حمایت دولت فرانسه از صنایع غذایی در برابر سویه اُمیکرون

  کد خبر: 20100064638

ترجمه: محمود نواب مطلق

تولیدکنندگان حرفه ‎ای بازار صنایع غذایی«رَنجیس» در فرانسه  به توانمندی‎های خود در تولید بسیار مطمئن هستند. ویژگی آنها مراقبت خاص از پشتیبانی و تدارکات به عنوان حلقه اصلی زنجیره تولید است.

بازارصنایع غذایی«رَنجیس» در فرانسه روز دوشنبه۱۰ ژانویه(۲۰دی)  فعالان بخش‎ های صنایع، کشاورزی، حمل ونقل و توزیع را گردهم ‎آورد.

تمام این تلاش‎ها برای حمایت از صنایع غذایی است. درحالیکه به تدریج حضور کارکنان در بخش‎های مختلف به دلیل ظهور اُمیکرون کمرنگ‎تر می‎شود دولت تلاش می‎کند تا خاطرات تلخ موج قبلی کرونا تکرار نشود. در این موج تقاضای بالا فشار سنگینی بر زنجیره پشتیبانی و تدارکات وارد کرد تا حدی که هرآن در معرض توقف کامل قرار گرفت.

هفته گذشته هسته مقابله با بحران کرونا  که در سال ۲۰۲۰(۱۳۹۸)   در وزارت اقتصاد و دارایی فرانسه تشکیل شده بود، مجددا  فعالیت خود را آغاز کرد و از اتحادیه‎های تولید و توزیع مواد غذایی دعوت کرد تا در مورد افزایش تعداد کارکنان مستقر در منازل به دلیل شیوع اُمیکرون و همچنین میزان مخاطرات احتمالی تهدیدکننده زنجیره تدارکات و پشتیبانی بحث و بررسی کنند.

تولید به طور کلی موضوع نگران‎کننده‎ای به نظر نمی‎آید چراکه کارخانه ‎ها و مغازه‎ ها فراگرفته ‎اند چگونه با ۳۰ تا ۳۵ درصد نیروی کار غایب به فعالیت خود ادامه دهند.

کارشناسان حرفه‎ای صنایع غذایی بیش از پیش تلاش می‎کنند تا حلقه تدارکات و پشتیبانی را به عنوان حلقه اصلی زنجیره تولید مواد غذایی تقویت کنند. بنا به گفته مدیران اتحادیه‎ های شرکت‎های حمل و نقل و پشتیبانی مواد غذایی، نظارت جدی بر این امر همواره انجام می‎ شود تا میزان غیبت کارکنان از حد ۵ تا ۷ درصد تجاوز نکند.

وزیر کشاورزی نیز به نوبه خود روز دوشنبه۱۰ ژانویه(۲۰ دی) از فعالان این حوزه از جمله سندیکاهای کشاورزی، صنعتی، حمل ونقل، توزیع، عمده ‎فروشان و رستوران‎داران دعوت می‎کند تا در مورد موضوعات مهمی چون توقف احتمالی تولید، تعداد خطوط تولید تعطیل شده و همچنین بخش‎های دارای چالش تدارکاتی در حوزه صنایع و کشاورزی مانند بسته‎بندی به بحث و گفت‎وگو بپردازند.

وزیر کشاورزی همچنین تأکید کرد:« نظارت جدی بر فعالیت‎ های بهداشتی کشتارگاه ‎ها اعمال می‎شود تا ادامه کار آنها تضمین شود.»

از سوی دیگر «دمینیک شارژه» رئیس تعاونی کشاورزی فرانسه که ۴۰ درصد فعالیت ‎های غذایی و کشاورزی فرانسه را در اختیار دارد معتقد است:«اگرچه حتی با ۱۰ درصد غیبت کارکنان تهدیدی متوجه امر ذخیره ‎سازی مواد غذایی در مغازه‎ ها نیست اما به هرحال می ‎توان آن را به عنوان چالشی تحت نظر داشت. نگرانی اصلی ظرف چند هفته آینده هنگام ظهور موج جدید در نیمه ژانویه بروز خواهد کرد.»

«ژاک کرِسِل» نماینده عمومی فدراسیون بازرگانی و توزیع نیز معتقد است:«اگر مدارس با قوانین آسان در خصوص رعایت شیوه ‎نامه ‎های بهداشتی کرونا باز باشند خطر ابتلای صدها هزار نفری، زنجیره تولید مواد غذایی را تهدید می‎ کند.»

علاوه بر موضوع افراد غایب موضوع اجناس تحویل شده با نشانهای خاص در انبارها نیز به دقت بررسی خواهند شد. همه چیز برای یک توزیع بزرگ آماده می شود.

صنعتگران نیز در این قبیل جلسات شرکت داشته ‎اند و بر به تعویق انداختن‎ها تاکید داشته‎اند تا بتوانند جایگزین‎ های مناسب پیدا کنند. در برخی کارخانه ‎ها خطوط برخی خوشه‎ های صنعتی متوقف شده ‎اند.

مدیران آنها در نظر دارند به طور موقت تولید را تعطیل کنند. برخی صنعتگران نیز طی نامه‎ ای به «برونو لومِر» از وی تقاضای مهلت قانونی برای جلوگیری از جریمه‎ های تاخیر در تحویل اجناس به مغازه ‎ها تا بهبود وضع بهداشتی کرده ‎اند.

منبع: فیگارو

خروج از نسخه موبایل