تولید کیت‌های شناسایی آنفلوآنزا و کرونا به طور همزمان

  کد خبر: 22080054788

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، یکی از کارهایی که اکنون وزارت بهداشت با همکاری انستیتوپاستور انجام می‎دهد تولید کیت‌هایی است که به صورت همزمان هم آنفلوآنزا و هم کووید۱۹ را تشخیص می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری افق و اقتصاد، دکتر محمدمهدی گویا در نشست خبری هفته اطلاع رسانی مقاومت میکروبی، گفت: امروز(شنبه) اولین روز هفته اطلاع‎رسانی کنترل مقاومت میکروبی است. موضوعی بسیار مهم که یکی از مشکلات بزرگ مهم در جهان محسوب می‌شود.

متاسفانه با وقوع پاندمی کرونا در دنیا خیلی از مشکلات بهداشتی که برای کنترل آنها برنامه‎ریزی شده بود تحت تاثیر پاندمی قرار گرفت و تا حد زیادی به فراموشی سپرده شد؛ از جمله مهم‎ترین آنها موضوع مقاومت میکروبی است.

وی افزود: سال‎ها بود که مسئولان بهداشتی جهان اعلام می‌کردند خطر قریب‌الوقوعی سلامت مردم را تهدید می‌کند و آن مقاوم شدن میکروارگانسیم‌ها به درمان است. کم کم این نگرانی‌ها به واقعیت پیوست و شاهد آن شدیم که میکروارگانیسم‌های مختلفی در دنیا به داروهای ساده و موجود مقاومت پیدا کردند و به جایی رسید که برای برخی از آنها درمانی وجود ندارد و برخی دیگر از آنها به داروهای اصلی و کم عارضه‌تر مقاوم شدند ‌و تنها به داروهای گرانقیمت و پر عارضه‌تر پاسخ می‌دهند که دسترسی به آنها به راحتی امکان‎پذیر نیست و این مشکل روز بروز پیچیده‎تر می‌شود؛ مگر اینکه تلاش و عزم همگانی و جهانی وجود داشته باشد تا از بروز هرچه بیشتر این واقعه جلوگیری کنیم؛ هرچند که شاید جلوگیری لغت مناسبی برای مقابله با مقاومت میکروبی نباشد.

وی افزود: هر میکروبی که در بدن انسان و حیوان ایجاد بیماری می‌کند خصیصه ویژه‌ای دارد که با تغییراتی که به دلیل انتقال آن از بدنی به بدن دیگر در ساختار ژنتیکی‌اش به وجود می‌آید، می‌تواند مقاومت نسبت به داروهایی که برای درمانش به کار می‌رود پیدا کند؛ مگر اینکه درایت خاصی برای درمانش وجود داشته باشد تا چنین اتفاقی رخ ندهد.

او ادامه داد: عوامل مختلف در بروز مقاومت میکروبی اثرگذار است و اکثر موارد مقاومت میکروبی نسبت به میکروارگانیسم‌ها متاسفانه در بیمارستان‌ها بویژه بخش‌های icu رخ می‌دهد و چنانچه با برنامه ریزی مناسبی جلوی این اتفاقات را بگیریم شاید بتوانیم امیدوارتر به آینده نگاه کنیم.

وی افزود: تغییراتی که در مصرف داروها صورت می‌گیرد و اگر تجویز دارو با حساب و کتاب مناسب باشد، شاید بتوان امیدوار بود که این پدیده دیرتر رخ دهد. برخی داروهای ضد میکروبی بودند که به مدت کوتاهی بعد از آنکه تجویز سراسری آنها اتفاق افتاد، مقاومت میکروبی نسبت به آنها رخ داد.

به عنوان مثال از بین مریض‌هایی که بر اثر ابتلا به کرونا در icu بستری می‌شوند حداکثر ۱۵ درصد آنها نیاز به آنتی بیوتیک دارند ولی متاسفانه شاهدیم که ۷۵ درصد آنها آنتی بیوتیک دریافت می‌کنند و این نشان از مصرف بی‎رویه دارو دارد.

گویا ادامه داد: نمونه دیگر سل‌های مقاوم به درمان است که داروهای خط اولی که برای آنها به کار می‎رفت و در شش ماه بیمار بهبود می‌یافت از بین رفته و حالا به دنبال مصرف بی رویه دارو سل‌هایی به وجود آمده است که نسبت به دارو مقاوم شدند.

وی افزود: مواردی از میکروب‌های بیمارستانی داریم که آنها را با گران‎ترین داروها هم به سختی می‌توان درمان کرد و متاسفانه مصرف و تجویز بی‎رویه و مصرف بیش از حد یا کمتر از حد داروهای ضد میکروبی کار را سخت کرده است و کسی که داروهای ضدمیکروبی تجویز می‎کند باید بیمار خود را کنترل کند و به او آموزش دهد.

گویا ادامه داد: هماهنگی پزشک و بیمار و بخش‌های مختلفی که برای سلامت دام کار می‌کنند و بخش‌های ناظر بر سلامت انسان و سازمان‌هایی که کار نظارت بر سلامت دارو انجام می‌دهند، موثر است و باید دقت کافی صورت گیرد تا مصرف دارو در سلامت دام و کارخانه‌های تولید مواد غذایی با نظارت سازمان غذا و دارو باشد تا از خطر مقاومت میکروبی دور شویم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‎های واگیر وزارت بهداشت در ادامه صحبت‎هایش درباره شرایط نگهداری و دپوی واکسن‌های وارداتی کرونا، گفت: آنقدر نظارت بر واکسن‌ها از جمله واکسن کرونا دقیق و حساس و پیچیده است که به مردم اطمینان خاطر می‌دهم هیچ واکسنی تا وقتی از فیلترهای سختگیرانه سازمان غذا و دارو عبور نکند اصلا اجازه مصرف نخواهد داشت.

یکی از مهمترین فیلترها تاریخ مصرف واکسن‌ها و شرایط نگهداری آنها است. امکان ندارد واکسن تاریخ مصرف گذشته اجازه مصرف داشته باشد.

ذخیره واکسن ما در کشور با همه این ملاحظات است و واکسن‌های دراختیار با تاریخ انقضای مناسب نگهداری می‎شود.

وی درباره شناسایی موارد مبتلا به آنفلوآنزا در کشور، بیان کرد: تعداد موارد در حال حاضر بسیار کم است و در چندین استان کشور دیده شده است. این آنفلوآنزای فصلی از نوع H3N2 است و تقریبا تمام مواردی که پیدا کردیم از این نوع بوده است و به شدت در حال مراقبت هستیم.

گویا افزود: یکی از کارهایی که اکنون با همکاری انستیتو پاستور انجام می‌دهیم تولید کیت‌هایی است که به صورت همزمان هم آنفلوآنزا و هم کووید۱۹ را تشخیص می‌دهند؛ بنابراین به مر م اطمینان می‌دهم که ما داریم آنفلوآنزا را به دقت رصد می‌کنیم و به محض اینکه ببینیم دارد به یک نگرانی تبدیل می‌شود حتما به اطلاع مردم می‌رسانیم.

ضمن اینکه پیشگیری از آنفلوآنزا و کرونا تفاوتی ندارد و باید رعایت موارد بهداشتی صورت گیرد و طبیعی است که با این رعایت‌های بهداشتی که در حال انجام است ما انتظار داشته باشیم موارد آنفلوآنزا کم باشد؛ ولی از طرف دیگر یک امکان دیگری را هم باید در نظر گرفت و آنهم این است که وقتی یک سالی مانند سال قبل آنفلوآنزا خیلی کم دیده می‌شود، این خطر وجود دارد که در بدن برخی افراد ایمنی نسبت به این ویروس کم می‌شود و به دنبال آن احتمال ابتلا در سال جا ی بیشتر می‌شود و احتمال همه گیری هم به همین نسبت خواهد بود.

سازمان جهانی بهداشت هم این پیش‌بینی را کرده است که ممکن است در سال جاری موارد آنفلوآنزا بیشتر شود.

خروج از نسخه موبایل