تولید بدون کارخانه الگویی کم هزینه برای  کسب و  کار

  کد خبر: 0107984150

تولید بدون کارخانه، تدوین و بکارگیری سیستمی است که با آن بتوان نسبت به تولید محصولات متنوع جهت تکمیل سبد محصولات با استفاده از ظرفیت های بالقوه سایر واحد های تولیدی بدون ایجاد کارخانه اقدام کرد. و فقط در موارد ضروری خط مونتاژ و بسته بندی را راه اندازی کرد.

تولیدات بدون کارخانه به تولیداتی گفته می شود که با استفاده از ظرفیت های خالی سایر تولید کنندگان و با حداقل سرمایه گذاری و صرف هزینه های ثابت و سربار جانبی اندک بتوان محصول مورد نظر را تولید کرد.

تولید بدون کارخانه عنوان مدل جدیدی از کسب و کار است که در سال‌های گذشته توسط برخی تولیدکنندگان مورد توجه قرار گرفته که با اتخاذ استراتژی برون‌سپاری کامل بخش ساخت و توجه به بخش‌های دیگر زنجیره تولید که ارزش بیشتری برای بنگاه دارند، سودآوری مناسبی را برای کسب و کار خود ایجاد کرده اند.

تولید بدون کارخانه در واقع سیستمی ایجاد می‌کند که برای تولید یک محصول احتیاجی به سرمایه‌گذاری جدید در زمین، تاسیسات و ماشین آلات نمی باشد و از زیرساخت‌های موجود باتبدیل‌ ظرفیت‌های بالقوه موجود به بالفعل استفاده می گردد.

در یک جمله یعنی هزینه کمتر و بهره‌وری بیشتر! امروزه مسئله بهره‌وری و استفاده بهینه از تمامی امکانات تولیدی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها نقش کلیدی دارد. افزایش قابلیت‌های بهره‌گیری از منابع تولیدی می‌تواند حرکت مؤثری در تولید کمی و کیفی محصولات صنعتی ایجاد کند.ساخت کارخانه کار بسیار سخت و هزینه بری است ، اما برپا نگهداشتن آن و گرداندن چرخه تولید، بسیار مشکل تر است.

این در حالی است که در کشور ما به این موضوع کمتر با نگاه کارشناسی نگریسته می شود و بیشتر توجه و سرمایه ما به سمت احداث کارخانه است.مطلوب برای واحد های صنعتی این است که با حداکثر ظرفیت در سه شیفت کاری فعالیت داشته باشد. در حال حاضر در بسیاری از کارخانه های تولیدی ظرفیت خالی وجود دارد که طبق آخرین تحقیقات بیشترین علت آن توسط مدیران واحد های صنعتی کمبود نقدینگی ذکر شده است.

از طرفی با همین اوضاع، هر ساله شاهد ایجاد واحد های صنعتی هستیم که اکثرا تولیداتی مشابه با واحد های موجود داشته و وضعیت فعالیت آنها نیز پس از راه اندازی، شبیه به واحد های قبلی می گردد.همچنین در بهمن ماه سال گذشته در خبرگزاری ها خبر ابلاغ دستورالعمل تولید بدون کارخانه شنیده شد طبق آن خبر، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین دستورالعمل تولید بدون کارخانه خبر داد و گفت: این دستورالعمل به زودی نهایی و ابلاغ می‌شود.

آینده تولید بدون کارخانه در ایران

در کشور ایران گاهی کارخانجات بزرگی را می بینیم که اگر به خوبی از این استراتژی در آن ها استفاده شود، می توان از ظرفیت های خالی و بلا استفاده آن ها برای راه اندازی یک تولیدی استفاده کرد.

بنابراین استفاده از این استراتژی، به رشد صادرات و تولید داخلی کمک بسیاری می کند در عین حال هم هزینه زیادی ندارد و انجام سرمایه گذاری اولیه در آن ضروری نیست. البته از آن جا که استفاده از این استراتژی منجر به ایجاد یک کسب و کار خواهد شد، طراحی یک مدل کسب و کار بسیار مفید خواهد بود.

اگر شما به عنوان یک کارآفرین قصد راه اندازی یک تولیدی را با استفاده از استراتژی تولید بدون کارخانه دارید، باید ابتدا در مورد ظرفیت های بازار، میزان تقاضا برای محصولات مورد نظر، قابلیت فروش محصولات و غیره به خوبی تحقیق کنید.

تحقیقات بازار روشی برای کسب اطمینان از موفق شدن یا نشدن چنین استراتژی در حوزه مورد نظر می باشد. بنابراین، قبل از دست زدن به هر عملی در این جهت، باید اطلاعات کافی در مورد وضعیت بازار را در دست داشته باشید تا بتوانید میزان فروش خود را پیش بینی کنید.

خروج از نسخه موبایل