حسن آباد و نیم قرن فروش لوازم اداری

  کد خبر: 2608953510

امیرعلی امینیان:

عصر اقتصاد: لوازم اداری از جمله کالاهایی است که شاید زمانی برای خانواده ها اهمیت چندانی نداشت؛ اما امروز دیگر بسیاری از مردم از این قبیل کالاها نه تنها در اداره ها و محل کار خود استفاده می کنند، بلکه در منازل نیز برایشان کاربرد دارد.

استفاده از لوازم اداری از دیرباز برای ایرانیان اهمیت داشته و کسب و کار آنان با این لوازم گره خورده است. حجره های بازار در سال های دور میزها و صندلی های کوچکی داشت که با سبک میز و صندلی های خانگی فرق می کردند و ادارات دولتی و خصوصی هم با استفاده از این تجهیزات اداری حال و هوایی متناسب با کار و تلاش پیدا می کردند.

اگرچه در گذر زمان فروشگاه ها، ادارات، سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی رنگ و لعابی مدرن به خود گرفته اند، اما استفاده از تجهیزات اداری که اتفاقا آنها هم این روزها لوکس تر و جذاب تر شده اند هنوز هم در تمام مجموعه هایی که به کسب و کار مربوطند مرسوم است.

تهران؛ پایتخت پر جمعیت ایران به دلیل تمرکز ادارات و سازمان های مختلف دولتی و خصوصی بیش از سایر نقاط کشور به این لوازم نیاز داشته و شاید همین مساله باعث شده قدمت فروشندگان لوازم اداری در این کلان شهر به بیش از نیم قرن برسد.

این روزها لوازم اداری در تهران در مناطق مختلفی عرضه می شود. اما هنوز هم مردم شهر منطقه حسن آباد تهران را مرکز و بورس لوازم اداری می دانند.

هنوز هم برخی از فروشندگان شهرستانی از این منطقه برای خرید تولیدات اداری و دفتری و عرضه آن درشهرهایشان استفاده می کنند و بورس لوازم اداری پایتخت جایی نیست جز حسن آباد تهران.

چهارشنبه بازار این هفته عصر اقتصاد را به منطقه حسن آباد اختصاص داده ایم . جایی که بیش از نیم قرن است به محلی برای فروش انواع لوازم اداری و دفتری تبدیل شده است. منطقه ای در قلب تهران و یکی از میادین سنتی این شهر که تلاش شده بافت سنتی آن نیز حفظ شود.

نیم قرن کسب و کار

میدان حسن آباد و خیابان حافظ از ۵۰ سال پیش به بورس فروش لوازم اداری تبدیل شده است. کسبه منطقه می گویند در سال های ابتدایی تنها ۱۰۰ متر بالاتر از میدان حسن اّباد فروشگاه های لوازم اداری فعالیت می کردند و از حدود ۳۰ سال پیش تعداد فروشگاه های لوازم اداری و دفتری افزایش یافت و امروز صدها فروشگاه به مردم و دستگاه های دولتی و خصوصی لوازم اداری و دفتری مورد نیازشان را ارائه می کنند.

نزدیک به ۶۰۰ مغازه متنوع با انواع متراژها در این منطقه وجود دارد که البته برخی از آنان تولید کننده بوده و عده ای دیگر نیز عرضه کننده محصولات کارخانجات معتبر ایرانی و خارجی هستند.

در این محدوده تنها دو پاساژ وجود دارد که لوازم اداری و دفتری عرضه می کنند.یکی پاساژ ایرانیان در حاشیه خیابان حافظ که حدود ۳ سال است راه اندازی شده و دیگری پاساژ حسینی در خیابان سخایی که ۱۵ سال از تاسیس آن می گذرد.

در ابتدای تهیه گزارش که این بار هم بدون همراهی ایمان جلالی همکار جوانمان انجام شد به سراغ یک فروشگاه رفتیم که به گفته خودش ۲۵ سال است در این منطقه به فروش لوازم اداری مشغول است.

علی دودانگه که بعد از مدتی گشت و گذار در منطقه متوجه شدیم برادرهای همسرش هم در این محدوده و در همین زمینه فعالیت داشته و تقریبا خانوادگی در این صنف حضور دارند؛ معتقد است بورس بودن کالا در یک منطقه برای کسب و کار بسیار مفید است.

وی تاکید می کند: مردم تهران و همه شهرستانها می دانند که حسن آباد بورس لوازم اداری است و سال های متمادی تمام شهرستان ها محصولات مورد نیاز خود را از این منطقه تهیه می کردند.

این فروشنده پیشکسوت ادامه می دهد: از ۱۵ سال پیش که شهرستان ها در زمینه تولید لوازم اداری تا حدودی خودکفا شدند، میزان مراجعه به این منطقه برای خریدهای شهرستانی کاهش یافت. اما هنوز هم حدود ۲۰ درصد از شهرهای کشور لوازم اداری خود را از این محدوده خریداری می کنند.

وی درباره بازار خرید و فروش لوازم اداری اظهار می دارد: شرایط در مجموع بد نبود. اما حدود ۵ سالی است که بازار به شدت با رکود مواجه شده و فروشندگان لوازم اداری روزهای سختی را سپری می کنند.

به گفته دودانگه قدیمی ترین فروشگاه عرضه کننده لوازم اداری فروشگاهی به نام پرواز و متعلق به مرحوم خبیری بوده که از ۵۰ سال پیش در این منطقه کاسبی می کرده است.

گلایه از اتحادیه

این فروشنده قدیمی بازار لوازم اداری از اتحادیه صنف خود گلایه ای کرد که حرف بسیاری از فروشندگان بود.

دودانگه با اشاره به ۲۵ سال فعالیت در این صنف گفت: اتحادیه در کمترین حمایتی که می شد از فروشندگان خود انجام دهد حتی در زمینه تهیه مجوز طرح ترافیک هم همکاری خوبی با فعالان این صنف نداشته است.

وی افزود: من تولیدکننده هستم و برای نقل و انتقال تولیدات خودم به فروشگاه که در محدوده طرح ترافیک قرار دارد نیاز به مجوز طرح ترافیک دارم. اما متاسفانه هیچ همکاری و مساعدتی در این زمینه از سوی اتحادیه صورت نمی گیرد.

این گلایه موضوعی بود که فروشندگان دیگر هم داشتند و معتقد بودند اتحادیه باید تلاش کند تا حمایت بیشتری از فروشندگان صنف داشته باشد.

تولید ثبات ندارد

این مدیر با سابقه  با اشاره به اینکه ۹۰ درصد محصولات عرضه شده در بازار لوازم اداری ایرانی و تنها ۱۰ درصد آن خارجی است، تصریح کرد:تولید محصولات اداری و دفتری ثبات چندانی ندارد و این مساله به این صنف آسیب می زند.

دودانگه ادامه داد: مواد اولیه تولید لوازم اداری هر ۶ ماه و یا هر یکسال بین ۳۰ تا ۴۰ درصد تغییر قیمت دارد و این مساله خوبی برای تولید نیست.

وی با طرح این سوال که چرا صندلی که تمامش ایرانی است باید ۹۰۰ هزار تومان باشد، تصریح کرد:علت این مساله عدم ثبات بازار و تولید است و هرکس هر قیمتی دوست دارد روی کالاها و لوازم اداری می گذارد.

به گفته این فروشنده هیچ نظارتی روی قیمت گذاری ها وجود ندارد چراکه اگر نظارت بود یک جنس ایرانی اینهمه گران نبود.

دودانگه خاطرنشان کرد:قطعات همین صندلی ۹۰۰ هزار تومانی را جدا کرده و قیمت گذاری کرده ایم و نهایتا به قیمتی معادل ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان رسیده ایم و نمی دانیم چرا به جای این قیمت، محصول با نرخ ۹۰۰ هزار تومانی عرضه می شود.

وی با اشاره به اینکه گرانی کالا موجب رکود و کاهش فروش می شود، گفت:این روزها حتی ادارات هم توان خرید لوازم اداری گران را ندارند و درنتیجه مجبورند لوازم اداری خود را تعمیر کنند.گرچه همین تعمیر هم در حال حاضر بسیار گران است و هزینه تعمیر یک صندلی معادل قیمت صندلی نو در چهارسال پیش است.

هزینه های سرسام آور

از این تولید کننده و فروشنده خوش برخورد و همکارانش خداحافظی می کنیم و پس از عکاسی از این مغازه و سایر فروشگاه ها به سراغ فروشگاه دیگری می رویم. مدیر فروشگاه با لهجه ترکی اش به استقبالمان می آید و بدون مقدمه می گوید: بنویس بازار خراب است.در این بازار کساد دارایی هم فقط مالیات می نویسد و سال به سال این مالیات زیاد تر می شود.

او خود را ولی ا… محمدی معرفی می کند و ادامه می دهد: برای یک مغازه ۲۵ متری ماهیانه ۷۰۰ هزار تومان پول برق می آید و واقعا مانده ایم چگونه از پس هزینه های کلان کسب و کار بر آییم.

او هم تولید کننده است و می گوید:دیگر کارمان از بیان مشکلات گذشته و کاری از دستمان بر حل آنها بر نمی آید.

وی که در شهرک صنعتی پرند واحد تولیدی دارد تصریح می کند: از یک سو مشکلات تولید داریم و از سوی دیگر مشکلات توزیع گریباگیرمان شده است.

محمدی تاکید می کند: مسئولان باید فکری کنند تا بازار دوباره رونق پیدا کرده و کسب و کار شرایط خوبی به خود بگیرد.

لوازم اداری گران نیست

این فروشنده که ۲۰ سال است در زمینه تولید فعالیت دارد و ۵ سال است در منطقه حسن آباد فروشگاه داری می کند در پاسخ به این سوال که آیا قیمت لوازم اداری زیاد است؟ می گوید:چنین چیزی صحت ندارد و سود لوازم اداری کاملا مشخص است.

محمدی خاطرنشان می کند: ما روی کالاهایمان ۷ الی ۸ درصد سود میگیریم و اگر تولید کننده اینقدر سود می کرد که وضعیتش این چنین نبود.

وی معتقد است قیمت محصولات و لوازم اداری مناسب بوده و انواع کالاها در این حوزه به قیمت استاندارد عرضه می شود.

پایان گفتگویمان با این مغازه دار حسن آباد با عکسی از آنها همراه بود و پس از آن به فروشگاهی رفتیم که برایمان بسیار جذاب و جالب بود.

۵ برادر در یک شغل

نام برادران ابراهیمی را در گفتگویمان با آقای دودانگه شنیده بودیم. اما تا زمانی که در فروشگاهشان با آنها هم کلام نشده بودیم نمی دانستیم که ۵ برادر در صنف لوازم اداری فعالند.دو برادر در فروشگاه بودند و زمانی که از موضوع گزارشمان مطلع شدند از روزهایی گفتند که برادر بزرگتر وارد صنف لوازم اداری شده و چهار برادر دیگر هم فعالیت در این حرفه را انتخاب کرده اند.

برادر بزرگتر گفت که ۳۰ سال است در این منطقه به کسب روزی مشغولند و ۲ برادر با هم کار می کنند،دو برادر دیگر در فروشگاهی دیگر و برادر کوچکتر هم در کارخانه تولیدی شان فعالیت دارد.

وی برایمان خاطراتشان را مرور کرد که برادر اول در سال ۴۲ برای کار به یک کارگاه تولید لوازم اداری رفت و پس از آن به فاصله هر سه سال یک برادر به این کارگاه پیوست و سرانجام هر ۵ برادر یک کارگاه تولیدی برای خود راه انداختند و اکنون سال هاست در این منطقه فعالیت دارند.

ابراهیمی افزود: در آن سال ها فقط روبروی پارک شهر چند فروشگاه لوازم اداری فعال بودند. اما این روزها تعداد فروشگاه ها بسیار زیاد شده است.

او عکسی از برادرانش در کارگاه تولیدی شان نشان می دهد و می افزاید: دایی و شوهر خواهر و بسیاری از بستگانمان در همین صنف فعالند و تقریبا همه اعضای خانواده ما تولید و عرضه  لوازم اداری و دفتری انجام می دهند.

مشکلات و مشکلات

ابراهیمی از خاطرات که می گذرد مشکلات را یادآوری می کند و می افزاید:مشکلات زیاد است.دارایی فقط بلد است از کسبه پول بگیرد. بدون اینکه به میزان سود دهی فعالیت های اقتصادی کاری داشته باشد.

وی می افزاید: ما به واسطه مشتری مداری ناچاریم گاه کالاها را با سود پایین به مشتریان بفروشیم و از ۵ تا ۲۰ درصد سود میگیریم. اما متاسفانه دارایی بدون توجه به میزان فروش و سود حاصله همان ۱۸ درصد مالیات را برای همه فروشگاه ها در نظر می گیرد که واقعا بی عدالتی است.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه تسویه حساب سال ۹۳ را برای مغازه گرفته بودیم اما دارایی بازهم ۴۰ میلیون تومان برایمان مالیات تعیین کرد که نمی دانیم برای چه این اتفاق افتاده است.

این فعال حوزه لوازم اداری ادامه می دهد: فروشندگان وقتی برای دریافت وام به بانک مراجعه می کنند، ناچارند برای تکمیل پرونده فاکتور ارائه کنند و زمانی که برای این تسهیلات فاکتور می برند دارایی بازهم روی این فاکتورها مالیات می زند.هرچه می گوییم این وام را برای حل بحران ها و گرفتاریهایمان گرفته ایم توجهی نمی کنند و این در حالی است که بانک ها هم سودهای کلان می گیرند و ۳۰ درصد وام را هم بلوکه کرده و پرداخت نمی کنند.این ها همه مشکلاتی به وجود می آورد که شرایط را هر روز بدتر می کند.

به گفته وی هزینه های برق و آب در سال های اخیر چند برابر شده و این مساله کسب و کار همه را با خطر مواجه کرده است.

گرفتاری کسبه با شهرداری و دستگاه های دولتی

چندی پیش در یکی از گزارش های بازار موضوع جالبی درباره شهرداری ها بیان شد و در گزارش بازار حسن آباد هم نام شهرداری ها به میان آمد.

این بار اما با دو موضوع مختلف نام شهرداری ها پیش کشیده شد.گویا مقابل مغازه برادران ابراهیمی درختی وجود دارد که با وجود قدمت زیادش چون در مرز حوزه استحفاظی شهرداری های منطقه ۱۱ و ۱۲ تهران است توسط هیچ کدام از شهرداری ها هرس نشده و مردم خود نگهداری از این درخت را بر عهده گرفته اند. باید دید اگر خدای نکرده خسارتی به این درخت توسط فردی وارد شود کدام شهرداری مدعی دریافت خسارت شده و آیا در این زمینه هم با یکدیگر اختلاف خواهند داشت.

موضوع جالب دیگری که نام شهرداری را در این گزارش به میان آورد، ماجرای بدهی شهرداری های ۲۲ گانه تهران به فروشندگان و کسبه حسن آباد بود.

به گفته کسبه محل، شهرداری ها و بسیاری از شرکت های دولتی از فروشگاه های لوازم اداری در منطقه حسن آباد خریدهای بسیاری کرده اند. اما از پرداخت هزینه های آن خودداری کرده و در حاضر بسیاری از فروشگاه های حسن آباد از شهرداری ها و سازمان های دولتی طلبکارند و سال ها از این مطالبه بدون آنکه اقدامی از سوی دستگاه های دولتی صورت گیرد می گذرد.

اغلب کسبه منطقه خواستار رسیدگی دولت و شهردار تهران به موضوع بدهی دستگاه ها و واحدهای تابعه به فروشگاه های منطقه حسن آباد شدند و اظهار امیدواری کردند که این معضل هر چه زودتر حل شود.

فروشگاه بعدی که وارد می شویم متعلق به حسن علی رمضان پور است که به گفته خودش ۴۰ سال در این خیابان مشغول فعالیت بوده است.او که اجازه نمی دهد از فروشگاهش عکس بگیریم می گوید که بازار فقط در اواسط دهه ۷۰ شرایط خوبی بوده و این روزها اصلا شرایط خوبی ندارد.

به گفته وی تولید زیاد، افزایش فعالان صنفی و افزایش قیمت ها عواملی است که سبب شده بازار لوازم اداری شرایط خوبی نداشته باشد.

گلایه دایی و خواهر زاده از راهنمایی و رانندگی

پس از این فروشگاه به مغازه ای می رویم که یک دایی و خواهر زاده آن را اداره می کنند.فروشگاهی که انواع لوازم اداری و کتابخانه و… عرضه می کند. وقتی از مشکلات می پرسیم خان دایی که بزرگتر است می گوید: مگر کسی هم می تواند مشکلات ما را حل کند.

اسفندیار اکبر زاده تصریح می کند:کشور در یک بحران عجیب گرفتار شده است.تحریم ها و رکود و خیلی چیزها برای کشور مشکل ایجاد کرده اما با وجود همه این شرایط امیدوار هستیم و همیشه با این امید به کسب و کار مشغولیم.

قباد نوری خواهر زاده جوان این فروشگاه دار نیز می گوید: برخی مشکلات با کمی همکاری و تعامل حل می شود. اما متاسفانه مسئولان بی تفاوتند.

وی خاطرنشان می کند: یکی از مشکلات اساسی ما مساله توقف خودروهاست.خریدار هنوز در کنار خیابان ترمز نکرده است که ماموران راهنمایی و رانندگی جریمه را می نویسند. این رفتار راهنمایی و رانندگی کسب و کار را مختل کرده است. این منطقه در طرح ترافیک قرار دارد و در چنین شرایطی لااقل بگذارند که توقف خودرو برای دقایقی انجام شود تا مشتریان بتوانند در این منطقه خرید کنند.

این جوان فعال در بخش فروش لوازم اداری تاکید می کند: دیدگاه بدی نسبت به بازار حسن آباد در میان مسئولان راهنمایی و رانندگی وجود دارد و حتی جمعه ها هم دست از جریمه کردن خودروهای این منطقه بر نمی دارند.

وی درباره کالاهای فروشگاه شان اعلام می کند که تمام محصولاتشان ۱۰۰ درصد ایرانی و تولید خودشان است و تخفیف های خوبی هم به مشتریان شان می دهند.

بعد از عکاسی از این دایی و خواهر زاده به فروشگاه دیگری می رویم که عرضه کننده چند برند معتبر است. فروشنده جوان این مجموعه هم از بازار بسیار بد این روزها گلایه دارد و می گوید:ب ازار بسیار بد است . دست زیاد شده است. قبلا فقط حسن آباد بورس لوازم اداری بود. اما این روزها یافت آباد، دلاوران و خیلی جاهای دیگر هم لوازم اداری پیدا می شود و همین مساله بازار را با رکود بیشتری مواجه کرده است.

احسان فلاحی که ۱۵ سال است در این صنف فعالیت می کند، ادامه می دهد:راه اندازی سایت های اینترنتی مختلفی که محصولات اداری و دفتری می فروشند به ضرر فروشندگان سنتی این صنف است.

به گفته وی هزینه ها در عرضه لوازم اداری هر روز افزایش می یابد و تولیدکننده ها توان جبران این هزینه ها را ندارند.

برخی از فروشندگان معتقد بودند که هیچ قاچاقی در این صنف وجود ندارد و خارجی ها جایی در این بازار ندارند، اما فلاحی می گوید که جنس های چینی بازار لوازم اداری را در اختیار گرفته اند.

این جوان فروشنده می گوید که اجناس چینی باید از بازار لوازم اداری جمع آوری شوند.

عکاسی از این فروشگاه هم تمام می شود.چند عکس از چند فروشگاه دیگر می گیریم و به سمت تقاطع خیابان جمهوری راه می افتیم.فروشندگان زیادی در پیاده رو نشسته اند و با موبایل هایشان بازی می کنند.برخی سرگرم ناهار خوردن هستند و برخی دیگر درحال جابجایی بارهای مشتریان. حسن آباد به گفته کسبه محل هر روز از ۸ صبح تا ۹ شب دایر بوده و اوج فعالیت این منطقه بعد از ساعات طرح ترافیک است.

کسبه منطقه حسن آباد در کنار همه چالش ها و سختی هایی که دارند بازهم خوش برخورد و مهربانند.

این منطقه فرصت های سرمایه گذاری خوبی برای تولیدکنندگان لوازم اداری است و البته اگر سرمایه کافی برای راه اندازی یک فروشگاه بزرگ لوازم اداری هم وجود داشته باشد می تواند زمینه سودآوری زیادی را برای سرمایه گذاران فراهم کند.نزدیک به ۱۰ برند معتبر در ایران تولید کننده لوازم اداری هستند که البته ۳ یا ۴ برند آن شهرت بیشتری دارند و سرمایه گذاری برای فروش این برندهای ایرانی فرصت خوبی است تا هم از تولید ملی حمایت شود و هم سود مناسب و معقولی نصیب سرمایه گذاران شود.

این منطقه می تواند منطقه ای سرشار از نوآوری ها و توسعه اقتصادی باشد، در صورتی که کمی بیشتر از سوی مسئولان مورد توجه قرار گیرد و فرصتهای سرمایه گذاری آن نیز از دید سرمایه گذاران پنهان نماند.

اطلاعات میدانی

دسترسی ها

بورس لوازم اداری حسن آباد برای اغلب مردم تهران شناخته شده است.میدان حسن آباد در واقع تقاطع خیابان امام خمینی(سپه سابق) با خیابان حافظ است و بورس لوازم اداری حسن آباد نیز در خیابان حافظ حدفاصل پل حافظ (تقاطع جمهوری) و میدان حسن آباد مستقر است.خیابان حافظ یک طرفه بوده و از شمال به جنوب از خیابان کریم خان تا میدان حسن آباد امتداد دارد.

بورس لوازم اداری حسن آباد در منطقه طرح ترافیک قرار دارد. بنابراین اگر قصد دارید با وسیله شخصی به این خیابان و منطقه بروید یا باید پس از ساعت پایان طرح ترافیک باشد و یا در روزهای تعطیل بتوانید از خدمات فروشگاه های این محدوده بهره مند شوید.با استفاده از خط ۲ مترو می توانید در ایستگاه حسن آباد به فروشگاه های لوازم اداری دسترسی داشته باشید.

اتوبوس های تهران هم در این خیابان و محدوده های اطراف آن ایستگاه های زیادی دارند که می توانید از این اتوبوس ها برای رسیدن به حسن آباد استفاده کنید.

از میدان امام خمینی نیز با چند دقیقه پیاده روی می توانید به میدان حسن آباد برسید و از فروشگاه های مختلف این منطقه بازدید کنید.

امکانات رفاهی،ایمنی و امنیتی

خیابان حافظ و میدان حسن آباد از گذشته های دور تاکنون مشکل ترافیکی داشته و دارد. با وجود اینکه این منطقه در محدوده طرح ترافیک است، اما ترافیک بازهم امان کسبه این محدوده را بریده است. تا چندی پیش مشکل پارک خودرو در کنار خیابان حافظ وجود داشت اما با راه اندازی مجتمع موبایل ایران و پارکینگ رایگانی که با ظرفیت بالا برای بازدید کنندگان از این مجتمع طراحی شده مشکل پارکینگ تا حدودی حل شده است. البته هنوز هم پارک خودرو در حاشیه خیابان ممنوع است و فقط می توان از این پارکینگ ها استفاده کرد.

این مجتمع مشکل دسترسی به نمازخانه را نیز حل کرده و به گفته کسبه نمازخانه خوبی برای مردم تعبیه شده تا بتوانند در وقت نماز از آن استفاده کنند.اگرچه مسجد مجد و مسجد المصطفی نیز در میدان حسن آباد می توانند در هنگامه اذان به مردم و نمازگزاران سرویس دهی کنند.

نزدیک ترین ایستگاه آتش نشانی نیز در میدان حسن آباد قرار دارد و این مساله سرعت خدمات ایمنی به منطقه را بیش از پیش افزایش می دهد.

اطراف این منطقه از نظر بیمارستان و مراکز درمانی هم در شرایط مطلوبی قرار دارد. بیمارستان های سینا و نجمیه(که به گفته اهالی محل وقف مادر مرحوم مصدق برای منطقه بوده است)دو مرکز درمانی هستند که در صورت بروز حوادث احتمالی می تواند دسترسی به مرکز درمانی را برای کسبه محل آسان کند.

قیمت مغازه ها در حسن آباد

قیمت ها در این منطقه نیز به متراژ و موقعیت مغازه ها وابسته است.اما مغازه ها بر اساس اعلام کسبه فروشگاه های منطقه حسن آباد از متری ۵۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شوند.بیشتر مغازه ها در این محدوده سرقفلی است و مبالغ ناچیزی به عنوان حق مالکیت از کسبه دریافت می شود.کسبه این محل معتقدند اجاره کردن مغازه در اینجا چندان مقرون به صرفه نیست چرا که اجاره مغازه در منطقه حسن آباد از ماهیانه ۸ میلیون تومان به بالاست و با توجه به هزینه ها کلان برق،آب و گاز و …. چندان مقرون به صرفه نیست.اما اگر قصد اجاره مغازه در این منطقه دارید هم می توانید با قیمت هایی که اعلام شد نسبت به تهیه مغازه اقدام کنید.

خروج از نسخه موبایل