خبر تازه از ارز ۴۲۰۰ در گمرک؛ تجار آماده باشند

  کد خبر: 25020182437

با وجود گذشت حدود یک هفته از ابلاغ مصوبه کاهش سود بازرگانی، مصوبه مربوطه به تازگی از سوی وزارت صمت به گمرک ایران ابلاغ شده و حداقل یک هفته دیگر تا تعیین‌تکلیف نرخ ارز و افزایش آن به نرخ حاشیه بازار زمان لازم است که تکلیف واردکنندگان نیز روشن خواهد شد.

بر این اساس همچنان محاسبات بر مبنای ارز ۴۲۰۰ انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، نامه‌ای که اخیرا از سوی عباسپور- مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت- به وکیلی- مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران- اعلام شده بیانگر ابلاغیه مصوبه هیات وزیران در خصوص اصلاح  ۴۴۰ ردیف تعرفه شامل کاهش و افزایش سود بازرگانی، تفکیک، ایجاد، حذف و اصلاح شرح ردیف تعرفه‌ها، طبقات سود بازرگانی سال جاری، موارد استثناء و اعمال اصلاحات سیستم هماهنگ شده توصیف و کدگذاری کالا، است.

مصوبه، دیروز به گمرک رسید

با وجود اهمیت تسریع در تعیین تکلیف نرخ ارز محاسباتی در حقوق ورودی که طبق قانون بودجه امسال باید انجام شود، گر چه کاهش سود بازرگانی در ۱۷ اردیبهشت ماه در دولت مصوب و جهت اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد.

ولی نامه وزارت صمت  در ۲۱ اردیبهشت ماه صادر  و آن طور که گمرک به ایسنا اعلام کرده روز گذشته یعنی ۲۴ اردیبهشت به گمرک ایران ابلاغ شده است.

احتمالا تا یک هفته دیگر ارز ۴۲۰۰ از گمرک خارج می‌شود

لطیفی – سخنگوی گمرک – در این رابطه گفت که با توجه به ابلاغ اخیر وزارت صمت، باید ابتدا تغییرات لازم در سامانه‌ها پیاده‌سازی شود؛ به طوری که سود بازرگانی و نحوه محاسبه آن در سامانه جامع تجارت و سامانه جامع گمرکی اعمال شده و در ادامه واردکنندگان بتوانند با تغییرات جدید اقدام کنند.

وی گفت: به نظر می‌رسد تا اواخر هفته جاری برای اعمال تغییرات سود بازرگانی در محاسبات گمرکی در سیستم زمان لازم باشد و بعد از آن تغییر نرخ ۴۲۰۰ به نرخ ETS اعمال خواهد شد.

کاهش حقوق گمرکی آماده ورود به دولت

اما در رابطه با کاهش حقوق گمرکی سایر کالاها که پیش از آن قرار بود اتفاق بیفتد، سخنگوی گمرک گفت: ظاهرا بررسی‌ها در وزارت صمت انجام شده و برای ارائه به دولت آماده است که در صورت موافقت دولت، در مجلس و یا سران قوا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

خروج از نسخه موبایل