتمردان را تشویق به حراست و مراقبت از این منطقه خاص کرده است.

طی دهه‌های اخیر با تبدیل کلاه قاضی به منطقه حفاظت شده و پارک ملی، اجازه شکار برای همیشه محدود و ممنوع شد، اما در سال‌های اخیر، اکتشاف معادن در حوالی این زیست‌گاه غنی، فعالان محیط زیست و دوستداران حیوانات را به واکنش‌های متعدد واداشته است.

به اعتقاد فعالان حقوق حیوانات حضور معدن در جوار زیستگاه حیات وحش، منطقه را برای حیوانات ناامن ساخته و از طرف دیگر خشکسالی و کم آبی اصفهان هم در سال‌های اخیر بر امنیت زیست این موجودات بی‌تاثیر نبوده است.

حالا در میانه پاییز که زمان حساسی برای حیات وحش به حساب می‌آید، مجوزی برای ساخت آزادراه کنارگذر شرق اصفهان صادر شده که بر اساس نقشه پیوستی که به دست خبرنگار ایسنا رسیده است، از میان محدوده پارک ملی کلاه قاضی عبور می‌کند.

به گفته دوستداران و فعالان محیط زیست که کارزاری در مقابله با مجوز این طرح ایجاد کرده‌اند، طرح تکمیل آزادراه کنارگذر شرق اصفهان از میان منطقه کلاه قاضی، در شرایطی مطرح شده که مسیرهای جایگزین مانند محور قلعه‌شور به جاده‌ بهارستان، یا محمدآباد وجود دارد.

ایجاد کنندگان کارزار «نه_به_جاده_در_کلاه_قاضی»، عبور جاده از پارک ملی را کم‌هزینه‌ترین و بی‌دغدغه‌ترین راه‌ حل برای طراحان و مجریان این طرح دانسته و معتقدند در صورت احداث این جاده، شاهد گسست اکولوژیک پارک ملی کلاه‌قاضی و نابودی تنوع‌زیستی در میان‌مدت خواهیم بود.

در متن این کارزار عنوان شده منطقه مورد بحث، محدوده مهمی از زیستگاه آهو، کَل و بز است و با تسهیل عبور و مرور در این منطقه، مخاطرات حفاظتی و زیست‌محیطی افزایش خواهد یافت و این نمکی بر پیکر زخم خوردۀ پارک ملی کلاه‌قاضی است.

بهروز ستایش_رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست در گفت و گو با ایسنا، ضمن تایید انجام مراحل نهایی صدور مجوز عبور آزادراه شرق اصفهان از محدوده کلاه قاضی، اظهار کرد: سابقه تصویب این پروژه به عنوان کریدور شمال به جنوب کشور مربوط به دهه ۵۰ بوده است، ولی درخواست عبور آن از منطقه کلاه قاضی از سال ۸۰ شروع شده و راه دیگری برای ادامه مسیری که پیشتر ساخت آن شروع شده به دلیل وجود رشته کوه‌های متعدد در منطقه وجود ندارد.

وی افزود: اداره کل محیط زیست در طول این مدت گزینه های مختلف را بررسی کرده و در مواردی حتی مشاوران و پیمانکاران تغییر کرده‌اند و با توجه به نقش مثبت و کارکرد زیست محیطی احداث بزرگراه به خصوص در زمینه کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی تردد و با رعایت ملاحظات و تمهیداتی که در گزارش مدیریت زیست محیطی ارایه شده است، فرایند صدور مجوز در دست اقدام است. ضمن اینکه این آزاد راه از زیستگاه‌های حساس و بکر پارک ملی عبور نمی‌کند و به موازات مسیر و ترانشه موجود باز طراحی شده است.

ستایش با اشاره به اینکه جاده گردنه لاشتر یک محور مواصلاتی تاریخی و از ایام صفویه در اصفهان مورد استفاده بوده، ادامه داد: کنارگذر شرق اصفهان، در سه قطعه اجرایی شده و مسیر قبل و بعد از این منطقه ساخته شده و در حال تکمیل هستند و در مرحله آخر و فاز تکمیلی قرار است تا بخش نهایی در کلاه قاضی کلنگ بخورد و عملیات ساخت جاده آغاز شود.

خروج از نسخه موبایل