توضیحات معاون نظارت بر بازار فرابورس درباره حذف دامنه نوسان

  کد خبر: 13100063696

معاون نظارت بر بازار فرابورس درباره حذف بدون سقف دامنه نوسان اما مشروط، حراج تک قیمتی با دامنه ۴ برابری و تغییرات تیک قیمتی توضیح داد

معاون نظارت بر بازار فرابورس یک‌شنبه شب با حضور در لایو اینستاگرامی آخرین وضع اطلاعیه‌های تغییر حجم مبنا را تشریح کرد.

به گزارش فرابورس ایران، سروش خواجه حق‌وردی با بیان اینکه حجم مبنا یک ساختار ذهنی درون خود دارد که در قیمت اثر دارد، گفت: اکنون با تغییرات فعلی معاملات سه نماد در بازار پایه روان شد و ۲۰ نماد نیز حجم مبنا یک دارند و منتظر هستیم که معاملات آن‌ها نیز روان شود تا به شرایط قبل برگردند و حجم مبنا به خود بگیرد.

حذف بدون سقف دامنه نوسان اما مشروط

او با اعلام خبری بسیار مهم افزود: در دستورالعمل بازار گردانی موضوعاتی اضافه‌ شد، ازجمله اینکه اختیار به بورس‌ها داده ‌شد تا ضوابطی تهیه شود که برای نمادهای با بازار گردان، حجم مبنا حذف شود. البته بر اساس ضوابطی که بورس‌ها تهیه و مصوب می‌کنند، نمادهایی که ضوابط را دارند دیگر حجم مبنا نخواهند داشت.

وی توضیح داد: در این موضوع بحث دامنه نوسان است برای نمادهایی که بازار گردان دارند با شرایط هیات‌مدیره بورس‌ها می‌توانند دامنه نوسان را افزایش دهند و این افزایش هیچ سقفی ندارد، هیات‌مدیره فرابورس در حال تهیه ضوابط دقیق این موضوع است تا برابر با این ضوابط اجرا انجام شود.

حق‌وردی با تأکید بر اینکه باید ضوابط اجرای این موضوع بسیار دقیق تنظیم شود تا آربیتراژ مقرراتی ایجاد نشود و سرمایه‌گذاران از افزایش دامنه قیمتی آسیب نبینند، افزود: در مقرراتی که تنظیم می‌شود، سعی می‌کنیم هارمونی تابلوها برهم نخورد.

حق‌وردی با اشاره به اینکه در خصوص بازارهای اول و دوم هیات‌مدیره فرابورس اختیاری برای تغییر مقدار و عدد حجم مبنا ندارد و این اختیار با هیات‌مدیره سازمان بورس است، گفت: اما در بازار پایه اختیارات کامل است.

حراج تک قیمتی با دامنه ۴ برابری

وی در خصوص تصمیم دیگر دستورالعمل بازار گردانی اظهار کرد: مقررشده نمادهایی که در دستورالعمل بازار گردانی چند روز صف می‌شوند امکان حراج تک قیمتی بنا به درخواست بازار گردان داشته باشند که این حراج تک قیمتی با دامنه ۴ برابری است و ضوابط این حراج باید توسط هیات‌مدیره فرابورس تصویب شود.

معاون نظارت بر بازار فرابورس با تأکید بر اینکه بر اساس مصوبه هیات‌مدیره سازمان بورس، تمام ناشران موظف هستند بازارگردان داشته باشند، گفت: اما امروز چالش اصلی نحوه عملکرد بازارگردان است.

جزئیاتی درباره تغییرات تیک قیمتی

حق‌وردی در ادامه تغییر تیک قیمتی بازارهای اول و دوم را مورد بررسی قرارداد و اظهار کرد: تیک قیمتی محور اعداد قابل ‌قبول برای بورس‌ها است و در بورس‌های مختلف وجود دارد، علت اجرای تیک قیمتی این است که تجمع سفارش‌ها در نمادهای مختلف مهم است. زمانی که تیک قیمتی در نمادهای با قیمت بالا افزایش پیدا می‌کند، عمق دید بورس‌ها بیشتر می‌شود البته هزینه معاملاتی هم بیشتر می‌شود که این هزینه برای شفافیت است تا غنای بیشتری به دفتر سفارش‌ها داده شود.

خروج از نسخه موبایل