جان پناه‌جویان، مهمات جنگ سیاسی- اقتصادی بلاروس و اروپا

  کد خبر: 21080054579

اتحادیه اروپا قصد دارد به دلیل انتقال عمدی مهاجران به مرزهای اتحادیه، تحریم‌های بلاروس را تشدید ‌کند، بلاروس نیز اروپا را به قطع گاز تهدید کرده است

ترجمه: محمود نواب مطلق

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، از اروپا خواست تا مناقشه پناه‌جویان در مرز بلاروس با لهستان را از طریق گفت‌وگو با الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، به سر انجام برساند. بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) لوکاشنکو را که تحت حمایت روسیه قرار دارد به بحران‌آفرینی در این منطقه متهم کرده است.

هزاران پناه‌جو عمدتا از کشورهای خاورمیانه در وضع بسیار بدی در مرز لهستان با بلاروس متوقف شده‌اند؛ به طوری که وضعیت حاد آنها منجر به تشکیل جلسه اظطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز پنجشنبه، ۱۱نوامبر (۲۰آبان) شده است.

اتحادیه اروپا لوکاشنکو را متهم به ایجاد بحران پناه‌جویان در مرز با لهستان در پی دادن ویزا و هواپیما به آنها در تلافی تحریم‌های سال گذشته اتحادیه اروپا به بهانه سرکوب معترضان در بلاروس کرده است.

بر اساس بیانیه کاخ کرملین، طی دوبار تماس تلفنی پوتین در یک روز با آنگلا مرکل، رئیس‌جمهوری روسیه  تأکید کرده است بهبود وضع وخیم پناه‌جویان در مرز با لهستان صرفا با گفت‌وگوی میان اتحادیه اروپا و بلاروس محقق خواهد شد.

در مقابل، برلین که صبرش به پایان رسیده  معتقد است در نتیجه این بحران‌آفرینی وقت آن فرا رسیده است تا تحریم‌ها علیه رژیم لوکاشنکو افزایش یابد. بروکسل اعلام کرده است هفته آینده اقداماتی مورد انتظار خواهد بود.

لوکاشنکو نیز به پشتوانه قوی روسیه، اروپا را به بستن لوله‌های ارسال گاز به این قاره تهدید کرده است؛ اروپایی که اکنون با کمبود شدید سوخت دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

لوکاشنکو که با پنجه‌ای آهنین از سال ۱۹۹۴(۱۳۷۳) بلاروس را اداره می‌کند، اروپا را چنین تهدید کرد: «اگر گاز قطع شود چه اتفاقی رخ خواهد داد؟»

اِسوِتلانا تیخانوفسکایا اصلی‌ترین مخالف لوکاشنکو که در تبعید به سر می‌برد در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفته است:« او بلوف می زند».  تیخانوفسکایا ازاتحادیه اروپا خواسته است با این «رهبر نامشروع» مذاکره نکند.

بروکسل، مینسک را متهم به فراهم کردن امکانات برای رفتن پناه‌جویان به مرز با لهستان با وعده ورود آسان به منطقه شینگن می‌کند.

در این حال، ماتوسِز موراویِسکی، نخست‌وزیر لهستان که رژیم بلاروس را «تروریست دولتی» می‌داند، روز پنجشنبه۱۱نوامبر(۲۰آبان) در ارزیابی این اقدامات گفت: «کشورم مورد تهاجم نوع جدیدی از جنگ قرار گرفته است که در آن از انسان‌ها به عنوان مهمات استفاده می‌شود.»

اکنون پناه‌جویان در تنگنای نیروهای دو طرف قرار گرفته‌اند. ورشو می گوید نیروهای امنیتی بلاروس با شلیک‌های هوایی مهاجران را مجبور به پیشروی به سمت مرز می‌کنند.

از سوی دیگر، مینسک می‌گوید مرزبانان لهستانی با زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی مهاجران را با خشونت به عقب می رانند. پناه‌جویان بسیاری  از ‌جمله زنان و کودکان در این تنگنا در منطقه جنگلی مرزی بلاروس و لهستان قرار گرفته‌اند.

بیشتر آنها کرد هستند و چند روز است در این منطقه  در یک اردوگاه موقت متوقف شده‌اند و برای گرم کردن خود چوب درختان را می‌سوزانند تا دمای هوای به صفر نزدیک کنند.

پنج‌شنبه گذشته یکسری کمک‌های فوری بشردوستانه شامل پتو، لباس گرم و پوشک از طرف کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برای آنها ارسال شد؛ اما نشریه لهستانی «گازِتا ویبُرزا» ازمرگ ده تن از پناه‌جویان از شروع این بحران تا کنون  در این منطقه خبر داده است.

دولت لهستان در مقابل این هجوم مهاجران، به‌کارگیری ۱۵ هزار نظامی، بر پایی حصاری از سیم‌های خاردار و احداث دیوار مرزی را تصویب کرده است.

ورشو از ماه اوت (۱۰ مرداد) تا کنون ۳۲هزار مورد تلاش برای نفوذ به خاک خود را ثبت کرده است که ۱۷۵۰۰ مورد به ماه اکتبر (۹ مهر تا ۹ آبان) مربوط می‌شود. چهارشنبه گذشته، ۱۰نوامبر (۱۹آبان) خبرنگار خبرگزاری فرانسه در شهر «سوکولکا» لهستان، واقع در ۱۵ کیلومتری مرز با بلاروس شاهد وضع آماده‌باش نیروهای امنیتی در شهر بوده است.

آنها خودروها را برای کنترل حضور پناه‌جویان در آنها متوقف و بازرسی می‌کردند. بسیاری از ساکنان این شهر با ابراز نگرانی از این وضع، حمایت خود را از قاطعیت مقامات خود اعلام کرده‌اند.

هنریک لِنکیِویز، بازنشسته ۶۷ ساله، در این خصوص می‌گوید: «نگران رسیدن مهاجران و عواقب آن برای  شهر هستم.» اکراین که در همسایگی بلاروس به سر می‌برد برای پیشگیری از بروز چنین بحرانی علاوه بر نیروهای موجود از ۸۵۰۰ نیروی نظامی  بیشتر در منطقه مرزی استفاده کرده است.

منبع: یورونیوز

خروج از نسخه موبایل